Welkom op het forum van de Stichting Norderney! Dit is de plek voor discussies, opmerkingen, vragen en antwoorden over Radio Veronica 1959-1974. Doe mee en meld je aan via de 'registreer' link hierboven of kies 'Inloggen' als je dat al had gedaan.

13 van de 17
13
beetje jammer.
Gepost: 09 februari 2010 03:18 PM   [ Negeer ]   [ # 181 ]
Stijger
RankRank
Totaal Aantal Posts  48
Geregistreerd  2009-10-13
Dirk - 09 februari 2010 01:32 PM
Niels - 08 februari 2010 10:36 PM
Dirk - 08 februari 2010 10:00 PM

Misschien dat we nu weer een beetje ontwaakt zijn van de feestdagen roes , zitten wel inmiddels nog steeds in de greep van de winter , maar misschien dat er nu ontwikkelingen of vooruitgang te melden zijn ??  ...... Heren ??  rolleyes

Boze tongen beweren dat de boordtafel voor 31 augustus het weer moet doen.
Binnenkort meer hierover.

Niels

O.K. Dan de koppen maar bij elkaar gaan steken , mogelijk op een dag dat iedereen mogelijk zou kunnen ,

iets van een zaterdagof zelfs mogelijk op een zondag , met eventueel de medewerking

van jaap van RockArt

( op de plaats delict zo als dat heet ) zodat het lijdend voorwerp daar ter plekke aan onze kritische blikken en commentaren

bloot kan staan , en er spijkers met koppen geslagen kan worden

( natuurlijk niet in de tafel cheese  ).

Maar laten we de neuzen eerst dezelfde kant op krijgen , wat de bewuste dag betreft .

( misschien dat niels bij jaap inmiddels kan peilen over zijn medewerking ?? ). ik gooi maar een boom in het bos wink

Hoe denken jullie hierover ?

Geef gelijk ff de gewenste dag door ( hebbe we dat alvast gehad ) LOL

Ik hoor het wel , MVG Dirk grin

hoi,,Dirk,,ik ben toch wel blij dat ik gisteravond gekeken heb op het forum over het wel en wee hoe het er ijgenlijk dan wel of niet voorstond..
trouwens een heel mooi verhaal van af jou kant,,nogmaals ik hoor het graag over het hoe en wat betrefd de boordtafel enzz..
maar dat komt zekers wel goed,,ben ik nu wel z,on beetje van overtuigd,,nou bij deze..
,,greetzzzzzzz,,jim..

Profiel

Gepost: 27 februari 2010 03:47 PM   [ Negeer ]   [ # 182 ]
Oldie
RankRankRankRank
Totaal Aantal Posts  465
Geregistreerd  2009-07-30

En, is er al een datum?? smile

Signature 

Wees jezelf, er zijn al anderen genoeg.

Profiel

Gepost: 27 februari 2010 04:24 PM   [ Negeer ]   [ # 183 ]
Gouwe Ouwe
RankRankRankRankRank
Totaal Aantal Posts  1235
Geregistreerd  2009-01-25

Nog niet.
Al ga ik de 13e maart wel naar HvH, en probeer dan meteen wat kijkwerk te doen.

Signature 

Ze kunnen er van zeggen wat ze willen, maar het heeft in ieder geval wel een eigen geluid!

Profiel

Gepost: 27 februari 2010 05:01 PM   [ Negeer ]   [ # 184 ]
Stijger
RankRank
Totaal Aantal Posts  96
Geregistreerd  2009-07-17

KN-DJFADER10
spare crossf-mixer20/30/5

2 € 1.47
12 € 1.30
25 € 1.16
50+ € 1.03

Ik kwam faders tegen bij de firma Nedis.
http://www.nedis.nl
Prijzen zijn exclusief de B.T.W. en per stuk.
Wij bestellen af en toe wel eens wat bij ze, dus is er interresse dan even een gil geven.
Bestel ik ze gewoon even mee.

Signature 

Radio mensen doen het met hoge frequentie

Profiel

Gepost: 13 maart 2010 08:27 PM   [ Negeer ]   [ # 185 ]
Oldie
RankRankRankRank
Totaal Aantal Posts  465

Nou t’was me het dagje wel weer.
De hele dag rond gezworven op de radio vlooienmarkt van de V.E.R.O.N. in Rosmalen (de grootste van Europa zeggen ze)
en volgens mij liegen ze dat niet, tjeetje wat licht daar een zooi zeg. grin
Maar helaas geen AKAI X355 of frontpaneel hiervoor, laat staan een extended arm.

