Welkom op het forum van de Stichting Norderney! Dit is de plek voor discussies, opmerkingen, vragen en antwoorden over Radio Veronica 1959-1974. Doe mee en meld je aan via de 'registreer' link hierboven of kies 'Inloggen' als je dat al had gedaan.
Donderdag 27 augustus onderweg naar Hilversum een tussenstop gemaakt bij de 1584 AM zendmast. Gestart in Dordrecht met de autoradio ingesteld op 1584 AM. Eerst oostwaarts richting Gorinchem, en vervolgens omhoog naar Utrecht. Net boven Gorinchem kwam de zender op de radio. Op een kilometer of twintig van de mast kwam Veronica 192 vrij duidelijk binnen. Op een kilometer of 15 vanaf de mast was de ontvangst luid en duidelijk. Leuke ervaring. Mooie plek trouwens, die mast op het Fort van de Democratie. En uniek die laatste week van Veronica! En voor sommigen ook nog te ontvangen op de middengolf!
Dit is natuurlijk een inkoppertje Per maar.. Bij het afscheid nemen van Veronica sterft ook een beetje de democratie in Nederland, dat spijt me, voor Nederland…........Rob Out, 31-8-74 laatste woorden op 538
En dan de zender met het geluid van toen op het Fort van de DEMOCRATIE…....... 35 jaar later klinken vanaf het fort van de democratie dus die woorden opnieuw in de ether. Is dit gerechtigheid of slechts bevestiging van de politieke moord van toen? Nou ja, het is zoals het is natuurlijk maar ik vind de combi zendmast <-> fort van de democratie wel heel bijzonder
Als de plucheridders destijds geluisterd hadden naar wat “het volk” wilde had je toen al een legaal commercieel radiostation gehad en was de ether misschien niet zo vervuild met de hedendaagse bagger. Bovendien had Nederland dan een voorbeeldfunctie gehad zodat mogelijk ook in andere landen de zeezenders legaal konden worden. Er is wel iets anders gelegaliseerd wat alleen maar voor elllende zorgt.
Veronica moest weg omdat sommige plucheridders niet over moraal beschikten maar angstvallig aan de zuilen vasthielden, reden is bekend en ga ik niet op in want dan begeef ik mij op het vlak waar Veronica zich ook niet wilde begeven.
Vanuit mijn visie bekeken vind ik het nog steeds een schandaal dat Veronica moest verdwijnen en ook werd tegengewerkt door het toemalige Ministerie van CRM bij het aanvragen van een zendmachtiging binnen het bestel, denk aan de ledentelling die volgens het Ministerie de enige juiste was .
De herhaling van de laatste week doet emotioneel zeker wat met mij en ik zal niet de enige zijn. Gelukkig blijft het gedachtengoed van Veronica in leven dankzij de Stichting Norderney, waarvoor hulde .
Idd. De nostalgie viert hoogtij deze dag..(en)...!!
Elke keer als ik `t aftellen van de laatste uren hoor, waan ik me op de 31ste aug.1973. En voel ik weer de spanning
van die legendarische laatste uitzend week.
It`s weekend where the action is…....kippevel…..!!
Elke keer als ik `t aftellen van de laatste uren hoor, waan ik me op de 31ste aug.1973. En voel ik weer de spanning
JP,
Denk dat je een jaartje te vroeg bent, was 31 augustus 1974
JP,
Denk dat je een jaartje te vroeg bent, was 31 augustus 1974
Grtz,
Koos
Ach, de emotie`s kunnen hoog oplopen, waardoor ik me `n jaartje vergis…
(En dat doe ik, als fan van `t allereerste en tevens laatste uur….. )
Ach, bij de opening van het huidige radio 538 had Lex Harding het over 31 december 1974 (!)......
Ik moet er wel aan wennen dat het vandaag zaterdag is…..
En dat het nu op een maandag allemaal is afgelopen…..
Een heel ander soort dag.
En deze keer ben ik op de 31e eindelijk eens gewoon thuis, en niet op de één of andere herdenkingsbijeenkomst.
Ook niet te HvH, want ik heb geen vervoer.
Ach mensen laten we niet vergeten dat,
A: als 31-08-1974 er niet geweest was de superstatus voor ons oudjes, er niet geweest was.
B: indien ze gewoon hadden blijven bestaan ze nu ook een van de vele geweest waren en al lang niet meer voor ons als doelgroep, maar eerder ala een 538.
Tja, idd. En The Old Lady allang vergeten was. Lees : Versleten was !! Meer dan dat ze nu al is.
Dat maakt `t nu allemaal zo speciaal, ik bedoel `t luisteren naar die oude programma`s !!
Ik zit nu te luisteren naar Stan Haag. The Jukebox .
Wat `n briljant ....!!
Helaas is-ie er niet meer. Prachtige stem….!
En Rick, troost je, want ik ben ook lekker thuis, op 31 aug. 09 deze keer, om te luisteren naar die legendarische momenten , Way Back In Time!!
Om 18.10/ 31aug.09 kijken naar: 1 Vandaag , naar The Story Of Veronica , zoals wij `t wilden en gedacht hadden.
