Welkom op het forum van de Stichting Norderney! Dit is de plek voor discussies, opmerkingen, vragen en antwoorden over Radio Veronica 1959-1974. Doe mee en meld je aan via de 'registreer' link hierboven of kies 'Inloggen' als je dat al had gedaan.
Ik heb lang zitten zoeken of ik op het net nog ergens foto’s kon vinden van mijn eerste radio’s maar helaas ... Ik was, denk ik, ongeveer 10 jaar toen ik van mijn vader een oud buizenradiootje kreeg. Mijn vader had een kleine machinefabriek en een van de jongens die daar werkten had ooit deze radio meegebracht, maar het ding was intussen vervangen door een groter exemplaar. Affijn, om een lang verhaal kort te maken, de radio kwam op mijn kamer en Veronica ging aan. ‘s Avonds stiekem naar de radio luisteren als ik op bed lag en dan die geheimzinnige gloed van die buizen, geweldig ! Na verloop van tijd zat ik eens aan de achterkant van de radio te prutsen om de antenne er goed in te drukken toen ik een enorme opdonder kreeg ..... Dat was mijn eerste 220 Volt klap in mijn leven ..... maar zeker niet de laatste. Toen maar besloten de radio te slopen (dom !) en al snel kreeg ik als vervanger een piepkleine draagbare radio van Koyo. Ook toen al was ik niet te beroerd om de boel te modificeren en met behulp van door de buurman aangeleverde losse speakers werd er een grote kast gebouwd zodat het een stuk beter klonk. Na twee jaar kreeg ik mijn eerste radio/cassetterecorder waar ik mijn eerste Veronica opnames op maakte. Enkele van de bandjes heb ik nog steeds. Waarschijnlijk digitaliseer ik ze nog eens voordat ze kapot zijn ..... Ja, dat waren nog eens tijden.
De radio stond thuis bij mijn ouders altijd op Veronica. Daarvoor gebruikte we deze radio. Gisteren heb ik hem, naar aanleiding van dit onderwerp, opgezocht in het Radio Museum in Rotterdam, want de radio zelf is niet meer. Hier staan meer oude radio’s.
philips, klein, groen, alleen een aux uitgang zodat ik via een simpel recordertje op kon nemen, speaker hooguit 10 watt. Lachen achteraf maar ik heb er van genoten.
Eindelijk vond ik een afbeelding van de radio waar ik uren naar heb ziten luisteren en van heb zitten opnemen voor m’n pa
Erres RS 2294
Hij staat nog ergens bij m’n ma in een kast ofzo… Ik zal ‘m eens opzoeken en proberen.
Alsie het niet meer doet gaat hij op het revisielijstje, zoadat hij weer, samen met de bandrecorder van m’n pa (Grundig TK-121) opgesteld kan worden!
Toch hadden die radio’s best een mooi geluid al was het mono, kwam denk ik door de buizen versterker.
De afgebeelde radio is een van de eerste klokradio’s op batterij deze stond naast het bed van mijn moeder in de jaren ‘60, deze nam ik ook vaak mee naar boven naar mijn kamertje om te luisteren totdat ik een eigen radio kreeg, helaas is hij er niet meer.
Thuis bij mijn ouders hadden wij een Philips buizenradio, later had ik de bekende Veronica transistor radio
Laats had ik nog een 9 volt batterij erin gedaan, en hij doet het nog steeds.
Ik heb hem geheel compleet met oordopjes en een bijpassend hoesje voor de radio.
Of ik het laatste uur beluisterd heb via deze transistor radio weet ik niet meer.
Mijn eerste kennismaking met Veronica kwam uit een Philips. Welk type weet ik niet meer, moet ergens in 1960 zijn geweest.
Voor de techneuten: Was een radio met D buisjes. Omdat er bij ons toen nog geen electriciteit was, werd het toestel gevoed met een zogenaamd Anodeblok (blauw van meneer Witte Kat) voor de 90 Volt hoogspanning en twee 1,5 Volt batterijen (rood met grijs van diezelfde meneer) voor de gloeispanning. Die dingen waren vele malen groter dan de huidige 1,5 volt batterijen.
Eindelijk vond ik een afbeelding van de radio waar ik uren naar heb ziten luisteren en van heb zitten opnemen voor m’n pa
Erres RS 2294
Hij staat nog ergens bij m’n ma in een kast ofzo… Ik zal ‘m eens opzoeken en proberen.
Alsie het niet meer doet gaat hij op het revisielijstje, zoadat hij weer, samen met de bandrecorder van m’n pa (Grundig TK-121) opgesteld kan worden!
Inmiddels issie boven water.
Hij speelt niet meer, geeft wel gekraak van de volumepotmeter. Eerdaags sleep ik ‘m maar eens mee naar Didam..
Voor de foto heb ik de radio nog maar eens afgestemd op de golflengte waar hij vroeger zo vaak stond..
Tja, ik had ook een buizenradio, als ik mij niet vergis en Aetherkruiser. Uiteraard ook een transistortje, van Sharp. 31 augustus hoorde ik op de koerting (krijg de puntjes er niet boven) radio van mijn zus…..
Ik zal zsm even zelf een mooi plaatje van het ding schieten, Juul.
Overigens bezit Rockart ook een radio zoals deze. Nahja, een iets eenvoudiger type, met enkelvoudige toonregeling. Afstemschaal is, als ik het goed heb, gelijk.
Deze oude Erres heb ik een hele tijd gehad, maar gezwicht voor een groot bod en verkocht. Eigenlijk jammer, maar het doel waar deze heen ging heeft mij tot die keus doen verleiden.
De foto geeft de display weer met natuurlijk Veronica duidelijk weergegeven op 192 meter.
Ik luisterde vroeger op een grote Grundig Concertboy transistor, die de zeezenders goed kon ontvangen hier in de Achterhoek.
Die heb ik nog en zal binnenkort wel eens een foto ervan plaatsen.
Leuke Forum trouwens, zal hem regelmatig bezoeken,
vr gr JanDoet
Hallo Jan, weet je zeker dat het een Erres is? Hij ziet er namelijk uit als een Blaupunkt, type 20215 Oslo. Maar ik kan me vergissen…