Welkom op het forum van de Stichting Norderney! Dit is de plek voor discussies, opmerkingen, vragen en antwoorden over Radio Veronica 1959-1974. Doe mee en meld je aan via de 'registreer' link hierboven of kies 'Inloggen' als je dat al had gedaan.
“Om 13.00 worden de programma’s van Radio Veronica hervat op de nieuwe golflengte 538 meter. Het is Lex Harding die de luisteraars in heel Nederland welkom heet. Na een paar dagen werden de programma’s van Radio Noordzee 2 op de 192 meter gestaakt. Nadat Radio Noordzee de frequentie weer verlaten had was de rondlooptape op 192 meter weer te horen om luisteraars te verwijzen naar 538 meter. Het was een low power zender van 100 Watt.”
Mijn vraagstelling gaan omtrent die low power zender.
1ste Op wat voor antenne draaide die Low Power zender?
2de Wat is er van die low power zender bekend, en dan bedoel ik dit in de technische sfeer.
Lastige technisch vraag achteraf.
Hadden de 2 zenders geen last van alkaar, met name, had de kleine 192 zender geen last van de grote 538 zender, waren er filters geplaatst.
(Er is zelfs een theoretische mogelijkheid dat de 10 kW 192 zender op de Mebo voor rare effecten zorgeden in de 192 verwijszender op de Norderney, ewant daar zaten natuurlijk afgstemde kringen in juist voor voor 192 -1562 kHz. Zo las ik in het boek van Bob Noakes dat ten tijde van de mastbouw op de Mi Amigo de nabijheid van de strerke Mebo zender al voor effecten zorgden, er komt een flinke spanning op de antennes te staan)
Dank voor de info. Zal ongetwijfeld een “geserviceste overgebleven” scheepszender zijn geweest. Voor de rest (merk/type) zal je waarschijnlijk ook wel niet meer weten.
Hadden de 2 zenders geen last van alkaar, met name, had de kleine 192 zender geen last van de grote 538 zender, waren er filters geplaatst.
(Er is zelfs een theoretische mogelijkheid dat de 10 kW 192 zender op de Mebo voor rare effecten zorgeden in de 192 verwijszender op de Norderney, ewant daar zaten natuurlijk afgstemde kringen in juist voor voor 192 -1562 kHz. Zo las ik in het boek van Bob Noakes dat ten tijde van de mastbouw op de Mi Amigo de nabijheid van de strerke Mebo zender al voor effecten zorgden, er komt een flinke spanning op de antennes te staan)
Ruud,
Op de opnamen van de 100 w tx die ik heb hoor ik geen “overspraak”...........
Die zenders zullen elkaar niet zoveel gehinderd hebben. Op de Ross hadden ze bijv. 2 zenders op 1 antenne. De vervelende effecten komen van dingen die door de afstraling van de nabij gelegen zender in resonantie zijn. Een voorbeeld van zoiets zijn bijvoorbeeld de tuien van 1008/747 antenne die speciaal getuned worden zodat ze niet direct in resonantie zijn of zelfs als reflector dienst kunnen doen.
Laag frequent detectie is ook zoiets. De mengtafels en versterkers zijn dan ook dusdanig gebouwd dat ze daar geen last van hebben.
Als je het Cees wil vragen ......................... graag. Ik ben nou eenmaal, met excuus daarvoor, geinterreseerd in dat soort technische zaken. Wie weet levert het je ook nog wat op voor het archief.
Mocht helaas de herinnering hieraan te kort schieten heb ik daar ook vrede mee.
Dit is een bekend hedendaags probleem bij GSM masten waar meerdere zenders in zijn geplaatst. In theorie is het mogelijk dat een zender via zijn zendantenne het uitgezonden signaal van de andere zender ontvangt en er een menging plaats vind in de eindversterker van deze zender daar deze zelden lineair zijn. Opeens zijn er dus meng producten van beide signalen het spectrum te vinden. Dit probleem doet zich eigenlijk alleen voor bij eindversterkers met halfgeleiders en niet zo zeer bij buizenversterkers. De zenders aan boord van de zeeschepen waren buizenzenders dus zal er niet erg een probleem geweest zijn. Over dit onderwerp is het e.e.a. te vinden in de ARRL boeken bij het onderwerp Repeaters.
O, ja, nu ik het verhaal van Piet lees, ik heb het oud techn Jaap Borst gevraagd. De 100 watt tx stond ergens op het achterschip en de antennen was inderdaad een schuine draad naar de mast op het achterschip. Het was dus niet de voor mast zoals ik eerder schreef. Zo zat het precies vrienden.
Filters plaatsen helpt niet veel met zoveel vermogen op een kluitje, weet wel te herinneren dat in mijn geval op de Magdalena (Mi Amigo) de kortegolf antenne van de scheepsradio erg veel energie op pikte, kon tegen massa een vonk van een paar cm trekken !! Met een meetsnoertje tussen twee vingers in over het dek heen lopen ging ook niet, werd meteen erg warm…Ook wij hadden maar 10 KW aan boord. Last van nabij gelegen concurenten hadden wij niet, Caroline lag voor Engeland, en wij 19 mijl vanaf Zeebrugge.
