Welkom op het forum van de Stichting Norderney! Dit is de plek voor discussies, opmerkingen, vragen en antwoorden over Radio Veronica 1959-1974. Doe mee en meld je aan via de 'registreer' link hierboven of kies 'Inloggen' als je dat al had gedaan.
Beleidsmatig heeft Veronica altijd nagestreefd om storingen zo veel als mogelijk te vermijden. Eén van de middelen hiertoe aangewend, was tijdens de avonduren zendvermogen en modulatiediepte te beperken. Is dit beleid tot aan de zendersluiting doorgevoerd of is men tijdens de afsluitende periode hiervan afgeweken.
Je vragen lijst wordt al behoorlijk lang Juul, maar Ad zijn vraag roept bij mij ook weer een vraag op die ook wel op je lijstje zal komen.
In de 192 periode zijn er destijds proeven gedaan om in de avond uren de antenne te laten zakken tot een zekere hoogte, ook om reden door Ad genoemd.
De vraag luid: Men hield dus met dat zakken van de antenne een stuk draad over (verticaal) wat gebeurde daarmee?? Oprollen??
En ook heel belangrijk, wat deed José van Groningen met de losse boutjes en moertjes die ongetwijfeld vrij kwamen bij dat omlaag en los maken van de 192 antenne, stak hij die in zijn broekzak en zo ja, van welk merk was die broek? Kwam die van Lois, 49R of landlubber? En zijn er wel eens boutjes overboord gevallen? Zo ja, zullen we dan een ploeg duikers afhuren (misschien de erven Manders) om ze weer op te duiken, kunnen ze mooi tentoongesteld worden in Rock Art!
Jij maakt er weer een aardige kwinkslag van, Jan.
Maar je moet wel even bedenken dat die antenne niet opgebouwd was uit simpel electriciteit draad, en zich allebehalve gemakkelijk liet behandelen. Bovendien werd, volgens mijn bescheiden mening, door deze oefening de antenne uit resonantie gebracht en moest dus opnieuw aangepast worden. Vandaar ook mijn vraagstelling.
Ik ben absoluut niet technisch onderlegt, maar heb toch een vraag waar iemand zeker antwoord op heeft.
Als Veronica destijds wel een legale zeezender zou zijn geworden en in heel Nederland te ontvangen zou zijn, wat zou dan de sterkte van de zender moeten zijn om dit in 2009 te verwezelijken?. Geen idee of het verschilt maar graag een antwoord voor zowel de AM als de FM.
En ook heel belangrijk, wat deed José van Groningen met de losse boutjes en moertjes die ongetwijfeld vrij kwamen bij dat omlaag en los maken van de 192 antenne, stak hij die in zijn broekzak en zo ja, van welk merk was die broek? Kwam die van Lois, 49R of landlubber? En zijn er wel eens boutjes overboord gevallen? Zo ja, zullen we dan een ploeg duikers afhuren (misschien de erven Manders) om ze weer op te duiken, kunnen ze mooi tentoongesteld worden in Rock Art!
Je moet maar een extra vergadering beleggen Juul…
Hallo jan,mijn grote vraag is:waar liet hij de boutjes en moertjes als hij z’n zwembroek aan had?
Ik ben absoluut niet technisch onderlegt, maar heb toch een vraag waar iemand zeker antwoord op heeft.
Als Veronica destijds wel een legale zeezender zou zijn geworden en in heel Nederland te ontvangen zou zijn, wat zou dan de sterkte van de zender moeten zijn om dit in 2009 te verwezelijken?. Geen idee of het verschilt maar graag een antwoord voor zowel de AM als de FM.
Alvast bedankt voor de reactie(s).
Koos
AM zou niet zo gek veel meer nodig hebben. Met een Continental Electronics 317C (50kW) was dat vast wel gelukt. Mogelijk zou een ander schip met andere antenne meer vermogen niet eens echt noodzakelijk maken.
FM is een ander verhaal. Dergelijke ultra korte golven gedragen zich heel anders. Volgens mij heeft de 3-FM zender bij Lopik bijv. 100kW. En die pak je echt niet door het hele land…
Koos
AM zou niet zo gek veel meer nodig hebben. Met een Continental Electronics 317C (50kW) was dat vast wel gelukt. Mogelijk zou een ander schip met andere antenne meer vermogen niet eens echt noodzakelijk maken.
FM is een ander verhaal. Dergelijke ultra korte golven gedragen zich heel anders. Volgens mij heeft de 3-FM zender bij Lopik bijv. 100kW. En die pak je echt niet door het hele land…
Rob,
Bedankt voor je antwoord kan ik weer gaan speuren op internet en mij eens gaan verdiepen in de techniek.
Koos
Dat is niet zo 1,2,3 te beantwoorden. Om te beginnen is de frequentie van belang. Vervolgens de ligplaats.
Laten we gemakshalve uitgaan van de situatie in 74.
Nu komt een heel kritisch punt wat absoluut heel belangrijk is, de antenne. In een ander topic is daar al aandacht aan besteed.
Waarbij opgemerkt dat je de masten op de Norderney niet zo maar even hoger kan maken, daar was het schip niet op gebouwd. Uiteindelijk is de antenne de beste HF versterker.
Wat ook niet onbelicht mag blijven is waar de gemiddelde luisteraar mee luistert. Als dat een tuner van een stereo is betekend dat je meer vermogen nodig hebt om daar een beetje “comfortabel” binnen te komen.
Dan heb je ook nog probleem gebieden in de ontvangst sector, Linburg met zijn mergelgronden en de diverse zandplaten die in Nederland liggen zoals op de Veluwe en de hondsrug.
Je kunt dus niet zomaar zeggen: maak 50 kW en dan kom je wel door heel Nederland.
