Welkom op het forum van de Stichting Norderney! Dit is de plek voor discussies, opmerkingen, vragen en antwoorden over Radio Veronica 1959-1974. Doe mee en meld je aan via de 'registreer' link hierboven of kies 'Inloggen' als je dat al had gedaan.
Speculeren e.d. zijn we goed in. Er is nogal wat geschreven en geroepen over de Norderney. Om maar te zwijgen over alle discussie’s en geruchten die je overal hoort.
Nu eens wat anders: laat eens weten wat JIJ zou willen, dat er met haar gaat gebeuren.
Hoe ziet haar toekomst er dus uit, als JIJ het mocht beslissen.
Geld speelt ff geen rol, evenals technische staat, ligplaatsen enz.
Of je haar nu het liefst wilt afzinken, weggeven, restaureren, ombouwen, of wat dan ook: Posten!
Ook naar het beeld wat de ex Veronica medewerkers zelf bij hun schip hebben, ben ik wel eens benieuwd. Dus bij deze…
Enne… svp niet reageren op postjes van anderen, want het is niet de bedoeling om hier te discuseren. Gewoon jouw idee: Punt!
( Aan de heren moderatoren vraag ik hierbij medewerking om het topic “schoon” te houden )
Mag ik een ieder uitnodigen tot het posten van zijn/haar ideale bestemming voor de Norderney?
Goed, we beginnen met “mijn” ideale toekomst voor het schip:
Ik zou het graag zoveel mogelijk in de staat van 1974 teruggebracht zien. Liggend in de haven, voor het nieuwe “Rockart” of hoe het mag gaan heten.
Om te bezichtigen, maar ook om af en toe eens mee uit te zenden, al zou het via internet zijn.
En dan enkele keren per jaar, met mooi weer, even voor enkele dagen terug slepen naar die plek waar ze 10 jaar lag: Voor de kust van Scheveningen. En natuurlijk moet ze daarvandaan gaan uitzenden op 538, 192 of desnoods en andere golflengte. Live, of programma’s opgenomen in de landstudio in Rockart.
Tijdens die “buitengaatse dagen” zal ze bezocht moeten kunnen worden. Met een nagebouwde Ger-Anna, als het ff kan..
Wel, leg hem neer in de hofvijver in Den Haag.
Ter nagedachtenis aan de politieke besluitvorming, die vooraf ging aan de sluiting van Radio Veronica in 1974.
Annerob, ik kan mij vinden in je verhaal m.b.t het behoud van de Norderney.
Terug brengen in de oude staat van 31 augustus 1974.
En als er dan ook radio uitzendingen vanaf het schip verzorgt kunnen worden, met mensen van toen aan de microfoon, dan is het verhaal voor mij part geheel compleet.
Vele mensen zullen dan zeker een kijkje komen nemen, om zelf te kunnen zien hoe het leven aan boord van de Noderney er ongeveer aan toe ging.
Leuk topic, wie weet brengt het ooit nog eens wat…
Wat er met de Norderney gebeuren moet? Simpel: weghalen uit Antwerpen en terug naar Scheveningen. Wel of niet terug in oude staat maakt mij niet zoveel uit (denk dat restaureren ook geen haalbare kaart is), zolang de masten er maar weer op terug komen, om het toch weer wat meer het uiterlijk van een “zendschip” te geven. Binnenzijde kan dan gebruikt worden voor “doorlopende” expositieruimte en misschien ook wel een simpele studio voor Live (internet?) radio..
Rekening voor dat alles opsturen naar ministerie van CRM….(ook al bestaat CRM al jaren niet meer en ik geloof dat ze daar in Den Haag nog steeds wat goed te maken hebben).
Ps.: Is het niet zo dat Ome Bull dit jaar 100 wordt? Geef die man dan het mooiste cadeau wat er is, en breng de Norderney weer “thuis”.
Nou, ik zou het ook wel weten, terug in de oude staat, en op de oude ligplaats, en dan ook de oude djs, met bijbehorende technici erbij. En natuurlijk de muziek tot 1974 draaien. Wat een heerlijke droom. Maar mischien iets realistischer, een museum, uiteraard in Scheveningen. Op 18 april kunnen we het weer vragen aan Erik de Zwart. Of hij mischien al iets meer weet over wat er gaat gebeuren met de Norderney.
heerlijk, terug naar de situatie voor 1974
realistisch: ergens in een haven met een zender er op, liefst uiteraard Zwolle maar met elke andere plaats kan ik ook leven… mits schip goed verzorgd en in de juiste staat als heel mooi ding blijven gebruiken. Openstellen voor publiek. Uiteraard zou het nieuwe veronica er op kunnen als echte landelijk zender want dat lijkt me dan helemaal super.
maar als ingang voor het popmuseum in den Haag lijkt me ook een hele goede keuze waar ik mee kan leven.
Deze vraag spookt mij al vele jaren door m’n hoofd en na al die jaren vind ik dat dit ermee moet gebeuren; het schip volledig restaureren en weer inrichten als zendschip met genoeg power om heel nederland te bestrijken. Als ligplaats het Markermeer, vrij centraal en minder last van zware stormen . De huidige commerciele stations Veronica en radio 538 fuseren en gaan op de Norderney verder als Veronica 538 met muziek uit de 50’s 60’s 70’s 80’s 90’s tot de hedendaagse muziek en natuurlijk op vrijdagmiddag de top 40 en op vrijdag of zaterdag avond de ABTT. Dus eigenlijk verdergaan waarmee in 1974 gestopt werd maar dan legaal.
