Welkom op het forum van de Stichting Norderney! Dit is de plek voor discussies, opmerkingen, vragen en antwoorden over Radio Veronica 1959-1974. Doe mee en meld je aan via de 'registreer' link hierboven of kies 'Inloggen' als je dat al had gedaan.
Paul de Haan, september 1952. In juni 1964 door een toevalligheid voor het eerst een zeezender gehoord, dingding Caroline. Het is nooit meer overgegaan. Heb alle 60s UK zeezenders beluisterd, toegegeven voor Radio EssexBBMS op 222 mtrs mw moest ik de wekker op 03.00 uur zetten, dan was die Fransoos uit de lucht. Waar velen Radio London de beste zeezender aller tijden noemen gaat mijn voorkeur toch uit naar Caroline. London was mij te gladjes, Caroline was het station van de Mavericks. Uniek in de zeezender wereld is nog altijd Radio 390, kwaliteitsradio ontdaan van alle deejay franje en een uniek nimmer geevenaard music format. Veronica of Noordzee? Zonder twijfel Veronica. Meer creativiteit, meer warme personality. De NL uitzendingen Van RNI vond ik veelal zonder enige inspiratie, uitzondering de boordcrew Ten Hooge, Smit etc. De hype rond vd Goot heb ik nimmer begrepen, te veel bla bla en volume. Op vliegshows komt hij beter tot zijn recht. Naast zeezenders altijd een trouw luisteraar geweest van AFN, echter mid 80er jaren een beetje afgehaakt, de locale AFN’s verloren meer en meer invloed, de syndicated programma’s kregen de overhand. 60’s USA top 40 radio kreeg ook een belangrijke plaats, uniek in style en sound. Gelukkig tegenwoordig volop te downloaden. Goed beschouwd is mijn voorkeur sinds 64 altijd uitgegaan naar Engelstalige radio, Veronica beluisterde ik in de stille periodes van Caroline. Heb altijd grote bewondering gehad voor de doordouwers die na 74 op de Mi Amigo onder de naam Radio Mi Amigo doorgingen, vind het opvallend dat ex zeezender medewerkers uit de pre 74 periode weinig positiefs over Radio Mi Amigo vermelden. Samen met Amigo Knot veel tijd gestopt in ziekenomroepen, FM piraten, MW piraten en zeezenderproducties. In 70 voor het eerst de beest uitgehangen in discotheken als deejay, was niets voor mij, geef de voorkeur aan het maken van oldiesshows die door de jaren heen via allerlei niet al te legale stations de ether ingingen. Tegenwoordig incidenteel nog via een webstation. Het deejay en zeezenderstokje inmiddels aan onze oudste zoon Mark doorgegeven, het feit dat hij op 8 jarige leeftijd een oud mengpaneel ipv een Dinkytoy kreeg zal er mee te maken hebben ze stelt mijn vrouw die onze zeezenderanorakerij<goed voor de punten op het plankje> glimlachend maar hoofdschuddend bekijkt. Een passie die mijn vrouw wel me mij deelt is onze voorliefde voor Ierse Wolfshonden en Deerhounds, zie http://pauldehaan.web-log.nl/
Anno 2009 beschouw ik de “zeezenderij” als een leuke hobby maar ook niet meer dan dat. [size=1]Samen met Mark koesteren we ook onze website http://www.marinebroadcasters.tk/
Heb nooit de drang gehad of een poging gedaan van radio mijn beroep te maken, immers als je dat doet is de hobby opeens verdwenen en zeg nou zelf, suikerzakjes of sigarenbandjes sparen is niet inspirerend. Rustig wonen doen we graag hier aan de rand van het Schildmeer in ons kleine dorpje met 300 zielen, 200 koeien en 20 honden. Radio luisteren hedentendage? Thuis met name Radio 5, we schamen ons er niet voor, of via internet WLNG, Veronica 192, RNI, KAAM of WKTZ. In de laatste 5stations zit eigenlijk alles wat in de 60s vanaf de UK kust kwam. In de avond uren volg ik van tijd tot tijd ook de radiolegends zoals Skues, Cash en Day via de locale BBC stations die gelukkig via internet goed zijn te beluisteren.
In de auto staat incidenteel Waddenzee op, vaak staat de autoradio ook uit en loopt de CD player met historische programma’s. Wekelijks presenteer ik een programma op http://www.havenstadfm.nl
Radio Waddenzee is hiet in Zoetermeer zuid holland goed te ontvangen.