Wel vond ik een doos met nieuwe Preh mono faders voor eventuweel de boordmengtafel.
Inhoud van de doos: 2 stuks 10k, 9 stuks 25k, 8 stuks 500k en 11 stuks 1M Ohm.
schuiflente v/d fader 95 mm. oppervlakte bovenkant 45 X 109 mm.
En dat allemaal voor de somma van…..............7,5 Euro.

Dus als men voor de restauratie van de boordmengtafel, hier wat aan heeft, wil ik ze graag schenken.
Ik hoor het wel.

gr.v.Mardi.

Signature 

Profiel

Gepost: 12 juli 2010 06:08 PM   [ Negeer ]   [ # 186 ]
Stijger
RankRank
Totaal Aantal Posts  96

Hoe gaat het met de boord studio en met namen het mengpaneel?  Werkt het al? Hoor er niet veel meer over!

Signature 

Profiel

Gepost: 13 juli 2010 06:08 PM   [ Negeer ]   [ # 187 ]
Gouwe Ouwe
RankRankRankRankRank
Totaal Aantal Posts  1235

Nee, ‘t is wat stil…
Maar goed dat je het aanhaalt!

Signature 

Ze kunnen er van zeggen wat ze willen, maar het heeft in ieder geval wel een eigen geluid!

Profiel

Gepost: 15 augustus 2010 11:38 AM   [ Negeer ]   [ # 188 ]
Oldie
RankRankRankRank
Totaal Aantal Posts  465
Niels - 08 februari 2010 10:36 PM
Dirk - 08 februari 2010 10:00 PM

Boze tongen beweren dat de boordtafel voor 31 augustus het weer moet doen.
Binnenkort meer hierover.

Niels

LOL En,,,,doetiutal doetiutal ?? LOL

Signature 

Profiel

Gepost: 01 september 2010 01:18 PM   [ Negeer ]   [ # 189 ]
Stijger
RankRank
Totaal Aantal Posts  96

Zover ik heb begrepen waren er boze tongen die beweerden dat de boordtafel het op 31 augustus weer zou doen. Nu was ik gisteren in HvH. Echter de boordtafel ziet nog het zelfde als twee jaar geleden. Er is dus niets gedaan en bij nadere inspectie begrijp ik ook wel waarom. Er zit gewoon totaal niets meer in!  Ook ontbreken alle schema’s.  Daar het om zelfbouw ging en dus nooit een serieproductie ding is geweest is er ook niets te achterhalen.

Gisteren ook even met Niels gesproken echter hij had het zeer druk.
We moeten wel even realisaties zijn.  Het is een onmogelijke opgave voor Niels om al dat oude spul te herbouwen/reviseren. Hij heeft inmiddels wel “bergen verzet” en zal het heel wat tijd, geld en energie van hem gevergd hebben om zover te komen. De stichting mag zich gelukkig prijzen met een persoon als Niels en wat je nu ziet is dat hij al meer op zijn schouders geladen krijgt. Zo werkt dat nu eenmaal bij verenigingen en stichtingen.

Terug komende op het boord mengpaneel.
Het hangt er van af wat de stichting en met name de bestuursleden er mee van plan zijn. Juist daar het zelfbouw was, maakt dit paneel zeer interessant voor de Veronica geschiedenis. Het laat de inzet van de mensen zien. Immers mengpanelen waren duur in die tijd dus moest er zelf gebouwd worden.

Mijn conclusie is dat het paneel werkend is te krijgen. Het gaat echter enorm veel tijd en energie kosten. Het frontpaneel is gemaakt van een dunne laag aluminium (plak)folie waar fotografisch (met UV licht) de tekst op kon worden gezet. Ik heb dit spul zelf vroeger ook wel gebruikt en was toen verkrijgbaar bij de firma Vogels te Eindhoven. Deze firma maakt nu echter alleen nog TV/luidspreker ophangbeugels. Er is tegenwoordig echter ook folie die met een inktjetprinter krasvast is te bedrukken echter heb ik daar geen ervaring mee. GRAAG EVEN WAT INPUT van een deskundige.

Erger is dat een groot deel van de beugeltjes die over o.a. de drukknoppen zaten, weg zijn. Nu zag ik de zelfde beugeltjes ook op de limiters zitten en kon ik bijna de verleiding niet weerstaan om deze zelfde beugeltjes van het grote mengpaneel te halen die ook in HvH staat. Ik wilde echter de “Radar love” liefhebber dit niet aan doen.
Heeft iemand van deze beugeltjes of iets wat er op lijkt, zou ik sterk willen aandringen op een belangenloze donatie aan de stichting.