Speculaties waag ik me niet aan, dromen wel, dat mag toch hoop ik??
De “Norderney” terug naar Nederland, helaas in de buurt van Amsterdam want AT-EZ wenst niet mee te werken aan de verplaatsing van de 1557 kHz site. De originele TX komt weer te voorschijn uit de oerwouden van Africa, de studio gaat van Hoek v. Holland naar de “Norderney”, de originele antenne komt weer boven “water”. En er komt zelfs een geldschieter.
Op de WARC komt de zaak aan de orde en eindelijk mag dan de “Norderney” in zijn historische status terug naar Scheveningen.
“192, goed idee”.
Ook ik kies voor Scheveningen.
Deels terugbrengen in oude staat (buitenkant) en inrichten als museum en als studio voor Veronica 192.
Maar wie weet is er dan ook ruimte voor een eetcafe of iets dergelijks om een beetje van de kosten terug te verdienen.
Als geboren en getogen Antwerpenaar, was ik uiteraard trots, fier en in de wolken toen de Norderney onze haven binnenkwam… Ben er ook eer paar keer geweest (zomaar of voor een feestje) en telkens ik naar mijn werk reed keek ik toch even naar die 2 vertrouwde masten die boven alles kwamen piepen… Maar eerlijk is eerlijk, voor mij hoort de Norderney thuis in Nederland en liefst zo dicht mogelijk bij de oorspronkelijke ligplaats als zendschip… Daar kan de Norderney tenminste het krediet krijgen dat ze verdient… want dat kon je moeilijk zeggen van de ligplaats aan het Kempische Dok in Antwerpen waar de doorsnee-bevolking ook niet die affiniteit had met het fenomeen Radio Veronica.
Ja, de Norderney moet terug in de oude staat, van binnen én van buiten. Dan moet ie niet terug op de noordzee, maar op het IJsselmeer of op de Loosdrechtse Plassen, of misschien op de Waal, maar in elk geval ergens centraal in het land. Het schip gaat fungeren als studio en zendmast voor een commerciële radiozender met uitzendingen op MW, FM en internet. De programma’s mogen wat mij betreft sterk lijken op de stream van norderney.nl. Wat Radio 5 en Radio 227 kunnen, kunnen de heren Bouman en Geleijk vele malen beter.
Er zouden ook best wat oude dj’s nieuwe liveprogramma’s mogen presenteren en natuurlijk elke maandagavond van 7 tot 8 een nieuwe, actuele Adje Bouman Top 10, gepresenteerd door Lex Harding. Als dat echt zou mogen gebeuren, stuur ik dropjes op!
Helaas kan de zender niet Radio Veronica heten, want er is al ‘n zender met die naam. Maar er kan dan natuurlijk een nieuwe topic gelanceerd worden met als onderwerp: Hoe zou jij de nieuwe zender van A. Bouman en J. Geleick noemen, die sinds kort vanuit de Loosdrechtse plassen heel Nederland en Vlaanderen bedient met de happy sound die Rob Out voor ogen had en die Radio Veronica van 1959 tot 1974 had.
Speculeren e.d. zijn we goed in. Er is nogal wat geschreven en geroepen over de Norderney. Om maar te zwijgen over alle discussie’s en geruchten die je overal hoort.
Nu eens wat anders: laat eens weten wat JIJ zou willen, dat er met haar gaat gebeuren.
Hoe ziet haar toekomst er dus uit, als JIJ het mocht beslissen.
Geld speelt ff geen rol, evenals technische staat, ligplaatsen enz.
Of je haar nu het liefst wilt afzinken, weggeven, restaureren, ombouwen, of wat dan ook: Posten!
Ook naar het beeld wat de ex Veronica medewerkers zelf bij hun schip hebben, ben ik wel eens benieuwd. Dus bij deze…
Enne… svp niet reageren op postjes van anderen, want het is niet de bedoeling om hier te discuseren. Gewoon jouw idee: Punt!
( Aan de heren moderatoren vraag ik hierbij medewerking om het topic “schoon” te houden )
Mag ik een ieder uitnodigen tot het posten van zijn/haar ideale bestemming voor de Norderney?
Goed, we beginnen met “mijn” ideale toekomst voor het schip:
Ik zou het graag zoveel mogelijk in de staat van 1974 teruggebracht zien. Liggend in de haven, voor het nieuwe “Rockart” of hoe het mag gaan heten.
Om te bezichtigen, maar ook om af en toe eens mee uit te zenden, al zou het via internet zijn.
En dan enkele keren per jaar, met mooi weer, even voor enkele dagen terug slepen naar die plek waar ze 10 jaar lag: Voor de kust van Scheveningen. En natuurlijk moet ze daarvandaan gaan uitzenden op 538, 192 of desnoods en andere golflengte. Live, of programma’s opgenomen in de landstudio in Rockart.
Tijdens die “buitengaatse dagen” zal ze bezocht moeten kunnen worden. Met een nagebouwde Ger-Anna, als het ff kan..
Wat ik wil dat er met de Norderney MOET gebeuren is gewoon heel simpel
Lekker weer terug naar de plaats waar het dus hoord en dat is Nederland en dan weer voor de kust voor Scheveningen en dan weer gebruiken waar hij altijd voor is gebruikt radio-uitzendingen verzorgen zoals het vandaag weer het geval is , het namelijk 18 april en laten ze daar de Norderney voor is gebruikt