Welkom op het forum van de Stichting Norderney! Dit is de plek voor discussies, opmerkingen, vragen en antwoorden over Radio Veronica 1959-1974. Doe mee en meld je aan via de 'registreer' link hierboven of kies 'Inloggen' als je dat al had gedaan.

Telefunken M280N microfoon
Gepost: 24 januari 2009 09:46 AM   [ Negeer ]
Moderator
RankRankRankRank
Totaal Aantal Posts  277
Geregistreerd  2009-01-07

Op de site van Neumann microfoons kan je een door hun geproduceerde microfoon laten dateren.
De beroemde Telefunken M280N, serienummer 3561 van Cel 2 is gemaakt in juli 1970.
Deze microfoon is, op de dempingsschakelaar na, gelijk aan de Neumann KM84.

Niels

Profiel

Gepost: 19 april 2009 11:01 PM   [ Negeer ]   [ # 1 ]
Moderator
RankRankRankRank
Totaal Aantal Posts  277
Geregistreerd  2009-01-07
Niels - 24 januari 2009 09:46 AM

Op de site van Neumann microfoons kan je een door hun geproduceerde microfoon laten dateren.
De beroemde Telefunken M280N, serienummer 3561 van Cel 2 is gemaakt in juli 1970.
Deze microfoon is, op de dempingsschakelaar na, gelijk aan de Neumann KM84.

Niels

Oud technicus Atze Veenstra vertelde mij gisteren op de Veronica dag het volgende:

“Ik kwam in december 1969 in dienst bij Veronica na eerst 5 jaar voor de NTS als geluidsman te hebben gewerkt.
Wat mij opviel was de willekeur aan microfoons die in de 5 studio’s gebruikt werden zoals de AKG D12, AKG D202 en
Sennheiser MD421. Hoofdtechnicus Karel van der Woerdt vroeg aan mij waarom bij het NTS journaal de nieuwslezer zo duidelijk te verstaan was met de microfoon op zo’n 50 cm afstand. Dat kwam door het gebruik van de Neumann KM84 kleinmembraam condensator richt microfoons. Karel nam de brochure van Telefunken erbij en wees de M280 aan die in licentie voor Telefunken bij Neumann gemaakt werdt. Daar werden er vervolgens 10 van besteld, 2 in elke studio.
En zo klonk, wat de microfoons betreft, elke studio vanaf midden 1970 hetzelfde.”

Niels

Plaatjes
m280.jpg
Profiel

Gepost: 20 april 2009 10:07 PM   [ Negeer ]   [ # 2 ]
Binnenkomer
Rank
Totaal Aantal Posts  13
Geregistreerd  2009-02-01

Niels,

De AKG D12, AKG D202 en Sennheiser MD421 hebben een ding gemeen dat zijn dynamische kapsels, daarvan is bekent dat die op wat afstand minder gevoelig zijn.
Bij de televisie werd de kondensator microfoon van Neumann gebruikt, en dat was en misschien nog, bij de radio de AKG C451 met CK-5 kapsel, ook een condensator, zo ook bij de regionalen, maar dat weet jij.
Maar het gebruik van kondensators stelt wel weer meer eisen aan de akoestiek van de spreekcel ruimte.

Groet Nico.

Profiel