Welkom op het forum van de Stichting Norderney! Dit is de plek voor discussies, opmerkingen, vragen en antwoorden over Radio Veronica 1959-1974. Doe mee en meld je aan via de 'registreer' link hierboven of kies 'Inloggen' als je dat al had gedaan.

3 van de 3
3
Van 192 naar 538
Gepost: 14 augustus 2009 12:53 PM   [ Negeer ]   [ # 31 ]
Stipnotering
RankRankRank
Totaal Aantal Posts  185
Geregistreerd  2009-01-25

Okee, Piet dat is een stuk theorie. Maar nu even de de praktijk. De Norderney lag op zee in het zilte nat en dat betekend dat je mogelijk zoutaanslag op je isolatoren kunt krijgen en zout verhoogt aanzienlijk de geleidingsfactor. Je kunt in dat geval je isolatoren natuurlijk ruim berekenen maar dit is nu net een factor die je moeilijk kunt berekenen.
Ik geloof niet dat de kans erg groot is, gezien het gladde oppervlak van een isolator, een flinke zoetwater bui zorgt wel dat het redelijk “schoon” blijft, maar toch heb ik een soortgelijk euvel toch een keer mogen meemaken, overigens met 1500 volt gelijk spanning en een dot amperes, overigens ging het hier om een enkele isolator, bij meerdere ketens spreid je het risico.

Enne Henk, dat kun je nu wel zeggen dat je een VHF-UHF man bent, maar menig porto is uitgerust met een helical.

Rob Veld

Profiel

Gepost: 14 augustus 2009 07:43 PM   [ Negeer ]   [ # 32 ]
Stijger
RankRank
Totaal Aantal Posts  96
Geregistreerd  2009-07-17

Voor wat betreft zoutaanslag op de isolators kan ik geen zinnig woord zeggen daar ik nooit zendertechnicus ben geweest aan boord van deze zeezenders. Zout vormt wel uiteindelijk een geleidende laag. De mensen die wel aan boord hebben gewerkt of er mee te maken hebben gehad zouden deze vraag moeten beantwoorden. Henk geloof ik geen snars van dus blijft Juul over.
Betreffende je helical op je porto: sloop deze er af en zet er een andere antenne op en het bereik is veel groter. Laatst ook weer bij een PMR porto de helical vervangen door een stukje 2,5 kwadraat electriciteits draad met een lengte van ongeveer 16 cm. Bereik werd twee maal zo groot.
Klopt ook wel want het uitgestraald vermogen mag niet meer dan 0,5watt ERP zijn. Hierin is dus de gain van de antenne meeberekend. De zender geeft zelf ongeveer 1watt dus staat voor de helical een gain van -3dB.

Signature 

Radio mensen doen het met hoge frequentie

Profiel

Gepost: 14 augustus 2009 10:08 PM   [ Negeer ]   [ # 33 ]
Stipnotering
RankRankRank
Totaal Aantal Posts  185

Snotdikkeme vergis ik me weer, moet zijn “Enne Piet, dat kun je nu wel zeggen ......................... etc”. Ik wordt echt een ouwe bok.
Maar eh ik dacht dat je niet bekend was met helicals?? Er is 1 voordeel aan een helical op HF, hij heeft practisch geen ground nodig, dus aardverliezen zijn nihil. Voor de rest is het een compromis antenne.

Maar ik wil even terug on topic, daartoe open ik even een nieuw draadje.

BTW Het schiet me zomaar opeens te binnen, had de Nordeney niet houten masten weliswaar verstevigd met ijzer?? Want dat veranderd de zaak kwa isolatie.

Rob Veld

Profiel

Gepost: 15 augustus 2009 09:33 AM   [ Negeer ]   [ # 34 ]
Gouwe Ouwe
RankRankRankRankRank
Totaal Aantal Posts  1290

Mooi verhaal, Piet! Waarvoor hartelijk dank!

Mijn kennis over antennetechniek is ineens 200 % (Misschien wel meer, maar dan kom ik zo dom over red face ) toegenomen!

Signature 

Ze kunnen er van zeggen wat ze willen, maar het heeft in ieder geval wel een eigen geluid!

Profiel

Gepost: 15 augustus 2009 10:10 AM   [ Negeer ]   [ # 35 ]
Stijger
RankRank
Totaal Aantal Posts  96

Heel eerlijk gezegd ben ik allang blij dat er niemand is die mij afzijkt of is het afzeikt?
Zeg, Mi Amigo betekent toch zo iets als “mijn vriend�?

