Welkom op het forum van de Stichting Norderney! Dit is de plek voor discussies, opmerkingen, vragen en antwoorden over Radio Veronica 1959-1974. Doe mee en meld je aan via de 'registreer' link hierboven of kies 'Inloggen' als je dat al had gedaan.

15 van de 17
15
beetje jammer.
Gepost: 03 september 2010 09:00 PM   [ Negeer ]   [ # 211 ]
Stijger
RankRank
Totaal Aantal Posts  96
Geregistreerd  2009-07-17

Terwijl ik mijn stukje schrijf komen er al weer nieuwe reacties. Er leeft dus blijkbaar wel iets en blijkbaar zijn er ook velen het oneens met je, Juul.

Silvester kan maar beter zijn 16 gedoneerde printjes terug vragen. Wordt toch niets mee gedaan.

Restauratie is simpel.
Er zijn nu twee studio’s en die moeten voor de volle 100% operationeel worden gemaakt. Zowel elektronisch als uiterlijk alsof je zo de jaren 70 in stap.
De uitgangen van deze twee studio’s worden naar de gerestaureerde boord studio gestuurd die ook weer volledig operationeel wordt. Zelfs de scope moet weer een gemoduleerd AM signaal weergeven wat totaal niet moeilijk is te realiseren.
Vanaf de boord studio wordt het geheel het internet opgestuurd echter dit laatste stukje wordt niet zichtbaar opgesteld.

Op deze wijze lijkt Veronica in de jaren 70 weer volledig in bedrijf en kan er genoeg activiteiten omheen georganiseerd worden om het nodige publiek te trekken.
Blijft alles zo als het nu is gaat het als een nachtkaarsje uit.
Wat heeft Willen van Kooten ook al weer gezegd?

Signature 

Radio mensen doen het met hoge frequentie

Profiel

Gepost: 03 september 2010 09:09 PM   [ Negeer ]   [ # 212 ]
Administrator
RankRankRankRankRank
Totaal Aantal Posts  696
Geregistreerd  2009-01-05

Vrienden

Even lezen aub.  en las je in m’n eerste reactie:

“Dat is overigens mijn persoonlijke mening en hoeft niet die van Ad en of Niels te zijn.”

Juul

Signature 

“Kijk, we hebben maar één doel voor ogen: Veronica een station met een happy-sound voor iedereen…”

Rob Out 11 maart 1971

Profiel

Gepost: 03 september 2010 09:16 PM   [ Negeer ]   [ # 213 ]
Stipnotering
RankRankRank
Totaal Aantal Posts  179
Geregistreerd  2009-01-25
Juul - 03 september 2010 12:52 PM

Vrienden, Ik begrijp jullie mooie en gewaardeerde bedoelingen maar het is gewoon geen haalbare kaart om die oude boordtafel te restaureren. Weer maken, en dan????  Daar schuilt ‘em nl het probleem. Want dan is ie gemaakt wat gaat er dan mee gebeuren? Gewoon met de voeten op de grond. Laten staan zoals ie is. Het is een museumstuk.

Juul

Het is simpel Juul, als hij gemaakt is kan hij ook weer dienst doen, kan er een mengtafel minder mee naar Hoek.
Heb je over je eigen conservatorwerk eigenlijk wel eens twijfels gehad? Ik bedoel je had al die aantekeningen ook gewoon geplastificeerd in een map kunnen doen en die op 31 Augustus aan een ketting ter inzage neer kunnen leggen. Maar dat heb je niet gedaan Juul en hoewel je het waarschijnlijk meerdere malen zwaar te moede zal zijn geweest is het uiteindelijk voltooid.
Daar heb je ongetwijfeld voldoening van. Bij deze ook mijnerzijds hulde voor wat m.i. een stuk levenswerk is geworden.

Overigens vind ik dat Niels ook wel enige assistentie kan gebruiken, die jongen levert een heel stuk vrije tijd in en dat zal hij ongetwijfeld met plezier doen, alleen het plezier moet wel blijven. Uiteindelijk draai je met deels verouderde apparatuur en daar zal ook wel is het 1 en ander naar de knoppen gaan.
Dit is dus hulde aan Niels zijn geweldige inzet.