Zelf zit ik hier vaak met 2 KW met de (spoel) antenne in de achtertuin op 20 mtr hoogte, alles goed AARDEN en AANPASSEN is het enige wat goed moet gebeuren, heb van instraling op audio e.d. geen last.
Dank voor de info. Zal ongetwijfeld een “geserviceste overgebleven” scheepszender zijn geweest. Voor de rest (merk/type) zal je waarschijnlijk ook wel niet meer weten.
Rob Veld
Neem maar van mij aan dat er mengproducten de ether in gingen daar in de buurt, gelukkig zaten de twee frequenties ver uit elkaar.
De gebruikte zenders aan boord van Veronica waren van Continental 316 (USA), met 10 KW uit een 4 CX 10.000 eindpit van Eimac en met plate modulatie in push-pull configuratie. Met rond de 6/7 KV en rond de 2 1/2 amp. op zijn kop kwam dat er uit, helaas was het rendement niet veel meer dan 50- 55 % uit deze Continental bakjes, dus reken maar even uit.
Harris (USA) kwam in begin 70er jaren met een ontwerp dat ruim 90% rendemant gaf in de HF PA stage, wij hadden zo’n bak aan boord staan de BC- 10H.. bij mij liep er bij 5.5 KV nog net geen 2 amp. voor 10 KW uit… Had amper 800 watt plate disipatie !! Wel interessant wanneer je aggregaat het allemaal maar moet leveren…Toch…
Groet J.v.V. (Laatste technicus aan boord Magdalena).
Ik las hier op het forum nogal wat “vuurwerk” waar “Hans” of “J.v.V.” het middelpunt van bleek te zijn. Nu creëer ik ook wel eens wat “vuurwerk’ want ook ik heb in dit vrije land nu eenmaal zo af en toe een mening. Bij “Hans” of “J.v.V.” krijg ik echter een beetje een vreemde smaak in mijn mond! Ik krijg de indruk dat “Hans” of “J.v.V.” meer een piratenzendertje heeft zoals er velen te vinden zijn onder andere rond Enschede en verder last heeft van een rijke fantasie. Sommigen in Den helder waar ik dus dicht bij woon, noemen dit “prettig gestoord” echter zo ver wil ik nog niet gaan.
De gegevens waar “Hans” of “J.v.V.” mee komt betreffende de zenders is rijkelijk te vinden op internet. In het geheel niet spectaculair dus. Alleen een etherpiraat of een 27Mc’er heeft het respectloos over “bakkies”, een echte zendertechnicus zeker niet! Ook het verhaal van “spoel antenne” en “spoelhoogte van 20 meter wijst in de piraten- c.q. 27Mc richting. Voor een middengolfzender is het een onzinnig verhaal wat meer aangeeft dat het persoon in kwestie niet bekend is met de grondbeginselen van de antennetechniek.
Het verhaal van “meetsnoertjes die warm worden in je handen” of de bekende “brandende TL lampen” zal ook Juul als officieel radio zendamateur tot vervelens toe wel hebben gehoord.
Dan “Hans” of “J.v.V.” weer zender technicus geweest aan boord van de Miamigo en dan weer bij de Magdalena. Ik krijg sterk de indruk dat wanneer “Hans” of “J.v.V.” ooit aanboord van de desbetreffende boten is geweest, hij hooguit op grote afstand respectvol naar de zenders heeft mogen kijken. Nu ben ik er niet 100% zeker van maar volgens mij was het Peter Murtha of te wel “Peter Chicago” bij de radio zendamateurs bekend als G3WZG de zendertechnicus. Peter was en is een perfecte zendertechnicus die zowel theoretisch als practisch zeer goed is onderlegd. Zoals een goed Engelsman betaamd zou Peter beslist niemand aan “zijn zenders” laten sleutelen! Op de Ross Revange mocht ook niemand aan de Optimods komen.
Misschien moet “Hans” of “J.v.V.” eens zich volledig voorstellen. Tenslotte hebben we op dit forum niets voor elkaar te verbergen. Openheid is in deze ook een goed uitgangspunt.
Mensen worden gerespecteerd om wie of wat zij zijn met alle tekortkomingen die wij als mensen nu eenmaal hebben. Niet om wie of wat zij willen zijn of anderen willen laten doen geloven wie of wat zij zijn!
Als je mijn roepnaam (call) PA0PRG in Google intik zal je het nodige tegenkomen. Zo heb ik wat artikelen geschreven over Ampliphase modulatie en de Doherty Lineaire versterker. Deze zijn gepubliceerd in de CQ-PA wat het maandblad is van de VRZA. VRZA is weer de tegenhanger van de VERON. Ik heb zo’n 35 jaar een officiële zendmachtiging. Juul heeft deze ook alleen niet zo lang al ik vandaar dat zijn roepnaam met “PE1� begint. Juul is dus een “Broekie�(Hi). Tijdens zijn verblijf in Friesland hebben de Friezen nog wel geprobeerd Juul een beetje te vormen maar dat is vergeefse moeite geweest. Juul verruilde toch de “weidse blik� weer voor de grote stad.
Mogelijk zijn er meer radio zendamateurs met officiële machtiging aan dit forum.