Welkom op het forum van de Stichting Norderney! Dit is de plek voor discussies, opmerkingen, vragen en antwoorden over Radio Veronica 1959-1974. Doe mee en meld je aan via de 'registreer' link hierboven of kies 'Inloggen' als je dat al had gedaan.
Ik blijf het leuk en knap vinden, al die zelf gemaakte jingles.
Onderandere heb ik speciaal voor dit doel, een audio bewerkings programma aangeschaft. Samplitude Music Studio 2008 deluxe, heet het, en het ziet er nog al behoorlijk ingewikkeld uit.
Eerst maar een beetje mee rotzooien dus, dan worden we vanzelf wijzer.
Ik had mij namelijk ten doel gesteld een jingle te maken voor, of over de STICHTING NORDERNEY
uit oudentiek (dus uit het Veronica zee zender tijdperk) audio mattereaal van het toenmalige VERONICA zelf.
De woorden, stichting Norderney, dienen er in voor te komen (dit ook uit oudentiek mattereaal).
Goed, ik ga er eens lekker aan knutselen, en wie mij voor is, krijgt van mij een rondje !!
Ben benieuwd….
Ik heb mijn jingle gemaakt met het vrij verkrijgbare Audacity Hoe ingewikkelder, hoe meer je af komt te staan van het authentiek zeezender geluid lijkt mij. De heren technici van toen moesten zich behelpen met een knip in de band en alles keer op keer opnemen…
De meersporen (tot 128 in Cool Edit/Adobe Audition) techniek van tegenwoordig, maakt het zo makkelijk te knutselen met geluid!
Heerlijk om daar in te verdrinken!
ff nieuwe snaren en remmetjes monteren dan. Zal wel verdrabt zijn.
(Als je die zooi en paar keer weg hebt moeten halen, weet je waarom Veronica destijds voor Akai koos! )
Oei,, zal ik voor Jan m’n twee PHILIPS N4308 weer van zolder moetten halen.
In gerepareerde toestand houd ik mij aanbevolen…..
Maar vroeger maakte ik met mijn broer (radiotje spelen ) op een radio-cassetterecorder jingles Oké, de kwaliteit was naadje, maar t was ook spelen hè? Maar van dat in 1 keer alles goed er op MOETEN hebben leer je wel weer veel. Tegen de tijd dat ik 15 was zette ik een perfecte immitatie van een Veronicaprogramma neer, zodat mensen niet het verschil hoorden… dat doe ik mezelf niet meer na, en dat zou ik ook niet meer willen, dat “soundmixshow” effect. Maar zoals gezegd, je leert er van.
En iedereen die nu op school zitten, lachen zich een bult, of vragen verwonderd, “wat is dat nou weer voor un ding!”.
Mijn zoon heeft een tijd geleden een spreekbeurt over Veronica gehouden. Natuurlijk had ‘ie een recorder mee, waarop een top-40 van Lex te horen was.
De kinderen uit z’n klas hebben het er nu nog over… En als er dan een vriendje hier thuiskomt en één van de recorders draait, vergeten ze de MP3 speler direct!
En dan blijkt dat Edgar ook een deck heeft.. Soms worden er spontaan “radio” programma’s opgenomen.
Sinds mijn 11e speel ik al met cassettebandjes, en dan “speelde” je radiootje.
Inmiddels was ik 17 en dan kwam ik in de bus naar de Grote Stad zo’n zelfde type tegen (onderweg naar school)
De hele Dik BVoormekaarshow werd nagedaan (de maandag er na dus)
Zo werden wij nog de eerste radio (FM) piraat in mijn dorp dat was inmiddels 1977.
We hadden beiden een studio thuis, platenspelers, cassettedecks en een mengpaneel.
Tegenwoordig is alles veel makkelijker, en mooi digitaal.
CD’tje rippen en alle MP3’s aan elkaar plakken in een 128 sporen “mixer” Adobe Audition/Cool Edit pro…
Ik ben trots op je zoon Rob, het heeft inderdaad iets magisch, die draaiende spoelen van een recorder,
het hypnotiseerd je als het ware, Maar ja, de tijd staat niet stil dus ook opa moet zorgen dat ie er bij blijft
vooral nu kleinzoon (9) mij met usb stick’s en flahs card’s om de oren beging te smijten
met de laatste mixjes die hij gemaakt heeft. Dus ik ga maar weer even rommelen om mijn belofte waar te maken.
En als ik het ff niet weet, vraag ik het stiekum aan hem.
Even een zoethoudertje.
Ben namelijk druk bezig met de STICHTING NORDERNEY jingle, maar is nog niet af.
Door al het gezoek naar bruikbaar mattereaal, kwam ik zowaar een zelfgemaakte jingle tegen,
(die ik als verloren had beschoud) uit mijn piraten tijdperk ano +/- 1975.(weet het niet precies meer).
Het is de openingsjingle van de zender en (je raad het al) m’n nickname is er duidelijk in te horen.
Bijkomend feit, ze is gemaakt met de 2 Philips N4308 recorders en het Grundig 422 mengpaneeltje.