Dan herinner ik me een uitspraak: Waarom de jongens van Mi-Amigo, Caroline, 819, Noordzee niet mee deden. Wel ze deden deze ronde mee en ze waren enthiousiast, bijvoorbeeld over de apparuur die er nog stond. Zo’n prachtige anekdote over dat roest aan een mengtafel veroorzaakt door de tranen van 31 Augustus 1974.
Een geweldige dag moet het geweest zijn, helaas was ik afwezig, niettemin hulde aan de organisatie.

14 pagina’s lang is er door mensen gediscussieerd over alleen de boordmengtafel. Er zijn mensen die op wat voor wijze hun steun hebben aangeboden. Er zijn mensen die graag iets terug willen doen voor hetgeen jullie voor ons deden. Dat het gewaardeerd wordt vind ik prachtig en ik hoop dat mensen daar dan vrede mee hebben alleen had dit niet 14 pagina’s moeten voortkabbelen.

Excuus mocht ik met dit epistel iemand kwetsen, ik heb nog steeds een kater van 31 Augustus. Waarom? Wel niet alleen Veronica is verneukt (ik citeer deels Lex) ook de toenmalige luisteraar is verneukt, en ik was 1 van de luisteraars.

Rob Veld

Profiel

Gepost: 03 september 2010 09:32 PM   [ Negeer ]   [ # 214 ]
Stijger
RankRank
Totaal Aantal Posts  96

Rob, ik had het niet beter diplomatisch kunnen omschrijven. Ik ben meer “recht voor zijn raap” dus enige diplomatie is mij dan ook vreemd.
Geenszins is het mijn bedoeling geweest mensen te kwetsen en zeker is het nooit de bedoeling geweest Niels “af te zeiken”. Niels heeft tenslotte bergen verzet en zonder Niels was alles wat er is gebeurd nooit mogelijk geweest.
Eerlijk en recht voor zijn raap gezegd vond ik het jammer Juul afgelopen dinsdag niet aan te treffen in HvH. Het was tenslotte een herinnering aan de “dag des oordeels”van Radio Veronica.
Betreffende de laatste opmerking van Juul moet ik bekennen zijn commentaar niet anders te kunnen uitleggen zoals ik dat reeds heb gedaan.

Signature 

Profiel

Gepost: 03 september 2010 09:43 PM   [ Negeer ]   [ # 215 ]
Stijger
RankRank
Totaal Aantal Posts  96
Juul - 03 september 2010 08:33 PM

Oh, wellicht is er een misverstand in het spel. Beetje oppoetsen is geen punt, maar werkend?  Met welk doel?  Om 1x per jaar een uitzending te doen?
En dan over 10 jaar weer “de zaak werkend krijgen?”

Ik ben eerder voor het werkend krijgen van een complete studio set. Dat is veel makkelijker en belangrijker, daar heb je wat aan.

Juul

Die complete studio, wordt dat modern nieuw materiaal?

Signature 

Profiel

Gepost: 03 september 2010 09:50 PM   [ Negeer ]   [ # 216 ]
Stipnotering
RankRankRank
Totaal Aantal Posts  179
PA0PRG - 03 september 2010 09:32 PM

Betreffende de laatste opmerking van Juul moet ik bekennen zijn commentaar niet anders te kunnen uitleggen zoals ik dat reeds heb gedaan.

Dat ben ik met je eens, ik heb het idee dat Juuls mening/reactie deels beinvloed wordt door het voltooien van de geschiedenis van Veronica. Ik kan me best voorstellen dat dat iets oproept, zoals dat het hoofdstuk Veronica nu helemaal afgesloten is.
Al wat er eigenlijk gevraagd wordt is, bespreek het onderling met elkaar en maak oook binnen een redelijk termijn dan kenbaar wat jullie willen. Alles houden zoals het is, prima, maar daar blijft het dan ook bij.
Je zou je ook af kunnen vragen of er nog meer dingen zijn die hersteld/gerestaureerd kunnen/moeten worden?? Kunnen mensen hier behulpzaam bij zijn??

Tot slot heren, in alle wijsheid, hoop ik, zorg dat U de “boot” niet mist!!!!!!!!!!!!!!!!