Dit is natuurlijk een inkoppertje Per maar.. Bij het afscheid nemen van Veronica sterft ook een beetje de democratie in Nederland, dat spijt me, voor Nederland…........Rob Out, 31-8-74 laatste woorden op 538
En dan de zender met het geluid van toen op het Fort van de DEMOCRATIE…....... 35 jaar later klinken vanaf het fort van de democratie dus die woorden opnieuw in de ether. Is dit gerechtigheid of slechts bevestiging van de politieke moord van toen? Nou ja, het is zoals het is natuurlijk maar ik vind de combi zendmast <-> fort van de democratie wel heel bijzonder
Ik lach me elke keer dood als ik het fort betreed.
Denk erover eens RTV Utrecht te bellen, je weet maar nooit.
Ach mensen laten we niet vergeten dat,
A: als 31-08-1974 er niet geweest was de superstatus voor ons oudjes, er niet geweest was.
B: indien ze gewoon hadden blijven bestaan ze nu ook een van de vele geweest waren en al lang niet meer voor ons als doelgroep, maar eerder ala een 538.
B; is de bekende discussie. Wat was er overgebleven? Precies… waarschijnlijk een zender die zich was blijven op haar doelgroep destijds, dus… jongeren… en wat zijn wij nu… absoluut geen jongeren meer. We hadden waarschijnlijk allemaal al afgehaakt en luisterden naar een zwak aftreksel van wat ooit PRACHTIG was. Kijk, het is eerst de zwang naar het oude van destijds en de andere kant de onmacht, de kwaadheid. Ze pakten ons ONS Veronica af, van ons… en kapot gemaakt door HUN. De machthebbers die NIET bereid waren te vechten voor onze idealen. En daardoor zullen we denk ik altijd een stukje anarchist en rebel blijven. Power to all your friends… Cliff Richard gaf met dat nummer exact aan wat wij toen dachten. Power, de pluchezitters in den Haag ontnamen ons onze illusie.
En had het oude Veronica nog bestaan dan… dan luisterden waarschijnlijk nog maar weinigen van ons er naar. Maar alles veranderde na 31-8-74. De blik naar de radio, naar de regering, naar democratie. En zal het ooit veranderen… nee, maar de afgelopen week voelde ik me weer even jong, vrij… en Veronica gek. Yes, I was born to be with you, nu zondag 30-8 om 08.45 uur live, nou ja live, semi-live, via mijn laptop… Yes, I was born to be with you Veronica (van Dave Edmunds.)
En net als alles wat je in je leven onverkomt… ik zal het NOOIT vergeten en er altijd met heel veel plezier naar blijven luisteren dankzij vele anderen. Waarna Paul McCartney verder zingt met High, High, High… en dat waren we… with the music on. Hoe toepasselijk dankzij Tom Collins op dit moment.
Toen Veronica in 1974 het zwijgen werd opgelegd, was ik 14 jaar.
Nu ik wat ouder ben geworden, en ik beluister die laatste week, dan kom ik tot de volgende conclusie.
De enorme profesionaliteit van de medewerkers gedurende die week.
Niet het koppie laten hangen, en er van maken wat er van te maken is.
En reken maar dat het niet makkelijk is geweest.
Als je dit zo beluistert, dan begrijp ik ook beter waarom Veronica moest verdwijnen.
Veronica was niet zozeer een bedrijging voor de politiek, dan wel voor de omroepen.
Het was meer het onvermogen van de politiek, en de omroepen, om een passend antwoord te hebben op Radio Veronica.
De populairiteit bij een groot deel van de bevolking deed de rest.
Een andere conclusie kan ik er niet uit trekken.
Het was ook niet voor niets dat Veronica nog jaren lang werd dwars gezeten door de politiek.
Altijd de raad van staten nodig gehad in zijn periode als VOO.
Niet alleen wat betreft de toelating tot het omroepbestel, maar ook met het opklimmen naar de A status.
Het is mij nu wel duidelijk, STELLETJE SCHIJTLAARZEN waren het.
Ondanks dat ik “toen” een gevoel van onrecht had durf ik daar nu toch nog wel iets anders bij te zeggen.
Het was niet de Nederlandse omroep cq regering tegen Veronica.
Want vergeet niet dat het een Internationaal verdrag was.
Ergens mogen we blij zijn dat Nederland er erg lang over deed voor dat het bekrachtig werd.
Ik durf te zeggen dat er ook mensen klaagde dat het zo lang geduurd heeft voor dat de Nederlandse regering de afspraken ging uitvoeren. Kijk naar Engeland daar waren ze iets sneller.
En laten we nu niet doen alsof de gebroeders Verweij uit goedheid voor de mensen Radio Veronica is begonnen.
Het was om geld te verdienen cq reclame te kunnen maken.
Ja ik werd ook wakker met Veronica en ik ging naar bed met Veronica
Ja ik heb Radio Veronica ook gemist en ja ik geniet ook van de oude uitzendingen.
Maar ik denk nu is het niet het gevoel van vroeger dat je mist ?
En Rob zij het al de vuur uitvinder verbrand en dat de wiel uitvinder gevierendeeld werd.
Dus ga ik mijn harnas maar alvast aantrekken want er kan wel eens een stenen regen komen.
Het is heel eenvoudig. Natuurlijk was het een vreemde zaak steeds met de programmabanden over zee naar een schip. Maar de programmaformule had gemakkelijk legaal vanaf een landzender behouden kunnen worden. Uiteindelijk was zelfs de KVP daar wel voor maar van Doorn heeft alles op alles gezet dat te dwarsbomen.