Niels - 24 januari 2009 09:46 AM
Op de site van Neumann microfoons kan je een door hun geproduceerde microfoon laten dateren.
De beroemde Telefunken M280N, serienummer 3561 van Cel 2 is gemaakt in juli 1970.
Deze microfoon is, op de dempingsschakelaar na, gelijk aan de Neumann KM84.
Niels
Oud technicus Atze Veenstra vertelde mij gisteren op de Veronica dag het volgende:
“Ik kwam in december 1969 in dienst bij Veronica na eerst 5 jaar voor de NTS als geluidsman te hebben gewerkt.
Wat mij opviel was de willekeur aan microfoons die in de 5 studio’s gebruikt werden zoals de AKG D12, AKG D202 en
Sennheiser MD421. Hoofdtechnicus Karel van der Woerdt vroeg aan mij waarom bij het NTS journaal de nieuwslezer zo duidelijk te verstaan was met de microfoon op zo’n 50 cm afstand. Dat kwam door het gebruik van de Neumann KM84 kleinmembraam condensator richt microfoons. Karel nam de brochure van Telefunken erbij en wees de M280 aan die in licentie voor Telefunken bij Neumann gemaakt werdt. Daar werden er vervolgens 10 van besteld, 2 in elke studio.
En zo klonk, wat de microfoons betreft, elke studio vanaf midden 1970 hetzelfde.”
Niels
Klik op de thumbnail om het hele plaatje te zien