Welkom op het forum van de Stichting Norderney! Dit is de plek voor discussies, opmerkingen, vragen en antwoorden over Radio Veronica 1959-1974. Doe mee en meld je aan via de 'registreer' link hierboven of kies 'Inloggen' als je dat al had gedaan.
De vergoeding die Waddenzee daarvoor vraagt is naar onze begrippen te hoog. We hebben vorige jaren al eens die vraag gehad. Maar misschien zijn er anderen die nu eens 31 augustus willen “herdenken”. Wat mij betreft hebben we het wel een keer gehad.
Het is wel leuk om dat vanaf zee te doen, maar dan zijn er weinig “kijkers” mogelijk.
In Rockart heb je geen schip, maar wel de originele studio’s. Het is al vaker bewezen: Da’s een prima locatie!
O, maar ik kan me goed voorstellen dat jullie het wel een beetje gehad hebben met “herdenken”. Het is al heel wat om de muziek, jingles en reclamespotjes van voor ‘75 hier te mogen beluisteren en dan tel ik nog niet eens al die MG-uitzendingen met luisteraars die, in de loop der jaren, wél doorgingen op die bewuste datum.
In dit geval is het misschien ook weleens leuk om zo’n “dakgootzendertje” van Juul op de 539 te zetten. Er zal op die dag waarschijnlijk genoeg te beleven zijn op het net.
(en anders heb ik hier nog een makkelijk schemaatje: http://www.jogis-roehrenbude.de/Bastelschule/MW-Sender.htm
en/of http://www.jogis-roehrenbude.de/Regenerierer.htm)
Rockart in 2014 lijkt mij een fantastisch idee, Annerob. Ben daar wat jaartjes geleden ook geweest en heb o.a. Bull Verweij nog mogen begroeten. Was toen samen met Bert M, Peter de Wit en R!ck.
Ja, inderdaad. Dit is meer een “josty-kit” onder de MG-zendertjes, haha. Met een kristal zal-ie ongetwijfeld stabieler op de frequentie staan, maar daar betaal je dan ook een meerprijs voor.
Denk dat het wel verstandig is om zoiets in een metalen behuizing te plaatsen, het afregelen met een kunststof trimmer te doen en daarna niet teveel aan de bedrading zitten knoeien (van voor naar achter, van links naar rechts…).
Zorg ervoor, dat je alleen goed te ontvangen bent tot achterin de tuin, want het zendertje zal waarschijnlijk wel wat harmonischen produceren en het blijft tenslotte een illegaal apparaatje.
Misschien wel leuk voor een “Norderney” actie? Er zijn nogal wat AM-freaks, die graag hun oude zeezender-opnamen of -stream via de MG zouden willen beluisteren op hun authentieke (buizen?) radio, als ik de sites mag geloven.
Met het design van zo’n 192-radio eromheen (die om nostalgische redenen al aardig onbetaalbaar dreigt te worden) en de leus “MET HERNIEUWDE KRACHT OP DE 538” wordt het beslist een gewild collector item, waarbij de investering van zoiets een habbekrats zou zijn bij een niet al te grote oplage (om mee te beginnen?).
De “alle beetjes helpen mee”-winst hiervan zou eventueel weer meegenomen kunnen worden voor activiteiten in het magische jaar 2014.
Tja Hans…. nou allemaal nog eerst de wet van ohm leren, een soldeerbout leren gebruiken, en dan ook nog de codereingen van weestanden ....... ik strande al bij de wet van ohm heb er wel een hele boel buizenradio’s aan over gehouden, 25 stuks om precies te zijn….
allemaal defect met het idee om ze te repareren Mardi… helaas, om diverse redenen maar vooral door absoluut 0,0 inzicht in hoe het werkt (zou een cursus gaan doen maar strandde al op de wet van ohm…...) staan ze op zolder te staan. Dus nee, dat komt niet meer goed en ik steek mijn energie tegenwoordig in een andere manier van radio maken waar de wet van Ohm niet aan te pas komt….. 192 Nederbeat om precies te zijn
En die manier van radio maken gaat jou ook prima af, dat doe ik je niet direct na.
