Welkom op het forum van de Stichting Norderney! Dit is de plek voor discussies, opmerkingen, vragen en antwoorden over Radio Veronica 1959-1974. Doe mee en meld je aan via de 'registreer' link hierboven of kies 'Inloggen' als je dat al had gedaan.

2 van de 3
2
aircheck recorder
Gepost: 20 februari 2010 12:03 PM   [ Negeer ]   [ # 16 ]
Oldie
RankRankRankRank
Totaal Aantal Posts  372
Geregistreerd  2009-01-27

PERFECT Annerob GEFELICITEERD

Nu is eindelijk de mogelijkheid ontstaan om de AIRCHECK recorders weer in oude glorie te herstellen . wink rolleyes

In samenspraak met enkele personen kunnen we een fantastisch resultaat bereiken , dankzij jou doortastend optreden , GEFELICITEERD grin 

kan mijn ongeduld haast niet bedwingen om hem onder ogen te krijgen red face ( zal zeker gebeuren LOL )

MVG Dirk

Signature 

LOL  HUMOR is een drijfveer !! LOL

Profiel

Gepost: 20 februari 2010 12:42 PM   [ Negeer ]   [ # 17 ]
Oldie
RankRankRankRank
Totaal Aantal Posts  372
Juul - 20 februari 2010 10:40 AM
Dirk - 19 februari 2010 11:46 AM

Mijn vraag gaat weer terug naar de AKAI X -355 aircheckrecorders welke in de studio in lapershoek heb gestaan

http://norderney.nl/jspw3_pop.htm?afb_v_w_d_continue_registratie_b.jpg,550,1,,0,,herinneringen_n

Mijn vraag : het toerental van de recorders werden die geregeld door de beinvloeding van de hertz in de stroomkring ?

de opnamesnelheid was bijzonder laag heb ik begrepen .  rolleyes

staat deze regeling tussen de beide recorders opgesteld ? zoals te zien is op de foto ?

Bestaat er een tekening van de reverseschakeling tussen de beide recorders ?

Verliep deze schakeling via de aansluiting van de remote control ?

Dat zijn een hoop vragen , maar ik ben nu in blijde verwachting van het antwoord grin

MVG Dirk

De snelheid van de recorder(s) werd bepaald door de netfrequentie, in dit geval 50 Hz. Die is altijd constant. De andere zaken kun je min of meer regelen door de dikte van de capstan te veranderen.

Juul

Bedankt juul voor de uitleg

dan komt de vraag op bij mij :, op welke wijze gebeurde dit bij de aircheckrec / bestaat dit nog bij de huidige X355 in RockArt

Tweede vraag : de kastjes tussen de beide recorders , waarvoor diende die ? hadden zij te maken met de reversebeweging van de rec ?

http://norderney.nl/jspw3_pop.htm?afb_v_w_d_continue_registratie_b.jpg

dan de contact van de remote control op de recorder is van oorsprong wit , maar op de foto’s zwart , was dit bedekt met iets ?

http://www.soundtapewereld.nl/Bandrecorders/Merken/Akai/Types/X355-uitgebouwd/AkaiX355-uitgebouwd-index.html 

ik hoop dat je dat wil antwoorden , is namelijk wel belangrijk voor me rolleyes

Signature 

Profiel

Gepost: 20 februari 2010 01:10 PM   [ Negeer ]   [ # 18 ]
Moderator
RankRankRank
Totaal Aantal Posts  219
Geregistreerd  2009-01-07
Dirk - 20 februari 2010 12:42 PM
Dirk - 19 februari 2010 11:46 AM

Mijn vraag gaat weer terug naar de AKAI X -355 aircheckrecorders welke in de studio in lapershoek heb gestaan

http://norderney.nl/jspw3_pop.htm?afb_v_w_d_continue_registratie_b.jpg,550,1,,0,,herinneringen_n

Mijn vraag : het toerental van de recorders werden die geregeld door de beinvloeding van de hertz in de stroomkring ?

de opnamesnelheid was bijzonder laag heb ik begrepen .  rolleyes

staat deze regeling tussen de beide recorders opgesteld ? zoals te zien is op de foto ?

Bestaat er een tekening van de reverseschakeling tussen de beide recorders ?

Verliep deze schakeling via de aansluiting van de remote control ?

Dat zijn een hoop vragen , maar ik ben nu in blijde verwachting van het antwoord grin

MVG Dirk

De snelheid van de recorder(s) werd bepaald door de netfrequentie, in dit geval 50 Hz. Die is altijd constant. De andere zaken kun je min of meer regelen door de dikte van de capstan te veranderen.