Signature 

Profiel

Gepost: 15 augustus 2009 02:09 PM   [ Negeer ]   [ # 36 ]
Gouwe Ouwe
RankRankRankRankRank

Amigo betekent wel iets van “maatje” ofzo. Of Mi dan “mijn” betekent… geen idee.

Hoe dan ook: Iemand die een dergelijke uitleg uit de losse pols op (digitaal) papier weet te zetten, verdient het m.i. om geprezen en niet afgezeken te worden.!
Steek die pluim maar in je r**t, Mi-Amigo! wink

Signature 

Ze kunnen er van zeggen wat ze willen, maar het heeft in ieder geval wel een eigen geluid!

Profiel

Gepost: 15 augustus 2009 02:27 PM   [ Negeer ]   [ # 37 ]
Stijger
RankRank
Totaal Aantal Posts  96

Het zit een beetje…. ja, wat zal ik zeggen…....
Je valt in iedergeval niet direct van je stoel!

Signature 

Profiel

Gepost: 20 augustus 2009 11:04 PM   [ Negeer ]   [ # 38 ]
Binnenkomer
Rank
Totaal Aantal Posts  15
Geregistreerd  2009-08-09
Ad(je) - 13 augustus 2009 11:41 AM

Hallo allemaal,
Ik heb een vraag waar een aantal direct betrokkenen wellicht een antwoord op weet. Voor de koppelingen van de zenders naar de antenne’s is in de meeste gevallen gekozen voor het meest laagohmige punt (stroombuik; hoge antennestroom - lage spanning). Vanwege de looptijd van spanning en stroom over de volledige antennelengte zal op enig punt de stroom minimaal en de spanning maximaal worden en die hoge spanningen bedragen enkele tientallen kilovolts. Juist bij de antenne van Veronica op 538m. zijn op diverse punten verdeeld over de gevouwen antenne, isolatoren geplaatst naar de masten toe. Hoe gedroegen deze isolatoren zich in deze vochtige omgeving? Moesten deze bij regelmaat vervangen worden af was er nauwelijks sprake van overslag?

Groet
Ad(je)

Hallo Ad(je)

Was er even tussenuit..Vandaar
Ik stel me even voor, was voormalig (laatste) technicus aan boord van de MiAmigo (Magdalena), en probeer in voor een ieder begrijpelijke taal e.e.a. uit te leggen..

Ook grotere zenders hebben van huis uit gewoon 50 ohm uit, en wordt met een dikkere soort coax (feeder) 7/8” of nog dikker naar de antenne gebracht. de Veronica antenne was een kwartgolf, maar om ruimtegebrek e.d. is deze bovenin (als topload) op lengte gebracht tot aan een 1/4 golf. De twee masten op de Norderney waren van hout, heb er 1975 nog een keer bovenin gezeten. De tuidraden (kabels) waren op diverse plekken onderbroken door isolatoren om resonantie tegen te gaan. De afstand van de antenne naar de tuidraden was van dien aard, dat van overslag geen sprake was, ook het relatief klein vermogen van 10 KW was niet toereikend voor hetgeen jij dacht dat er gebeurde.
Op de Mi-Amigo (Magdalena) geplaatste antenne moest ook een kwartgolf zijn, maar op 1098 KHZ., heb je zo’n 60 mtr. nodig. Helaas was er maar 35 meter vanaf de voorpunt naar achteren gemonteerd, veel te kort dus.. Maar zoals er in de amateurwereld ook gebruik wordt gemaakt van een ( Kastje belazer), stond ook hier een wat grotere versie op het dek van de firma Harris. De 50 ohm kwam hier binnen en kon met kringen (waterleiding formaat 12 MM dik) en een paar (jampot) “c’s” in deze matchingunit naar een hogere impedantie gebracht worden, zodat de 35 mtr. met een redelijke SWR kon werken. Niet mijn idee, maar we hadden niet meer plaats, en het stond daar al bij aankomst (in mijn geval)....En daar komt bij dat wij hier nu lekker in de tuin raak kunnen experimenteren, maar op het sop gaat zoiets alles een beetje anders dan je soms zou willen.  Wanneer de antenne een goede SWR had, werd er niets meer aan gedaan, vanaf het water was de afstraling toch veel beter dan vanaf bv het land. de gebruikte isolatoren op de Magdalena waren van glas en zo’n 30 cm lang bij 10 cm dikte, ook daar geen problemen mee gehad. Alleen aan het eind (hoge impedantie) waar veel prik stond heb ik er drie achter elkaar gezet. De op deze boot geplaatste masten waren van staal, en soms leek het of er vanuit het voetstuk, de modulatie hoorbaar was van de op het voordek geplaatste mast. wat de impedantie was aan het begin vanuit de matchingunit, weet ik niet, kon er weinig meer aan doen na 20.00 uur wanneer we uit de lucht gingen. De SWR was en bleef goed totdat ik er af ging…Had bij full power ruim 13.000 watt, 100 watt retour… De geplaatste matchingunit stond gewoon open en bloot op het dek, een ieder kon er bij komen, Levesgevaarlijk !!... gelukkig is er nooit wat gebeurd…Maar was blij dat ik er af was en geen verantwoording meer had.. Maar elders op het net staat wel wat meer….Veronica en Miamigo leken (van een afstand) op elkaar, maar bij Veronica waren het idealisten, bij ons waren het Zakkenvullers ....Helaas.