Een ander probleem zijn de knoppen op de faders want die springen erg in het oog. Hier voor geldt eigenlijk het zelfde als de hier boven genoemde beugeltjes. Faders op zich zelf zijn gewoon nieuw verkrijgbaar dus is geen probleem evenals de drukknoppen.

Betreffende het schema is het maar het beste om een nieuw stukje elektronica te ontwerpen.
Alleen belangrijk is het input niveau en impedantie waar deze aan moet voldoen. Bij de meeste panelen is dit 2 volt t/t en een impedantie van 10K echter wordt er in de (professionele) audiowereld ook wel met 600 ohm gewerkt. Uitgangsniveau en in welke te sturen impedantie is ook belangrijk. Meer hoef je eigenlijk niet te weten daar er verder geen VU meter of klankregelingen in zaten. Op de scope werd immers de modulatie diepte van de zender bekeken en daarmee werkte deze keurig als VU meter. Zou wel leuk zijn om deze ook weer in ere te herstellen en mits de scope niet stuk is, is dat niet eens zo’n groot probleem. Immers een 500KHz oscillator gemaakt met een oude middenfrequent spoelbus, gevolgd door een AM modulatortje (3 transistors) doet wonderen. Het wordt dus beslist geen zender!

Nu is het zo dat ik in de jaren 70 audio/video monteur was met VEV vakdiploma’s. In die periode heb ik mengpanelen en versterkers ontworpen en gebouwd voor discotheken (met transistoren want die ruisen minder dan op-amps) dus een nieuw ontwerp maken is geen probleem. Test apparatuur zoals toon-,zweep- generatoren, geen gebrek; tot spectrum analyzer aan toe heb ik staan. Ook heb ik een UV lichtbak, fotoprint en een professionele print etsmachine.

Het vervelende is echter dat ik ben verhuisd en daarmee mijn werkplaats heb moeten afbreken. Ik verwacht dat het ongeveer een jaar gaat duren voordat ik weer een nieuwe werkplaats operationeel heb. Het hangt er echter van af wat de stichting nu uiteindelijk wil. Moet dit paneel herbouwd worden, zullen bovengenoemde ontbrekende artikelen toch eerst verzameld moeten worden.

Eventuele reacties kunnen gestuurd worden naar

Signature 

Profiel

Gepost: 01 september 2010 06:54 PM   [ Negeer ]   [ # 190 ]
Oldie
RankRankRankRank
Totaal Aantal Posts  465

Hallo Piet.

Inderdaad ALLE LOF VOOR NIELS !! Ik zou haast zeggen de ziel van de stichting.

En wat die boortmengtafel betreft zal het geen mackie grin worden om deze weer in oude staat terug te brengen.
De mogelijke voorversterkerprintjes van PHILIPS (heb ik er 12 geschonken aan de stichting) zijn geboud en werkend.
mogelijk dat alleen de ingangsimpidantie / versterkingsfactor aangepast moet worden.
Meer hierover is te lezen op dit forum.

Maar één geluk,, het hoeft niet af in een week.
Het probleem zal niet allen het matereaal wat nodig is zijn, maar wie wat gaat doen.
Je kunt tenslotte niet alles op NIELS zijn schouders laden.
Mogelijk is hier een PLAN van aanpak een oplossing, wie gaat wat doen.
En als dat geregeld is, ben ik er van overtuigd dat dit helemaal goed gaat komen. smile

gr.v.Mardi.

Signature 

Profiel

Gepost: 01 september 2010 06:57 PM   [ Negeer ]   [ # 191 ]
Stipnotering
RankRankRank
Totaal Aantal Posts  106
Geregistreerd  2010-05-17

in de restauratie wereld waarin ik zit, doen we aan:
behoud, wat er is gebruiken,
aanvullen, zoals gebruikt ook gebruiken in leeftijd correct,
tenslotte kan er met nieuw worden gewerkt, vooral waar er niets te zien is van wat er is uitgevoerd.
zullen er een hoop mensen er problemen mee hebben dat alleen het uiterlijk 100% word en intern zo goed als mensen zich herrineren?
ik wou dat ik zelf wat meer van electra wist… in plaats van 110 manieren om de rook uit de draden los te krijgen.
groeten,
Arjan

Signature 

Onze geliefde vrijheid hield op toen we een radiostationnetje op een bootje wilde hebben….

Profiel

Gepost: 02 september 2010 11:06 AM   [ Negeer ]   [ # 192 ]
Stijger
RankRank
Totaal Aantal Posts  96

Hallo Mardi of Silvester en Arjan natuurlijk.