Juul

Bedankt juul voor de uitleg

dan komt de vraag op bij mij :, op welke wijze gebeurde dit bij de aircheckrec / bestaat dit nog bij de huidige X355 in RockArt

Tweede vraag : de kastjes tussen de beide recorders , waarvoor diende die ? hadden zij te maken met de reversebeweging van de rec ?

http://norderney.nl/jspw3_pop.htm?afb_v_w_d_continue_registratie_b.jpg

dan de contact van de remote control op de recorder is van oorsprong wit , maar op de foto’s zwart , was dit bedekt met iets ?

http://www.soundtapewereld.nl/Bandrecorders/Merken/Akai/Types/X355-uitgebouwd/AkaiX355-uitgebouwd-index.html 

ik hoop dat je dat wil antwoorden , is namelijk wel belangrijk voor me rolleyes

In het witte contact past een plug met een schakelaartje, origineel Akai en bewaard, waarmee bij inschakeling van de netspanning de recorder of
in weergave of in opnamestand start.
De overnameschakeling zit met een plug aan de linkerzijkant verbonden. Karel wist het niet precies meer, maar het heeft met de automatische afslag te maken.
Een snelle controle van de machine onder spanning leert dat het ding gewoon 4,75cm/s liep, mogelijk met tripleplay tape.
Er zijn helaas geen originele aircheck banden meer in het archief.

Niels

Profiel

Gepost: 20 februari 2010 01:18 PM   [ Negeer ]   [ # 19 ]
Moderator
RankRankRank
Totaal Aantal Posts  219

Juul

Snelheid veranderen door de dikte van de capstan-as is een Akai trucje. Met busje 9,5/19 cms, zonder 4,75/9,5cms.
Of de as van de aircheck recorder afgedraaid is, is na te meten met een schuifmaat nu Rob zo’n machine heeft.

Niels

Profiel

Gepost: 20 februari 2010 03:26 PM   [ Negeer ]   [ # 20 ]
Oldie
RankRankRankRank
Totaal Aantal Posts  372
Niels - 20 februari 2010 01:18 PM

Juul

Snelheid veranderen door de dikte van de capstan-as is een Akai trucje. Met busje 9,5/19 cms, zonder 4,75/9,5cms.
Of de as van de aircheck recorder afgedraaid is, is na te meten met een schuifmaat nu Anne zo’n machine heeft.

Niels

O.K. Niels , dat is inderdaad een optie ,
ikzelf heb ooit eens iemand van veronica ( karel v/d w ) zelf horen mompelen dat dit door het terrugregelen van de hz gebeurde vandaar mijn vraag .

Het regelen via de capstan ( busje ) is mij een bekende factor ( heb zelf enkele recorders die daarmede uitgerust zijn )

maar inderdaad kunnen we nu vergelijken . wink

Signature 

Profiel

Gepost: 20 februari 2010 04:25 PM   [ Negeer ]   [ # 21 ]
Gouwe Ouwe
RankRankRankRankRank
Totaal Aantal Posts  807
Geregistreerd  2009-01-25

Mijn X-355 loopt 9,5 of 19 cm/sec.
De capstandikte is 6mm, en dat ding is hol. ( afdraaien kan niet.)

Als ik een zelfgenomen foto van de aircheck X-355 bekijk, is dat hetzelfde. Bij de speedknop staat ook gewoon 3¾ en 7½...

Mogelijk is er dus wat in het ding aangepast…  ALS het ding daadwerkelijk op 2,37cm/sec draaiede, lijkt het verlagen van de netfrequentie me geen optie… Dan zou ‘ie op 12,5 Hz gestaan hebben, en dat gaat echt niet goed.

Mijn X-355 heeft overigens ook een revisie nodig. De weergave in reverse is matig, tot slecht. Voorwaards is de weergave links wel aardig maar rechts zit een brom alsof het aggregaat van de Norderney opgenomen is…

Signature 

Ze kunnen er van zeggen wat ze willen, maar het heeft in ieder geval wel een eigen geluid!

Profiel

Gepost: 20 februari 2010 07:11 PM   [ Negeer ]   [ # 22 ]
Moderator
RankRankRank
Totaal Aantal Posts  219
Annerob - 20 februari 2010 04:25 PM

Als ik een zelfgenomen foto van de aircheck X-355 bekijk, is dat hetzelfde. Bij de speedknop staat ook gewoon 3¾ en 7½...

Mogelijk is er dus wat in het ding aangepast…  ALS het ding daadwerkelijk op 2,37cm/sec draaiede, lijkt het verlagen van de netfrequentie me geen optie… Dan zou ‘ie op 12,5 Hz gestaan hebben, en dat gaat echt niet goed.

Mijn X-355 heeft overigens ook een revisie nodig. De weergave in reverse is matig, tot slecht. Voorwaards is de weergave links wel aardig maar rechts zit een brom alsof het aggregaat van de Norderney opgenomen is…

Ik heb zelf ooit een X1800SD gehad die behalve de verwisselbare bus ook nog een electronische snelheidswisseling had.
Die liep dus 4,75 lage snelheid zonder busje. Die busjes waren anders als bij de latere 4000 serie.
Dat kunnen we mooi op 13 maart nakijken, heren.