Er hangt hier dan ook een fikse draadantenne in de tuin, die rond 1500 khz is afgestemd.
Dus dat wil wel….
Tja Waddenzee, voor anorak oren in Groningen redelijk te beluisteren. Echter in grote delen van Friesland niet echt goed te ontvangen op de autoradio. Thuis ontvangst via ouwe lampenradio met verdraaibare binnen antenne. Het blijft leuk om zo’n toestel aan te zetten, mijn kleinkinderen kijken er met grote ogen naar. Wat is dat opa? Da’s nou een echte radio.
Leuk dat je er bent! Prachtig onder woorden gebracht, je radiogeschiedenis. En dan vergeet je nog te vertellen dat je op 4 november 1972 de gast-dj was in “Welkom op 538”!
Ik ken Paul van de Radiodag 2003, toen we met zo’n twintig mensen eerst koffie dronken bij Hans Knot tussen 05.30 en 06.00 uur en daarna om 06.15 uur met zes auto’s naar Amsterdam reden.
Ik herinner me dat ik voor de opname rechtstreeks van mijn werk per trein richting Hilversum vertrok in driedelig groen< was toen mode>. Dat was dus in 72, bij Veronica liep Harding met ongeveer haar tot op zijn enkels, je kunt je voorstellen dat ik tussen die hippies van Veronica op zijn zachtst gezegd “opviel”. Weer zo’n gek die zonodig deejay bij Veronica wil worden.
Heb een willekeurige stapel platen gevraagd in de phonotheek en draaien maar. Het is omdat Nol Vis me er door heen sleepte, t was bar slecht. Helemaal kansloos werd ik toen ik een plaat voor mijn moeder draaide, dan ben je echt over en uit. Leuke ervaring rijker. Bart van Leeuwen vocht zich er wel goed doorheen en is nog steeds 1 vd beste deejays op de NL radio.
In de download club moet die opname van een uur terug te vinden zijn, overigens schaam ik me er niet voor. Veel presentatoren hebben vaak moeite met zichzelf uit vroegere tijden, je moet het altijd in dat tijdperk van toen beschouwen.
het is leuk om de belevenissen van andere te lezen , dat zijn ervaringen die je zelf ook op mischien andere vlakken tegenkom en beleef , maar het kan wel de rest van je leven beinvloeden.zoals nu blijk .
Jij daarintegen Paul heb je er niet door laten beinvloeden gelukkig .Desondanks is het altijd in je bloed blijven borrelen ,wat tot uiting is gekomen in het feit dat je er nu opelijk over durft te praten ,wat bewijst dat je het gelukkig verwerkt heb .
Welkom bij de gelijkluidende nostalgie gekken op deze site , ik hoop dat je je snel gesetteld zal voelen .
Ik ga het uur komend weekend nog eens goed beluisteren en kom er daarna op terug. Weer een mooi verhaal van je trouwens. Wat ik nu alvast wel kan zeggen is dat niet Nol Vis, maar Barend Blankenstein je technicus was.
Klopt Bert, t’was Barend B. Samen met Vis 1 van de minder bekende technici overigens. Grote verdienste vd Veronica technici was het bewaken vd Veronica sound in de programma’s. Al was je ook een knoeier van een deejay de technici zorgden dat het programma niet ontspoorde. Ik herinner me dat Barend mij rustig door liet kletsen terwijl hij al een afkappunt bij mij had geplaatst en er al een commercial liep. De programma technici van Veronica waren bepalend voor de sound vh station, niet de deejays.
Ik heb het uur beluisterd, Paul. Nou, zo gruwelijk slecht als je doet voorkomen was het nou ook weer niet hoor. Dan heb ik wel mindere gast-dj’s gehoord.
Na 19 minuten draai je Marianne van The Cats voor je verloofde Marianne. En in de afkondiging kom je er nog uitgebreid op terug, dat zij de allerliefste is of zo. Dat was misschien niet zo handig. Ik moest wel glimlachen om je opmerking ‘dan ben je over en uit’, hierboven ergens. Ook om je andere relativerende en soms kurkdroge opmerkingen trouwens. Op 49 minuten draai je nog een plaat voor je collega’s en vrienden uit Groningen.
Tja, en de verloofde is inmiddels 35 jaar mijn echtgenote, Cats heb ik nooit meer gedraaid geloof ik.
Ik zal maandagavond een mooie plaat voor je draaien. Wat dacht je van Jan van Veen en zijn gedicht over Veronica op de muziek van Mantovani. Zal ik ook de Norderney website even aanbevelen.