Zelf mag ik op z’n tijd graag een beetje knutselen en hobbyen aan apperatuur uit vergane tijd.
En wat het herdenkingsprogramma op 31 augustus betreft, we worden zo zoetjes aan te oud
om al die toeters en bellen weer tevoorschijn te halen en er weer voor de zoveelste keer iets flitsend van te maken.
Houd mij ten goede, dat er aandacht aan besteed wordt vind ik heel mooi, we mogen niet vergeten
dat die dag toch legendarisch is.
Moi Jan, ik ging er eigenlijk niet vanuit, dat je zelf zoiets in mekaar moet flansen. Dat besteed je uit aan een-of-andere (Chinese?) fabrikant. Ik bedoel, er gaat bijna niets aan onderdeeltjes in zo’n MG-zendertje, zoals je kunt zien in de eerste link.
Per zendertje, in een order van b.v. 200 stuks, zou grofweg nog geen 15 euro bedragen. Als je de verkoop van zo’n zendertje nu eens op 35 euro zou beramen (wat op zich niets te duur is), dan maak je een winst van 4000 euro, die weer gebruikt kan worden voor de Veronica-knaller in 2014…
De tijdcirkel met het -in 1967 verschenen- 192 transistorradiootje is rond, als het design van zo’n MG-zendertje dan ook nog eens overeen zou komen…
Immers, met het transistorradiootje TOEN kon je Veronica op de 192 meter beluisteren, en met zo’n zendertje NU kun je de Veronica van TOEN weer terugzetten op die 192 (of 539, dat is het voordeel weer t.o.v. zo’n kristal, Juul)...
Naja aan de andere kant, let ook maar niet teveel op mijn hersenspinsels, haha…
Dan heb ik nog wel een betere…. overal een zender op de FM frequenties van Hilversum en op 31 8 om 17.00 met volle kracht er over heen met het laatste uur…. en vergeet de schatplichtige commerciëlen niet, die hebben stuk voor stuk hun bestaan aan Veronica te danken…. maar goed, ook dat zijn hersenspinsels.
Buiten de nostalgie om, is het grote voordeel van zo’n huis-tuin-en-keuken MG-zendertje dat-ie vrij uniek is. Zeker als het nog ‘s in vorm gegoten en gepresenteerd wordt door de Stichting Norderney, zoals beschreven. Ik bedoel, wat FM aangaat zijn er al genoeg MP3-FM transmitters, maar voor MG is de markt voor de echte (buizen) AM-radioliefhebber nog helemaal open, al zal deze doelgroep natuurlijk wel veel kleiner zijn. Voordeel is echter het ontbreken van echte “concurrentie”.
Maar om nog even terug te komen op onze weirde hersenspinsels. Als de overgeblevenen van de meer dan 100.000 Veronica-binnenhofbetogers en de miljoenen thuisgebleven fans uit ‘74 dit op 31 augustus om 17:00 uur zouden doen, dan is er volgens mij idd wel aardig sprake van een landelijke dekking.
Als herdenking zou dit inderdaad het meest overtuigende signaal voor de voormalige “zuilen” zijn, om nog eens goed te beseffen, waar het allemaal mee begonnen is. Democratischer lijkt me niet mogelijk.
Haha, zou al bijna de Norderney-stream op 31 Augustus doorsluizen naar de 6.538 MHz. KG…
Dan kon (met enige condities) Europa meegenieten van veronica in het heerlijke authentieke AM-geluid…
Maaaaarrr… er staat op 30 Augustus al iets op stapel vanaf zee mét Ad Bouman, Leo van der Goot, Rob Stenders, Roderick Veelo, dus tóch nog een vleugje Veronica/Norderney vanaf zee…