Niels

Profiel

Gepost: 21 februari 2010 12:32 AM   [ Negeer ]   [ # 23 ]
Gouwe Ouwe
RankRankRankRankRank
Totaal Aantal Posts  807

Klopt Niels. Mijn M9 heeft dat ook.
4,75 en 9.5 zonder bus, met bus 19 en 38.

De X355 heeft echter standaard 9.5 en 19.
Maar wie weet heeft een handige draaier ( niet Joost wink ) er een kleinere motorpulley op gezet ofzo…

Die pulley is bij mijn machine een centimeter of 3 in doorsnede. Als ik het zo zie kan daar gemakkelijk de helft af…

Groeten,
Rob ( Die zojuist rooksignalen uit de 355 kreeg… vonkenblusser in sluiting. ‘t Blijft oud spul he..)

Signature 

Ze kunnen er van zeggen wat ze willen, maar het heeft in ieder geval wel een eigen geluid!

Profiel

Gepost: 21 februari 2010 12:10 PM   [ Negeer ]   [ # 24 ]
Binnenkomer
Rank
Totaal Aantal Posts  3
Geregistreerd  2010-02-21

prachtig die ouwe Akai recorders.
Mijn exemplaar heb ik mechanisch en electronisch weer helemaal in orde, staat nu zelfs te draaien.

Vond deze foto wel toepasselijk hier op het forum, ivm de Veronica poster op de achtergrond wink

Groeten Maurice

Plaatjes
DSC0348.jpg
 Signature 

Turning Hub’s and Swinging VU’s is Reel Romance!!

Profiel

Gepost: 21 februari 2010 02:37 PM   [ Negeer ]   [ # 25 ]
Moderator
RankRankRank
Totaal Aantal Posts  219
Big M - 21 februari 2010 12:10 PM

prachtig die ouwe Akai recorders.
Mijn exemplaar heb ik mechanisch en electronisch weer helemaal in orde, staat nu zelfs te draaien.

Vond deze foto wel toepasselijk hier op het forum, ivm de Veronica poster op de achtergrond wink

Groeten Maurice

Heel mooi Maurice!
Welkom op het forum.

Niels

Profiel

Gepost: 21 februari 2010 02:59 PM   [ Negeer ]   [ # 26 ]
Binnenkomer
Rank
Totaal Aantal Posts  3
Geregistreerd  2010-02-21

Hoi Niels, dank je voor deze warme welkomst woorden.
Heb je de kachel aanstaan? wink

Mijn recorder kan eventueel ingezet worden als referentie om de originele aircheck recorder weer operabel te krijgen.
Tenzij Annerob de zijne tzt aan de Stichting aanbiedt natuurlijk !!
Hoe het ook zij, we hebben nu 2 recorders bij leden staan waarmee we nu een hoop technische info aan boord hebben.

Nu komt het goed!!!

Maurice

Signature 

Turning Hub’s and Swinging VU’s is Reel Romance!!

Profiel

Gepost: 22 februari 2010 11:26 AM   [ Negeer ]   [ # 27 ]
Oldie
RankRankRankRank
Totaal Aantal Posts  372
Niels - 20 februari 2010 07:11 PM
Annerob - 20 februari 2010 04:25 PM

Ik heb zelf ooit een X1800SD gehad die behalve de verwisselbare bus ook nog een electronische snelheidswisseling had.
Die liep dus 4,75 lage snelheid zonder busje. Die busjes waren anders als bij de latere 4000 serie.
Dat kunnen we mooi op 13 maart nakijken, heren.

Niels

deze snap ik ff niet , niels ? Verklaar !

Signature 

Profiel

Gepost: 22 februari 2010 01:59 PM   [ Negeer ]   [ # 28 ]
Gouwe Ouwe
RankRankRankRankRank
Totaal Aantal Posts  807

Had ik ook overheen gelezen….  13 maart?

Signature 

Profiel

Gepost: 22 februari 2010 02:26 PM   [ Negeer ]   [ # 29 ]
Administrator
RankRankRankRankRank
Totaal Aantal Posts  504
Geregistreerd  2009-01-05

Dan doen we live de Top 40 van 13 maart 1971 vanuit Rock Art met Erik, Ad, Niels, Sytze en Juul

Juul

Signature 

“Kijk, we hebben maar één doel voor ogen: Veronica een station met een happy-sound voor iedereen…”

Rob Out 11 maart 1971

Profiel

Gepost: 22 februari 2010 07:32 PM   [ Negeer ]   [ # 30 ]
Gouwe Ouwe
RankRankRankRankRank
Totaal Aantal Posts  807

Aha!

Daar gaan we trachten bij aanwezig te zijn!! ( Indien toegestaan, uiteraard!)

Groeten,
Rob

Signature 

Profiel

2 van de 3
2