Welkom op het forum van de Stichting Norderney! Dit is de plek voor discussies, opmerkingen, vragen en antwoorden over Radio Veronica 1959-1974. Doe mee en meld je aan via de 'registreer' link hierboven of kies 'Inloggen' als je dat al had gedaan.

MW1 en MW 2
Gepost: 30 augustus 2009 10:57 PM   [ Negeer ]
Binnenkomer
Rank
Totaal Aantal Posts  25
Geregistreerd  2009-01-28

Ik ben van oktober 1959 (dus net als Veronica, bijna 50 jaren jong) en naar mijn herinnering begon ik (bewust) met het naar Veronica te luisteren zo rond 1970, met name de Top 40.
Heel vreemd, maar ook ik schreef (of deed een poging daartoe) de lijst op in een schriftje. De jingle over het ‘gedrukte exemplaar’ kwam op de een of andere manier niet echt binnen. Daar kwam bij dat ik nog geen platen kocht. Dat begon in 1972, toen ik van m’n vader een plaatje mocht kopen (Slade, was ik helemaal gek van toen: met Look wot you dun; prijs fl. 4,95). Grijsgedraaid, zowel A als B kant.
Tot ik op zekere dag van de verkoper van de bewuste zaak (Capi Lux in Schalkwijk), niemand minder dan Leon (Pittsburgh in the rain) de Graaff, een top 40 in m’n handen gedrukt kreeg.
Ik weet zelfs nog dat ik gevraagd heb wat zo’n blaadje kostte, ha ha.
Dat Leon ooit een top 40 hit had bemerkte ik pas later, toen hij tijdens een muziekles op mijn nabij gelegen middelbare school een lezing kwam geven over auteursrechten. Jawel, ik heb ademloos geluisterd.

Ik denk ergens in 1973 kwam het Veronica voetbal elftal in mijn dorpje spelen. Het boek ‘Speelbal van de golven’ was reeds in mijn bezit en ik had nu enig idee welk hoofd er bij welke stem paste.
Zo probeerde ik een handtekening te krijgen van Lex en Adje. Ik begreep wel niet zoveel van die ABTT, maar heel veel platen vond ik machtig interessant. Uiteraard kreeg ik nul op rekest. De heren waren meer geïnteresseerd in het lokale vrouwelijk schoon dan de aandacht van een ventje van een jaar of 12/13. Heel begrijpelijk achteraf.
Bij Stan Haag had ik meer succes. Echter mijn jongere broertje (toen ongeveer 6 jaar ofzo) vond die handtekening dermate saai, dat hij er met de toentertijd populaire Malfix stiften de nodige kleur aan probeerde te geven. Kortom, Stan’s handtekening was voor eeuwig verloren.

Ik weet ook nog dat na de bomaanslag in 1971 m’n moeder adviseerde om niet meer naar Veronica te luisteren, maar naar Noordzee. Maar ja, de hele familie was voor Feyenoord en ik voor Ajax. Dus nu ook: kont tegen de krib en blijven luisteren naar Veronica!
We hadden zo’n portable Blaupunkt, waar je stiekum onder de dekens naar kon luisteren. Ik herinner me dat daar een MW1 en MW2 knop op zat. Geen idee waar dat voor was, vermoedelijk om het bereik van de middengolf wat op te rekken? (Misschien dat de technici onder jullie daar een antwoord op kunnen geven?).
Toen Veronica naar de 538 verhuisde en ik (heel af en toe toch) wilde switchen naar RNI, moest ik dus van MW1 naar MW2 (of andersom…). Ja, soms deed je dat toch, ff luisteren naar Noordzee (maar zeker niet naar Hilversum 3!), wanneer een bepaald programma niet beviel c.q. de plaatkeuze. De top 50 begon om 12.00, dus pikte ik dat uurtje hitgevoeligheid vaak ook even mee als opwarming voor de enige echte top 40.

Vooral mede dankzij de downloadclub is m’n zeezenderarchiefje ruim gedocumenteerd. Met een Squeezeboxje zowel boven als beneden in huis (en een portable Squeezebox Boom voor in de tuin!) kan ik zonder dat m’n pc aan staat luisteren naar de stream van Norderney.nl. Genieten, alsof je de tijd toch even stil kunt zetten.

Profiel

Gepost: 30 augustus 2009 11:32 PM   [ Negeer ]   [ # 1 ]
Binnenkomer
Rank
Totaal Aantal Posts  5
Geregistreerd  2009-08-18
Corr - 30 augustus 2009 10:57 PM

We hadden zo’n portable Blaupunkt, waar je stiekum onder de dekens naar kon luisteren. Ik herinner me dat daar een MW1 en MW2 knop op zat. Geen idee waar dat voor was, vermoedelijk om het bereik van de middengolf wat op te rekken? (Misschien dat de technici onder jullie daar een antwoord op kunnen geven?).

Waarschijnlijk hadden ze het middengolfbereik opgesplitst in 2 delen, een ‘laag’ en een ‘hoog’ deel. Wat me trouwens erg ongebruikelijk voor komt voor de middengolf. Maar portables hebben meestal geen ruime afstemschaal dus misschien dat ze het op deze manier nog een beetje handelbaar wilden houden.
Ik heb ooit een buizenradio gehad met 3 kortegolfbereiken, in totaal van 2 tot 28 MHz (ja ik kon de 27MC’ers er ook op ontvangen). Meer dan menige ‘wereldontvanger’ vandaag de dag aan kan. Spijt komt helaas altijd achteraf…

groet, Jan.

Profiel

Gepost: 31 augustus 2009 06:25 AM   [ Negeer ]   [ # 2 ]
Stijger
RankRank
Totaal Aantal Posts  59
Geregistreerd  2009-01-24

Corr,

Hartelijk welkom aan boord vanuit Dordrecht.

Koos

Signature 

Bij het afscheid nemen van Veronica sterft ook een beetje de democratie in Nederland. Dat spijt mij voor Nederland

Rob Out 31-08-1974

Profiel

‹‹ Even voorstellen !      Veronica gevoel ››