Groet, Hans

Profiel

Gepost: 21 augustus 2009 03:11 PM   [ Negeer ]   [ # 39 ]
Oldie
RankRankRankRank
Totaal Aantal Posts  396
Geregistreerd  2009-01-27

HĂ© HĂ©

Is de lucht hiermede weer wat meer geklaard ??

Het elkaar op gebied van techniek in de haren vliegen , heb hier toch totaal geen zin rolleyes

Gewoon elkaar in waarde laten , werkt het beste ,.................toch ??

cheese

Signature 

Het is niet zo dat we dingen niet durven omdat ze moeilijk zijn ,

Ze zijn moeilijk omdat we ze niet durven te doen

Profiel

Gepost: 21 augustus 2009 04:04 PM   [ Negeer ]   [ # 40 ]
Gouwe Ouwe
RankRankRankRankRank

Dirk, wij gaan nog een keer samen ergens een pilsje happen….  grin

Signature 

Profiel

Gepost: 21 augustus 2009 04:41 PM   [ Negeer ]   [ # 41 ]
Binnenkomer
Rank
Totaal Aantal Posts  15
Dirk - 21 augustus 2009 03:11 PM

HĂ© HĂ©

Is de lucht hiermede weer wat meer geklaard ??

Het elkaar op gebied van techniek in de haren vliegen , heb hier toch totaal geen zin rolleyes

Gewoon elkaar in waarde laten , werkt het beste ,.................toch ??

cheese

Ja Dirk, geheel mijn idee, een ieder in zijn/haar waarde laten.
We hebben allemaal onze ervaringen op hf gebied, de ene wat extremer dan de andere.
Is nu eenmaal zo, en zal ook nooit niet veranderen…Denk ik.
Kreeg alleen het idee dat men dacht dat ik gebakken lucht verkocht, maar een ieder die
mij beter kent, denkt daar anders over…

Groet, Hans.

Profiel

Gepost: 22 augustus 2009 01:23 AM   [ Negeer ]   [ # 42 ]
Oldie
RankRankRankRank
Totaal Aantal Posts  396
Geregistreerd  2009-01-27
Annerob - 21 augustus 2009 04:04 PM

Dirk, wij gaan nog een keer samen ergens een pilsje happen….  grin

Het is er wel weer naar rob wink  , maar dan aan de kust in zo’n strandtent , kunnen we de schepen zien liggen op de oude plaats van

de Old Lady LOL

Signature 

Het is niet zo dat we dingen niet durven omdat ze moeilijk zijn ,

Ze zijn moeilijk omdat we ze niet durven te doen

Profiel

Gepost: 22 augustus 2009 09:47 AM   [ Negeer ]   [ # 43 ]
Stijger
RankRank
Totaal Aantal Posts  96

En dat is nu het probleem met “Hans” of hoe hij ook heet!
Hij wenst zich niet voor te stellen dus niemand kent hem.
Dan wordt je inderdaad niet serieus genomen.
Dat klopt ja!
Dus dat hij ergens als zendertechnicus aan boord heeft gezeten geloof ik nog steeds geen snars van!
De rest mag hij zelf invullen.

Signature 

Profiel

Gepost: 28 augustus 2009 11:07 AM   [ Negeer ]   [ # 44 ]
Binnenkomer
Rank
Totaal Aantal Posts  29

Hallo allemaal,

Iedereen bedankt voor het delen van kennis en ervaringen. Het maakt de beeldvorming over de (technische) problemen die de mensen ondervonden aan boord van een zeezender wat completer.

Groet,
Ad(je)

Profiel

3 van de 3
3