Welkom op het forum van de Stichting Norderney! Dit is de plek voor discussies, opmerkingen, vragen en antwoorden over Radio Veronica 1959-1974. Doe mee en meld je aan via de 'registreer' link hierboven of kies 'Inloggen' als je dat al had gedaan.

2 van de 2
2
Telefunken M24
Gepost: 29 juli 2009 10:12 PM   [ Negeer ]   [ # 16 ]
Moderator
RankRankRankRank
Totaal Aantal Posts  277
Geregistreerd  2009-01-07
Annerob - 29 juli 2009 10:06 PM

Je was duidelijk netjes opgevoed, Juul LOL

Maar wat die recorder op dat karretje betreft: Werd daar wat speciaals mee gedaan? Of was het gewoon een extra machine die van studio naar studio gereden kon worden?

Vraagje aan de techneuten van vroeger én nu:
Hoe stelde je de azimuth van een volspoor machine af? Halfspoor machines doe ik met scoop en testband, waarbij je de fase van het kopsignaal gelijktrekt. De kop staat dan altijd recht ( Mits de testband goed is natuurlijk….)
Maar bij volspoor gaat dat natuurlijk niet…. Dus maximum amplitude?

Groeten,
Rob

“Maar bij volspoor gaat dat natuurlijk niet…. Dus maximum amplitude?”

Inderdaad. Maar bij Veronica ging dat op het gehoor.

Hoe gaat het met jouw M24 Rob?
Nog geen problemen gehad met ploffende condensatoren van de druktoetsset?
Bij een van de recorders in het museum is een spoelmotor verbrand.
Gelukkig is er nog een “sloop” recorder.

Niels

Plaatjes
m24 knutsel.jpg
Profiel

Gepost: 29 juli 2009 11:35 PM   [ Negeer ]   [ # 17 ]
Gouwe Ouwe
RankRankRankRankRank
Totaal Aantal Posts  1290
Geregistreerd  2009-01-25

Mijn M24 speelt en heeft nog geen geplofte condensatoren oid gehad.
Veel heb ik er nog niet aan gedaan. De machine is duidelijk toe aan onderhoud en afregelen, maar spelen doettie!
Tijdens spoelen lijkt soms de kracht wat te weinig. Aan het eind van een tape wil het niet meer zo best.
Opnames zijn dof en wat rafelig. Mogelijk zijn de koppen “heen”. Nah, weer een uitdaging. wink

Zodra de zomer voorbij is, zal ik ‘m eens wat verdiende aandacht geven.

En ja, dat op gehoor afregelen ken ik…. “vroeger” deed je niet anders….
Nadeel is wel dat je bezig blijft…. zeker bij een 3 koppenmachine. Vandaar waarschijnlijk ook die versleten schroefdraad..  cheese

Signature 

Ze kunnen er van zeggen wat ze willen, maar het heeft in ieder geval wel een eigen geluid!

Profiel

Gepost: 30 juli 2009 09:33 AM   [ Negeer ]   [ # 18 ]
Administrator
RankRankRankRankRank
Totaal Aantal Posts  728
Geregistreerd  2009-01-05
Niels - 29 juli 2009 10:02 PM
Juul - 29 juli 2009 09:52 PM

Nou ik weet het niet…...............

Juul

© Foto Dick Boll

Mooi trouwens die stropdas, ik was de enige zo bij Veronica. Links achter trouwens het karretje en de regelbare M24 die hoofdzakelijk bij programma’s van Henk van Dorp werden gebruikt.

Wat was er regelbaar aan die M24 Juul?
Ik heb hier wel de M24 met dikke poelie die 38 loopt.

Niels

Ik had bedacht dat je de snelheid van de motor eigenlijk het snelst en simpelst kon regelen als je de netfrequentie zou veranderen. Dus geen 50 Hz maar bij. 48 Hz om ‘em langzamer te laten lopen of 52 Hz voor sneller. Er stonden in de werkplaats van Karel nog al wat versterkers tbv de drive in show ..............
Ik pakte de toongenerator en die output ging in de 100 watt versterker en die output ging met trafo’s weer naar de m24 . Klaar is Kees.

Hoofdzakelijk werd ie voor programma’s van Henk gebruikt want zijn Sony portable liep niet altijd op de goede snelheid. ook de UHER’s hadden daar wel eens last van.

Juul

Signature 

“Kijk, we hebben maar één doel voor ogen: Veronica een station met een happy-sound voor iedereen…”

Rob Out 11 maart 1971

Profiel

Gepost: 30 juli 2009 09:34 AM   [ Negeer ]   [ # 19 ]
Administrator
RankRankRankRankRank
Totaal Aantal Posts  728
Geregistreerd  2009-01-05
Niels - 29 juli 2009 10:12 PM
Annerob - 29 juli 2009 10:06 PM

Je was duidelijk netjes opgevoed, Juul LOL

Maar wat die recorder op dat karretje betreft: Werd daar wat speciaals mee gedaan? Of was het gewoon een extra machine die van studio naar studio gereden kon worden?

Vraagje aan de techneuten van vroeger én nu:
Hoe stelde je de azimuth van een volspoor machine af? Halfspoor machines doe ik met scoop en testband, waarbij je de fase van het kopsignaal gelijktrekt. De kop staat dan altijd recht ( Mits de testband goed is natuurlijk….)
Maar bij volspoor gaat dat natuurlijk niet…. Dus maximum amplitude?

Groeten,
Rob

“Maar bij volspoor gaat dat natuurlijk niet…. Dus maximum amplitude?”

Inderdaad. Maar bij Veronica ging dat op het gehoor.

Hoe gaat het met jouw M24 Rob?
Nog geen problemen gehad met ploffende condensatoren van de druktoetsset?
Bij een van de recorders in het museum is een spoelmotor verbrand.
Gelukkig is er nog een “sloop” recorder.

Niels

Inderdaad, gewoon op het gehoor. Dat leer je wel. Maar ja wij deden de hele dag niet anders.

Juul

Signature 

“Kijk, we hebben maar één doel voor ogen: Veronica een station met een happy-sound voor iedereen…”

Rob Out 11 maart 1971

Profiel

Gepost: 30 juli 2009 10:45 AM   [ Negeer ]   [ # 20 ]
Moderator
RankRankRankRank
Totaal Aantal Posts  277
Geregistreerd  2009-01-07
Juul - 30 juli 2009 09:33 AM
Niels - 29 juli 2009 10:02 PM
Juul - 29 juli 2009 09:52 PM

Ik had bedacht dat je de snelheid van de motor eigenlijk het snelst en simpelst kon regelen als je de netfrequentie zou veranderen. Dus geen 50 Hz maar bij. 48 Hz om ‘em langzamer te laten lopen of 52 Hz voor sneller. Er stonden in de werkplaats van Karel nog al wat versterkers tbv de drive in show ..............
Ik pakte de toongenerator en die output ging in de 100 watt versterker en die output ging met trafo’s weer naar de m24 . Klaar is Kees.

Hoofdzakelijk werd ie voor programma’s van Henk gebruikt want zijn Sony portable liep niet altijd op de goede snelheid. ook de UHER’s hadden daar wel eens last van.

Juul

Dit is dezelfde techniek die men voor de Beatles in Abbey road studio op de Studer J37 4-sporen machine gebruikte.

Niels

Profiel

2 van de 2
2