Welkom op het forum van de Stichting Norderney! Dit is de plek voor discussies, opmerkingen, vragen en antwoorden over Radio Veronica 1959-1974. Doe mee en meld je aan via de 'registreer' link hierboven of kies 'Inloggen' als je dat al had gedaan.
Ben blij dat ik wat voor jullie kan betekenen.
Na wat zoekwerk heb ik de desbetreffende bouwpakketten (zijn al wel gebouwd) gevonden.
Ze hebben wel ..tig jaren op zolder gelegen maar lijken op het oog nog in goede staat.
Aleen één voorversterker mis ik (geen 12 maar 11 - R6905) achteraf weet ik ook waar die ene is gebleven.
En dat is misschien wel aardig om dit even te vertellen ook al om het fijt dat o.a VERONICA
hier debet aan deze verdwijning is.
Om nou is te ervaren hoe het was om vanaf het water (in dit geval de afgedamde Maas) uit te zenden,
had ik onze stalen roeiboot uitgerust met een komplete boordstudio bestaande uit een
Teleton bandrecorder (op batterijen en 10 cm spoelen) , Hape microfoon , zelf bouw 3 kanaals mengpaneel
(met de R6905 als mic.voorversterker) en natuurlijk de zelfbouw 2 traps f.m.zender (MRF 237 als eind tor).
Midden in de boot stond een 6 meter duimse pijp die getuid was aan voor en achter zijde en de dolpennen van de roeiboot.
Boven in deze pijp prijkte een experimentele g.p. antenne van het merk Silvester.
De gehele boordstudio was samengevoegd in een veredelde veilingkist en stond op de achter zitbank.
Op een rustige zomerse zondagmiddag begin jaren zeventig was het uur U daar. Samen met 2 vrienden vertrokken we
zonder grote problemen van wal richting het midden van de Maas ongeveer 50 meter ten noorden van boei AM26.
De zender werd aangesloten op een 12 volts accu en om 15.00uur was Radio Halosta met een life programma
op 103.2 MHz in de lucht.Doordat we niet direct in de gaten hadden dat er toch behoorlijk scheepvaartverkeer was,
kwamen we door de deining al snel in moeilijkheden.De zendmast begon los te komen van z’n tuidraden
en kieperde over boord. Einde uitzending dus (had nog geen uur geduurd).
Om de mast te redden stonden we met ons drieen aan uiterst stuurboord zijde waardoor de schuit behoorlijk overhelde
en daardoor ook de gehele boordstudio in de Maas kieperde. We hebben de veredelde veilingkist nog kunnen redden,
maar de apperatuur was tot onze grote speit verdwenen naar de bodem van de Maas.
Heb wat details weg gelaten om het verhaal niet te lang te maken omdat het eigenlijk niet in deze topic thuis hoort.
De zender hebben we trouwens nog kunnen redden omdat deze met een (schroefbare) PL259 aan de atenne kabel
vast zat.De rest van de kabels waren los geschoten.
Was dit verhaal eigenlijk al vergeten tot dat ik tot dat ik deze topic las.
Met die philips pakketjes is de tafel behoorlijk originel weer op te bouwen.
De componenten zijn behoorlijk standaard, dus modules bijbouwen (printjes etsen) is goed te doen.
‘t wordt langzaamaan tijd om datums te gaan prikken…
Heb de komplete handleiding van de voorversterker R6905 op internet kunnen vinden.
Helaas kon ik de toonregeleenheid R6903 niet vinden (maar ik blijf zoeken)
Nog even voor de duidelijkheid, de R van het type nummer is later veranderd in NL
Dit had alleen te maken met het fijt dat de componenten van dezelfde waarde
een andere (schrijf kleinere) vorm hadden dan hun voorgangers en de printplaat
daarop aangepast was.
Met dergelijke versterkertjes hebben mijn vader en ik eind 70er jaren een 6 kanaals mixer gebouwd. Werkte prima.
De opbouw was feitelijk gelijk aan het schema dat ik eens van de boordmixer zag…
Ik denk overigens dat er destijds wat oudere versterkertjes gebruikt zijn, maar da’s niet zo erg. Helemaal origineel zal ‘ie nooit meer kunnen worden.
Wat me trouwens bij een bezoek aan Rockart opviel, was dat er op enkelee modules van de mixer een merk staat “Appél”.
Misschien weet iemand of de frontjes ingekocht zijn of dat er een originele module als soort van voorbeeld diende?
Volgens mij waren voor deze philips bouwpakketten
geen andere bouwpakketten die met transistoren waren uitgevoerd.
Hierna kwamen de module bouwpakketten met frontpaneel incl. faders en knoppen.
Volgens mij waren er eerder de R6408 (Voor MD elementen) en R6514 (universele voorversterker) Beide met transistoren.
Mijn vermoeden is dat die destijds in de mixer gebruikt zijn… Maar alleen een duidelijke foto van het interieur van de tafel destijds kan daar echt uitsluitsel over geven.
Maar de door jou aangeboden versterkertjes bieden in dat geval een prima alternatief! Ook die stereo exemplaren die Rob aangaf, zijn goed bruikbaar!
@Juul:
Duidelijk. Ik dacht even dat er misschien bij de Appél machines een module meekwam die als “voorbeeld” gebruikt is.
Niet dus.