Welkom op het forum van de Stichting Norderney! Dit is de plek voor discussies, opmerkingen, vragen en antwoorden over Radio Veronica 1959-1974. Doe mee en meld je aan via de 'registreer' link hierboven of kies 'Inloggen' als je dat al had gedaan.

Wegslepen schip door ijs
Gepost: 22 februari 2009 11:15 PM   [ Negeer ]
Binnenkomer
Rank
Totaal Aantal Posts  11
Geregistreerd  2009-01-27

Vandaag sprak ik iemand die mij wist te vertellen dat in de winter van ‘62/‘63 er 9 km ijs langs de kust was, waardoor het Veronica schip versleept moest worden…
Nu vind ik 9 km ijs langs de kust nogal wat, maar ja… Vroeger had je nog winters he??

Is er iemand die hierover meer kan vertellen?

Hij vertelde ook dat in zijn diensttijd er eens een plaatje tbv Veronica werd opgenomen.
Hiervoor was een achtergrondkoortje nodig, dat werd samengesteld uit oa militairen van de nabij Hilversum gelegen Kraailo (?) kazerne.
Het singeltje werd verder niets en het exemplaar dat hij toen had heeft ie niet meer.

Iemand die hierover nog iets weet?

Ben benieuwd!

Groet,
Aad

Signature 

Veel muziek, weinig gemier

Profiel

Gepost: 23 februari 2009 10:10 PM   [ Negeer ]   [ # 1 ]
Oldie
RankRankRankRank
Totaal Aantal Posts  396

persoonlijk weet ik mij uit die tijd te herinneren dat in de bewuste winter inderdaad zo hard vroor , dat voor de scheveningse kust de branding was bevroren

mijn vraagstelling , waarom zou Veronica dan versleept moeten worden ?

wat ikzelf heb waargenomen heb dat het ijs zich hoogstens 100 meter de zee instrekte , want dat was namelijk vanaf de vuurtoren door mij waar te nemen .
de strook was niet breder dan dat de pieren de zee in staken . Alhoewel in die periode de toegang tot de pieren afgesloten waren met een hek .

In Scheveningen zelf werdt er gezegd in die tijd : het moet niet door gaan vriezen , want dan gaan de ijsberen pinquins vreten ( Dat was echt koud ) rolleyes

Signature 

Het is niet zo dat we dingen niet durven omdat ze moeilijk zijn ,

Ze zijn moeilijk omdat we ze niet durven te doen

Profiel

Gepost: 01 maart 2009 04:21 PM   [ Negeer ]   [ # 2 ]
Gouwe Ouwe
RankRankRankRankRank
Totaal Aantal Posts  752

Als het nodig was, de Borkum Riff had een eigen motor, de oude dame is ook op eigen kracht van Katwijk naar Scheveningen gevaren.

Dat kazerne gebeuren, kijk eens in de historie. Juul beschrijfft daarin prachtig het verhaal van de dienstplichtig soldaat W van Kooten die doodleuk werd gevraagd programma’s te maken voor de militairen tot de hoge heren er llucht van kregen…

Signature 

Power to all our friends, to the music that never ends….. (Dolf Coppes, PPR, 1973)

Profiel

Gepost: 09 maart 2009 10:46 PM   [ Negeer ]   [ # 3 ]
Binnenkomer
Rank
Totaal Aantal Posts  11

Ik laat me ook maar dingen aankletsen die gebeurden toen ik er nog niet / cq nog een mini-mensje was…
Hoever in de “goeie ouwe tijd” het ijs kwam weet ik niet.
Hoopte eigenlijk dat oudgedienden wel een pasklaar antwoord zouden hebben.

Aad

Signature 

Profiel

Gepost: 09 maart 2009 10:52 PM   [ Negeer ]   [ # 4 ]
Gouwe Ouwe
RankRankRankRankRank
Totaal Aantal Posts  1290
Geregistreerd  2009-01-25

Ik weet niet of er nog Veronica medewerkers uit die tijd hier actief zijn….

Misschien bij gelegenheid Oom Bull eens vragen?

Signature 

Ze kunnen er van zeggen wat ze willen, maar het heeft in ieder geval wel een eigen geluid!

Profiel

Gepost: 10 maart 2009 06:57 PM   [ Negeer ]   [ # 5 ]
Oldie
RankRankRankRank
Totaal Aantal Posts  396
Aad - 09 maart 2009 10:46 PM

Ik laat me ook maar dingen aankletsen die gebeurden toen ik er nog niet / cq nog een mini-mensje was…
Hoever in de “goeie ouwe tijd” het ijs kwam weet ik niet.
Hoopte eigenlijk dat oudgedienden wel een pasklaar antwoord zouden hebben.

Aad

Beste Aad

in die periode namelijk was een oom van mijn toendertijdse ( vriend ) vuurtorenwachter in scheveningen , juist in die tijd was het zaak om vanaf de vuurtoren de mensen in de gaten te houden die het toenmalige ijs voor de kust opgingen .
Dat dit niet van gevaar ontbloot was bleek later wel toen in één week tijd twee mensen door het ijs zakte en verdronken , één ter hoogte van het wassenaarse slag , en één voor kijkduin .
De vuurtorenwachter kreeg de taak om de kust in de gaten te houden, waardoor hij geen gelegenheid had om aan tafel te verschijnen , wij brachten hem dus eten en drinken   , en konden dan gelijk ook de zaken overzien , wat best wel spannend was ondanks de temperatuur .
natuurlijk keken wij ook met de verrekijker naar de borkum rif , maar daar was niets bijzonders mee , zo te zien .
maar het uitzicht was wel mooi , zeker met sneeuw , adembenemend , dat was een feit .
Maar of toen de bevoorrading een probleem had in die periode weet ik niet , misschien dat iemand van Veronica zelf daar een antwoord op kan geven ?

MVG Dirk

Signature 

Het is niet zo dat we dingen niet durven omdat ze moeilijk zijn ,

Ze zijn moeilijk omdat we ze niet durven te doen

Profiel

Gepost: 10 maart 2009 09:16 PM   [ Negeer ]   [ # 6 ]
Oldie
RankRankRankRank
Totaal Aantal Posts  277
Geregistreerd  2009-01-07
Annerob - 09 maart 2009 10:52 PM

Ik weet niet of er nog Veronica medewerkers uit die tijd hier actief zijn….

Misschien bij gelegenheid Oom Bull eens vragen?

Ik zou het aan Ruud Doets vragen, mits hij de 18e langskomt

Niels

Profiel

Gepost: 10 maart 2009 09:22 PM   [ Negeer ]   [ # 7 ]
Gouwe Ouwe
RankRankRankRankRank
Totaal Aantal Posts  1290
Geregistreerd  2009-01-25

Goed plan!! Als ‘ie er is doen we dat!

Signature 

Ze kunnen er van zeggen wat ze willen, maar het heeft in ieder geval wel een eigen geluid!

Profiel

Gepost: 11 maart 2009 08:32 AM   [ Negeer ]   [ # 8 ]
Binnenkomer
Rank
Totaal Aantal Posts  11

Deze landrot hoopt er ook te zijn de 18e, maar heeft eerst een examen….

Anders hoop ik zeker dat een ander eens rond vraagt.

Signature 

Profiel