Ik denk dat als 31 augustus 1974 niet had bestaan (verdwijnen van Veronica) dan was het nog een kwestie van een paar jaar geweest en Radio Veronica was te ontvangen geweest in iedere huiskamer via de kabel. De ether was er dan voor de autoradio’s en transistorradio’s. Het laat zich raden of Veronica dan nog vanaf de Noordzee zou hebben uitgezonden.
Ik denk, en nu begeef ik me op glad ijs, dat Veronica ook als het had mogen doorgaan, z’n langste tijd gehad zou hebben.
De lans voor popmuziek was gebroken, FM stereo werd steeds populairder en 10 jaar later draaiden de FM stations muziek van CD. De 2e helft van de jaren 70 ging dat allemaal snel. ( Misschien ook mede dankzij de VOO, maar toch…)
Begin jaren 80 zag je de laatste AM stations als het ware “verdampen”... Kijk naar Luxemburg, dat toch tot eind 70er jaren zeer populair was…
Eerlijk gezegd denk ik dat 31 augustus, hoe wrang ook, achteraf gezien het beste was dat Veronica kon overkomen: Inmens populair op een dramatische manier eindigen terwijl een ieder riep om meer! Al had het best een paar jaar later mogen zijn…
Veronica beleefde feitelijk z’n grootste populariteit in de ‘80er jaren, binnen het bestel.
Zonder 31 augustus vrees ik dat er een roemloos einde aan Veronica was gekomen… weggewassen op de golven van de AM, zeg maar….
@ Annerob, Dat Veronica het meest populair was in de jaren tachtig waag ik te betwijfelen, Omdat het gewoonweg niet elke dag uitzond. Ze hadden weliswaar ook uitzendingen op tv, maar zoals ik al zei, niet dagelijks. Met Veronica Vanuit zee hadden miljoenen mensen elke dag de radio op 192/538 staan.
Wel leefde ik elke week naar de vrijdag toe, toen ze in het bestel zaten, want dan gebeurde het op radio 3. Ben zelfs nog een paar keer in de radio 3 studios geweest, bij Jeroen v Inkel en Adam Curry. dat waren hoogte punten. Maar ja, het was niet de zeezender. Groet van Rob.
Rob,ik gooi voor jou een beetje zand op het ijs,want ik denk dat je gelijk hebt.
Als Veronica zo door had kunnen gaan was ze onder gegaan in de AM golven,want naar deze kwaliteit had nu niemand meer geluisterd.
We zitten nu te luisteren omdat het geschiedenis is,en we weer terug gaan naar onze jeugd,daar maakt de kwaliteit niets uit omdat het toen zo was,(shit nog maar 22 uur)
Hetzefde is met TV.Als je oude progamma’s in Z.W. ziet is het wel leuk,maar zet je TV maar eens de hele avond op zwart/wit,ik denk dat het aardig snel gaat vervelen.
Groetjes Rene
Stoppen op het hoogtepunt is altijd zeer verstandig en dat is bij Veronica gebeurd.
Op AM is er momenteel veel meer storing dan vroeger. Denk maar aan lichtdimmers en spaarlampen. Ook zijn de moderne ontvanger voor AM stukken slechter dan vroeger.
Betreffende het bereik van FM kun je globaal zeggen dat dit tot aan de horizon is en wordt standaard de formule gebruikt “6 maal de wortel uit de antennehoogte”. 20 meter antennehoogte geeft dus een hemelsbreed bereik van zo’n 25km. Voor 100km bereik moet de antennehoogte dus zo rond de 270meter zijn.
Voor wat betreft zendantennes voor FM zit men nogal stevig vastgebakken aan de opendipolen (“Ross”). De antenne is behoorlijk breedbandig dus geeft (bijna) altijd wel een goede aanpassing. Dit is belangrijk wil je de zender heel houden. Rendement is nogal slecht. Breedbandig betekent immers een lage “Q”. Ook gaat er veel energie in richtingen die ongewenst zijn. Het zwakke punt is de gebruikte gammamatch. Deze gedraagt zich inductief zodat dit met een condensator gecorrigeerd moet worden. In deze condensator treedt naar verhouding snel veel verlies op.
Koppelen van antennes geeft ook weer verliezen en moet sterk gelet worden op fasefouten. Professioneel gaat men er van uit, dat wanneer het signaal te zwak is door trajectdemping (is ook te berekenen), men gewoon wat meer (zend)energie in de antenne stopt.
Voor hobbyisten is een 5/8golf of zelfs 2 stuks 5/8golf in het midden gekoppeld met 1/8golf stub het beste aan te bevelen. Het lijkt een beetje op de RingoRanger van Hygain van vroeger. In dat geval is er een lage afstralinghoek en een antennegain van ongeveer 6dBi. Totale antennelengte is dus 1,25 golflengte wat op FM(= 3meter) een antennelengte van 3,75meter oplevert. Deze constructie is ook makkelijk op de mast te plaatsen waardoor een rondstralend diagram verkregen wordt.
Wil je deze antennegain bereiken met dipolen die gekoppeld zijn heb je er 3 tot 4 stuks nodig. Immers een dipool heeft een gain van 2,15dBi en wil je 3dBi winnen moet je het bestaande antennepark verdubbelen. 2 dipolen levert dus 5.15dBi en vier dipolen 8.15dBi aan gain op wanneer we de koppelverliezen en de fasefouten buiten beschouwing laten. Met tussenruimte mee kom je dan al snel van mast+antennes op een totale verticale lengte van zo’n 7,5 tot 10 meter. De antennes moeten noodgedwongen naast de mast worden geplaatst waardoor er geen rondstralend diagram wordt verkregen.