Welkom op het forum van de Stichting Norderney! Dit is de plek voor discussies, opmerkingen, vragen en antwoorden over Radio Veronica 1959-1974. Doe mee en meld je aan via de 'registreer' link hierboven of kies 'Inloggen' als je dat al had gedaan.
Een niemendalletje dit keer.
Het huil geluidje uit de “jammer” jingle.
Afkomstig van een Audio-Fidelty geluisdseffecten EP.
En niet, zoals het Tunesboek vermeld, uit de Babysitter boogie.
Is er destijds opgeschreven welke geluiden/track’s/ stemmen enz. er gebruikt werden? Of is dit parate kennis van ex medewerkers?
Groeten,
Rob
In dit geval is het toeval dat ik 20 jaar terug dit plaatje tegen kwam en het “huiltje” erop bleek te staan.
Veel is er niet gedocumenteerd, tenzij er iets op de doos van de band is geschreven.
des te grappiger dat je dit zo na al die jaren tegenkomt… en eerlijk, ja ik zou het dan ook nog wel herkennen hoor. Je bent nou éénmaal gek of niet. Maar nogmaals, een mooie vondst!
Is er destijds opgeschreven welke geluiden/track’s/ stemmen enz. er gebruikt werden? Of is dit parate kennis van ex medewerkers?
Groeten,
Rob
Rob, zoals iedereen toen deed, er werd wat afgejat. Veel jingles van Veronica zijn gewoon verknipte Swinging Radio England producten (bijv. live this weekend where the action is) of van andere Britse zenders. En daar vind ik niks mis mee, ik doe het ook voor mijn programma. Maar dan weet je natuurlijk helemaal niks meer van de bronnen.
Anderzijds weet ik bijvoorbeeld van Juul dat de verkeersspots op een zondagmiddag zijn opgenomen samen met Tom en kon hij zelfs de lp nog oplepelen waar de tracks van het muzikale ‘bedje’op staan (dit staat nog ergens in het oude logboek).
Dus het lijkt mij inderdaad afhankelijk van de parate kennis van de medewerkers.
Die “gejatte” jingles, daar zal verder niets van bekend zijn. Dat begrijp ik.
Maar de in eigen beheer opgenomen werkjes, daar zou destijds natuurlijk een soort “tracklist” van gemaakt kunnen zijn. Daarvoor zijn redenen genoeg te bedenken. Maar volgens Niels is dat nauwelijks gebeurd dus ben je inderdaad aangewezen op “parate kennis”, zoals bij de verkeersspots, of toevalstreffers tijdens het luisteren van muziek e.d., zoals bij de babyhuil.
Toch leuk dat de parate kennis er is, en de toevalstreffers ook plaatsvinden!
We hielden eigenlijk nauwelijks iets bij. Waarom niet? Geen tijd en nooit aan gedacht, we waren gewoon druk aan het werk. “effe een paar jingles-spotjes maken.
Het is te danken aan bijv mensen zoals Jelle Boonstra die later alles ging uitzoeken.
... zoals iedereen toen deed, er werd wat afgejat. Veel jingles van Veronica zijn gewoon verknipte Swinging Radio England producten (bijv. live this weekend where the action is) of van andere Britse zenders. En daar vind ik niks mis mee, ik doe het ook voor mijn programma.
Wel grappig, dat jatten was toen heel normaal. En dan lees ik soms ineens weer of meerdere fora dat men problemen heeft met het “jatten” via internet. Voor alle duidelijkheid, ik heb met geen van beide problemen hoor, maar af en toe zie ik dan toch een dubbele moraal. Vroeger mocht het maar als nu iemand iets “jat"via het www dan ineens steken mensen van wal (...) met opmerkingen over rechten e.d. en vroeger had men deze rechten toch ook…
Tja, vroeger reed ik wel eens met de fiets door rood… Mocht niet, maar toch.
Nu verbied ik het m’n zoon en mopper ik ook op mensen die door rood fietsen.
Misschien een rare vergelijking, maar toch heeft het raakvlakken met het jatten van auteursrechtelijk beschermd materiaal.
tijden veranderen dat klopt maar als ik dan hoor hoe sommige mensen wel eens tekeer gaan tegen het “jatten"via internet dan denki ik… wij waren toch geen cent beter…
Als ik naar alle cassettebandjes van mezelf kijk met allemaal… warempel… “gejatte”- muziek dus…
Maar de schaal waarop het gebeurde, was natuurlijk kleiner. En je nam het voor jezelf op, waarbij de kwaliteit afnam, zeker als het al een kopie van een kopie betrof.
In het digitale tijdperk kan iedereen kopieeren van kopieen, zonder verlies. Daarbij komt dat bijna alle muziek oid op ‘t web te vinden is. “Vroeger” werd een plaat misschien 5x opgenomen, nu gaat één bestand binnen enkele dagen digitaal de wereld rond naar duizenden pc’s. Da’s het grote verschil.
okay, het gebeurt veel meer, maar daarmee verandert er verder nog steeds niet. Volgens mij is het “jatten"van een rolletje drop net zo erg “jatten” als jet jatten van een miljoen. En of de kwaliteit nou minder was… wij betaalden toch ook geen rechten.
Nee, en je hebt daarmee ook helemaal gelijk. Dat ga ik niet ontkennen. En er zijn natuurlijk ook al zo lang ik me kan heugen discussies over: Extra heffingen op lege tapes, kopieerbeveiligingen op DVD’s, noem maar op. Het is zo oud als de bandrecorder, zeg maar…
Maar goed, het ging hier over jingles. En ook die werden dus wel “geleend” ...
Ik weet niet wat daar (destijds) voor rechten op zaten. Veronica manouvreerde altijd netjes binnen de wet, dus zal er ook hier niet echt een belang geschaad zijn, denk ik dan.
Ik vermoed ook dat jingles destijds gewoon gemaakt werden door een DJ van een station, die zich niet druk maakte over copyright e.d. ( zie ook de reactie van Juul, enkele postjes terug: “Geen tijd en nooit aan gedacht, we waren gewoon druk aan het werk. “effe een paar jingles-spotjes maken…....” ). Dus als iemand die jingle dan ” leende”, was er vermoedelijk ook niemand die daar ooit wakker van lag.
Andersom gebeurde het waarschijnlijk ook…
Maar misschien heb ik het mis, en zijn er destijds weleens discussie’s danwel twisten over geweest… Wellicht dat Juul of Ad zich dat dan nog herinneren?