Het heeft even geduurd, maar bij deze stel ik mij even voor.
Ik ben Ron Doorn, en 48 jaren jong.
Vanaf het moment dat ik mij van radio bewust werd, heb ik niet beter geweten dat de radio bij mijn ouders thuis, altijd op Radio Veronica afgestemd stond. Het werd dus met de paplepel ingegoten.
Radio Veronica is dus onlosmakelijk verbonden met mijn jeugd. Mijn ouders waren in die jaren jonge mensen, en de doelgroep van Veronica.
In een sterk verzuild Nederland, waar de kerk en de politiek zijn eigen omroep had, en dus de dienst uit maakte.
En voor de jongeren was er verder weinig. We hadden zo’n tafel model buizenradio van Erres, en wat later een radiomeubel van Nordmende die altijd op de zelfde zender stonden afgestemd.
Mijn vader was jaren lang penningmeester van de plaatselijk voetvalvereniging, en verzorgde tevens de muziek langs de velden. Uren en uren lang muiziek opnemen van Veronica, want dat sprak de jeugd aan.
Veronica was ook mijn favoriete zender, en dan met name de nationale zaterdagmiddag gebeurtenis.
Ik betreurde het dan ook, dat daar in 1974 een einde aan kwam. Verstand van politiek had ik in die dagen niet, daar ben ik mij veel later in gaan verdiepen. De hele politieke besluitvorming die vooraf ging aan de sluiting van veronica, deugde van geen kant. In plaats van een bedreiging van de heilige huisjes, had men het het ook kunnen opvatten als een extra aanwinst voor het huidige aanbod van omroepen. Maar politieke belangen, en eigen belang van diversen kamerleden waren er debet aan.
Na 1974 heb ik de radio nooit meer zo beleefd als voor die tijd. Nog een tijd lang naar Radio Mi-amigo geluisterd, want hilversum trok mij niet. Ooit nog hoop gekoesterd dat Radio Veronica terug zou keren in de ether, wat gevoed werd vanwege het feit dat de Norderney nog altijd op zee lag. Toen dit schip in 1975 definitief terug keerde naar land, wist ik dat het echt verleden tijd was.
Radio Veronica, een never ending story.
Na zo veel jaar, nog altijd een relatief kleine aanhang.
Dat mag vrij uniek wezen, en het toont maar weer eens aan hoe belangrijk Radio Veronica in die tijd was.
De komst van Veronica heeft zo enorm veel veranderd, en Veronica was zijn tijd zo ver vooruit.
Vaste programmering, eigen hitparade (top 40), enz, enz,
Een radio station met een eigen gezicht, en sound…
1974, het einde van een tijdperk…..................................
Groeten,
Ron