Rob Veld

Wederom excuus, tot 3 maal toe gecorrigeerd en nu maar hopen dat niemand quote.

Profiel

Gepost: 03 september 2010 10:10 PM   [ Negeer ]   [ # 217 ]
Stijger
RankRank
Totaal Aantal Posts  96

En ik ga nu een bierje pakken.

Signature 

Profiel

Gepost: 03 september 2010 10:37 PM   [ Negeer ]   [ # 218 ]
Stipnotering
RankRankRank
Totaal Aantal Posts  106
Geregistreerd  2010-05-17

Klinkt als een goed idee, mijn waarde. ik drink er een op ieders gezondheid.
cheers en geniet van het leven.
Arjan

Signature 

Onze geliefde vrijheid hield op toen we een radiostationnetje op een bootje wilde hebben….

Profiel

Gepost: 03 september 2010 10:50 PM   [ Negeer ]   [ # 219 ]
Stipnotering
RankRankRank
Totaal Aantal Posts  179

Daar doe ik aan mee, alleen wordt het een borrel met “censuur” ennnnnnnnnnnnnnnnnnn onder het genot van Joe Cockers: “Try with a little help from my friends”!!!!!!!!!!!1

Rob Veld

Profiel

Gepost: 04 september 2010 10:06 AM   [ Negeer ]   [ # 220 ]
Stijger
RankRank
Totaal Aantal Posts  96

Dubbele bodem?

Signature 

Profiel

Gepost: 04 september 2010 10:53 AM   [ Negeer ]   [ # 221 ]
Moderator
RankRankRankRank
Totaal Aantal Posts  275
Geregistreerd  2009-01-07

Zoals ik nu kijk naar de boordstudio dan denk ik dat het optisch in orde maken
van de frontplaat belettering wel heel mooi zou zijn.
Het werkend maken op technisch gebied is een leuke toegevoegde waarde
ongeacht wat er onder de dekplaat zit om dit mogelijk te maken.
En net wat Juul al schrijft: wat dan?
Daar is nu 15 bladzijden over gefilosofeerd. Laten we nu even pas op de plaats maken.
Het goed werkend houden van de andere 2 studio’s heeft prioriteit.
Verder zijn er in 2008 afspraken gemaakt over hoe om te gaan met de spullen van stichting Norderney
binnen het museum RockArt. Daar hoort dit ook bij.
Zoals ik dinsdag al heb aangegeven krijgt de boordstudio op dit moment geen voorrang.
Hulp is van harte welkom, als het zover is.

Niels

Profiel

Gepost: 04 september 2010 11:19 AM   [ Negeer ]   [ # 222 ]
Stijger
RankRank
Totaal Aantal Posts  84
Geregistreerd  2009-01-23

Niels, bij deze ben ik aangemeld voor de mechanische zaken. Dus freeswerk (cnc), knoppen, frontplaten en teksten, kom maar op ! Niet alleen voor de boordstudio maar voor alles, dat lijkt me duidelijk.

Rien

Profiel

Gepost: 04 september 2010 11:34 AM   [ Negeer ]   [ # 223 ]
Stipnotering
RankRankRank
Totaal Aantal Posts  179

Niels, ik begrijp het volkomen dat de boord studio geen voorrang krijgt. Mijn vraag is, is er een lijst met wat er allemaal gebeuren moet met daaraan gekoppeld de prioriteit. zijn er nog onderdelen nodig?? Ik meen ergens in een andere topic te lezen dat je inderdaad nog wat nodig hebt als ik me niet vergis iets van Philips.

Wat betreft die pas op de plaats maken ben ik ook met je eens, maar misschien is het wel handig om na te denken over de boordstudio en “wat dan”.
Kortom een set-up (Piet gaf al een voorzet) waarin dat ding een functie heeft of kan hebben en dat niet alleen, ook wat zou je er mee willen doen want dat is bepalend voor de instellingen van de voorversterkers. Uiteindelijk is het natuurlijk wel prettig dat als de “studio tafel” onwillig is, Ad kan roepen: “Geen paniek we gaan over naar de “boord studio”.