Ik denk dat de belanghebbenden / verantwoordelijken van de stichting zoals onder andere Ad en Juul eerst moeten aangeven wat nu eigenlijk de precieze plannen zijn. Wordt RockArt een echte herinnering/tentoonstelling van wat er in de jaren 70 gaande was en welke rol Radio Veronica daar in heeft gespeeld of wat is nu de bedoeling. Stuurloos blijven rond dobberen kan niet de bedoeling zijn.

Wanneer er gerestaureerd moet worden moet er eerst zoals Arjan al aangeeft een inventarisatie plaatsvinden. De cosmetisch ontbrekende spullen zoals de beugeltjes en de knoppen van de faders zijn het grootste probleem. Die zie je op iedere foto terug dus moeten de vervangende knoppen er wel op lijken.
De elektronica is geen probleem. Wat er onder de frontplaat zit ziet niemand. Als het maar werkt, dat is het belangrijkste.

Het paneel moet ook zo worden gerestaureerd alsof het nog gewoon in werking is. Dat spreekt de mensen juist aan. Een scope beeld met daar op een AM gemoduleerd signaal is een enorme aandacht trekker en totaal niet moeilijk te Realiseren.
Volgens mij mist ook de grote paneelmeter in de linker bovenhoek die mogelijk oorspronkelijk de antennestroom heeft aangegeven.

Signature 

Profiel

Gepost: 02 september 2010 01:14 PM   [ Negeer ]   [ # 193 ]
Stipnotering
RankRankRank
Totaal Aantal Posts  179

Afgezien van alles denk ik dat 1 restaurateur (Niels) erg krap is (dat is dus ook bedoeld als compliment aan Niels). Wat in HvH staat is niet nieuw, dus zal er ook wel eens wat de geest geven wat dan ook weer de nodige tijd en energie vraagt om het te repareren.

Inderdaad Piet, eerst moeten Ad & Juul een uitspraak doen en daar moeten ze niet te lang mee wachten!
Inventarisatie van het manco aan uiterlijk is belangrijk, de electronica is vers 2 dat zit binnen in een kast. Overigens denk ik dat met die Philips pakketjes je de historie niet teveel geweld aan doet.
Voordeel is ook dat de versterkers nogal flexibel zijn (ik heb de complete (bouw)beschrijving nog van de R6905). Een ontwerp of blokschema kan ook hier weer behulpzaam zijn om verdere noodzakelijke onderdelen, zoals de voeding (9 of 18 Volt=)  aan het licht te brengen.

Over bouwbeschrijving gesproken, is er onder de Philips liefhebbers nog iemand met de bouwbeschrijving van de R7014??? Ik zit daar namelijk zelf mee in mijn maag.

Rob Veld

Profiel

Gepost: 02 september 2010 02:27 PM   [ Negeer ]   [ # 194 ]
Stijger
RankRank
Totaal Aantal Posts  96

Ik denk dat je inderdaad voor 100% gelijk hebt Rob.

Wat electronica betreft heeft er nooit veel in het paneel gezeten. Ik zag een foto van het paneel toen deze blijkbaar pas gebouwd was met een unit open en er zat alleen maar een kabelboom in. Wanneer de faderknoppen en de beugeltjes compleet zijn wordt het “appeltje eitje”.
Frontplaat is simpel te herstellen. Er zijn units met een zo goed als gave opdruk. Men legt deze onder de scanner. De beschadige paneeljes schuur je vlak. Men neme van die moderne krasvaste printfolie en maakt men de printer een nieuw frontje. Fader er onder, knopje er op, beugeltje er over en klaar is klara (als je zo heet natuurlijk). De elektronica is een kwestie van meten en rekenen. Ik denk dat het paneel ongeveer 8 ingangen heeft gehad dus met 16 printen moet er wel wat te doen zijn. En anders maken we toch wat. Ook niet zo’n probleem. Uiteraard was alles mono dus dat scheelt ook weer de helft.

Maar eerst moeten de verantwoordelijken van de stiching kenbaar maken welke koers er gevaren moet worden.

Wel leuk he, al die scheepvaart uitdrukkingen.
Zullen dan toch iets met water hebben?

Signature 

Profiel

Gepost: 02 september 2010 05:14 PM   [ Negeer ]   [ # 195 ]
Stijger
RankRank
Totaal Aantal Posts  84
Geregistreerd  2009-01-23

Ik heb bij Ad en Juul een tijdje geleden aangegeven dat ik voor de ‘mechanica’ kan zorgen. Dus mochten er knoppen, beugels en andere dingen (na)gemaakt moeten worden dan weten ze mij te vinden.

Rien

Profiel

13 van de 17
13