Zover ik heb begrepen waren er boze tongen die beweerden dat de boordtafel het op 31 augustus weer zou doen. Nu was ik gisteren in HvH. Echter de boordtafel ziet nog het zelfde als twee jaar geleden. Er is dus niets gedaan en bij nadere inspectie begrijp ik ook wel waarom. Er zit gewoon totaal niets meer in! Ook ontbreken alle schema’s. Daar het om zelfbouw ging en dus nooit een serieproductie ding is geweest is er ook niets te achterhalen.
Gisteren ook even met Niels gesproken echter hij had het zeer druk.
We moeten wel even realisaties zijn. Het is een onmogelijke opgave voor Niels om al dat oude spul te herbouwen/reviseren. Hij heeft inmiddels wel “bergen verzet” en zal het heel wat tijd, geld en energie van hem gevergd hebben om zover te komen. De stichting mag zich gelukkig prijzen met een persoon als Niels en wat je nu ziet is dat hij al meer op zijn schouders geladen krijgt. Zo werkt dat nu eenmaal bij verenigingen en stichtingen.
Terug komende op het boord mengpaneel.
Het hangt er van af wat de stichting en met name de bestuursleden er mee van plan zijn. Juist daar het zelfbouw was, maakt dit paneel zeer interessant voor de Veronica geschiedenis. Het laat de inzet van de mensen zien. Immers mengpanelen waren duur in die tijd dus moest er zelf gebouwd worden.
Mijn conclusie is dat het paneel werkend is te krijgen. Het gaat echter enorm veel tijd en energie kosten. Het frontpaneel is gemaakt van een dunne laag aluminium (plak)folie waar fotografisch (met UV licht) de tekst op kon worden gezet. Ik heb dit spul zelf vroeger ook wel gebruikt en was toen verkrijgbaar bij de firma Vogels te Eindhoven. Deze firma maakt nu echter alleen nog TV/luidspreker ophangbeugels. Er is tegenwoordig echter ook folie die met een inktjetprinter krasvast is te bedrukken echter heb ik daar geen ervaring mee. GRAAG EVEN WAT INPUT van een deskundige.
Erger is dat een groot deel van de beugeltjes die over o.a. de drukknoppen zaten, weg zijn. Nu zag ik de zelfde beugeltjes ook op de limiters zitten en kon ik bijna de verleiding niet weerstaan om deze zelfde beugeltjes van het grote mengpaneel te halen die ook in HvH staat. Ik wilde echter de “Radar love” liefhebber dit niet aan doen.
Heeft iemand van deze beugeltjes of iets wat er op lijkt, zou ik sterk willen aandringen op een belangenloze donatie aan de stichting.
Een ander probleem zijn de knoppen op de faders want die springen erg in het oog. Hier voor geldt eigenlijk het zelfde als de hier boven genoemde beugeltjes. Faders op zich zelf zijn gewoon nieuw verkrijgbaar dus is geen probleem evenals de drukknoppen.
Betreffende het schema is het maar het beste om een nieuw stukje elektronica te ontwerpen.
Alleen belangrijk is het input niveau en impedantie waar deze aan moet voldoen. Bij de meeste panelen is dit 2 volt t/t en een impedantie van 10K echter wordt er in de (professionele) audiowereld ook wel met 600 ohm gewerkt. Uitgangsniveau en in welke te sturen impedantie is ook belangrijk. Meer hoef je eigenlijk niet te weten daar er verder geen VU meter of klankregelingen in zaten. Op de scope werd immers de modulatie diepte van de zender bekeken en daarmee werkte deze keurig als VU meter. Zou wel leuk zijn om deze ook weer in ere te herstellen en mits de scope niet stuk is, is dat niet eens zo’n groot probleem. Immers een 500KHz oscillator gemaakt met een oude middenfrequent spoelbus, gevolgd door een AM modulatortje (3 transistors) doet wonderen. Het wordt dus beslist geen zender!
Nu is het zo dat ik in de jaren 70 audio/video monteur was met VEV vakdiploma’s. In die periode heb ik mengpanelen en versterkers ontworpen en gebouwd voor discotheken (met transistoren want die ruisen minder dan op-amps) dus een nieuw ontwerp maken is geen probleem. Test apparatuur zoals toon-,zweep- generatoren, geen gebrek; tot spectrum analyzer aan toe heb ik staan. Ook heb ik een UV lichtbak, fotoprint en een professionele print etsmachine.
Het vervelende is echter dat ik ben verhuisd en daarmee mijn werkplaats heb moeten afbreken. Ik verwacht dat het ongeveer een jaar gaat duren voordat ik weer een nieuwe werkplaats operationeel heb. Het hangt er echter van af wat de stichting nu uiteindelijk wil. Moet dit paneel herbouwd worden, zullen bovengenoemde ontbrekende artikelen toch eerst verzameld moeten worden.
Eventuele reacties kunnen gestuurd worden naar