Rob Veld

Profiel

Gepost: 04 september 2010 12:53 PM   [ Negeer ]   [ # 224 ]
Binnenkomer
Rank
Totaal Aantal Posts  12
Geregistreerd  2010-07-01

Ik denk dat zelfs de spoelen recorders ook nog wel goed werkend te krijgen zijn.
Heb zelf een paar jaar geleden mijn 31 jaar oude AKAI 635 laten opknappen bij FRIMU elecronics (Frits Meuris )in Sittard.
Werkt al 4 jaar weer helemaal perfect.
Dan zien we wel hoe ze daar komen,desnoods ga ik ze als bijdragen er naar toe brengen wink .

Profiel

Gepost: 04 september 2010 02:48 PM   [ Negeer ]   [ # 225 ]
Stijger
RankRank
Totaal Aantal Posts  96

Zover ik heb begrepen heeft Willem van Kooten eens gezegd na een reünie: En Juul hoe vond je het? Koester de herinnering en doe het over 5 jaar nog eens over.
Zoals het nu gaat heeft Willem keihard gelijk.

Willem mag dan misschien eigenwijs zijn en voor sommigen “moeilijk” overkomen maar is beslist niet gek. Willem is ondernemer en dit zijn nu eenmaal de eigenschappen van een ondernemer. Je kansen zien en er voor 110% voor gaan. Als ondernemer loop je risico’s en kun je “plat op je bek gaan”. Lukt het, dan geeft dat veel voldoening. Zakelijk gezien heeft Willem het dan ook niet slecht gedaan. Anderen zijn daar dan vaak weer jaloers op echter begrijpen niet wat voor offers daar voor zijn gebracht.

In vele dingen en ook in de jaren 70 had Willem goede inzichten en zonder Willem was Veronica nooit geworden wat het was. Denk aan de top 40, de horizontale programmering en het jingle pakket. Met Willem zijn vertrek was Veronica een goede stuurman kwijt al willen velen dit niet toegeven. Natuurlijk haalde Willem veel van zijn inspiratie uit bezoeken aan Amerikaanse radiostations zoals WCBS die toen in commerciële radio veel verder waren dan wij hier in Europa. De latere trip van diverse Veronica medewerkers naar Amerika zie ik dan ook als het dunnetjes overdoen van wat Willem had gedaan. Het werd echter een feestje zonder dat er werkelijk extra kennis of inspiratie werd opgedaan.

Zoals het nu is, is het mijn inziens Veronica en RockArt een stap te ver. Wat is nu precies de bedoeling met RockArt? Buiten het oude Veronica materiaal staan er wat overblijfselen van de Golden Earings. Er zijn echter genoeg andere bands geweest die baanbrekend werk hebben gedaan waarvan niets is te vinden in Rockart. Ongetwijfeld kan een ieder zelf wel een paar namen bedenken. De tentoon gestelde oude radio’s kom ik ook regelmatig tegen op marktplaats.nl dus zijn niet bijzonder. Het is te kort om een echt museum te zijn wat de jaren 70 in popmuziek breed zou moeten vertegenwoordigen. 
Een ontmoetingsplaats voor “oude zakken” zoals ik misschien die de oude tijd even wil doen laten herleven. Dat zou kunnen maar dan moet het ook zo worden alsof ik de jaren 70 weer instap. Het geroemde oude materiaal werkt echter gebrekkig of zelfs totaal niet, het ziet er gesloopt uit en in plaats van terug brengen in de oude staat zoals een museum dat behoort te doen, gebeurd niet. In plaats daar van wordt nieuw modern materiaal binnen gesleept of ander gebrekkig oud materiaal wat nooit in een Veronica studio heeft gestaan. Van de recorders staat de roest dik op de bandgeleiders en de koppen. In plaats van repareren of restaureren wordt er ter vervanging een laptop bovenop gezet. Die waren er echter in de jaren 70 nog niet. Tip: die roest is simpel te verwijderen met Brasso (koperpoets).
We pakken het mooiste en modernste materiaal om jingles te remasteren en gaan CD’s uitbrengen.

Op 31 augustus stond er dan ook meer nieuw te draaien dan oud origineel materiaal.
“Een brug te ver misschien”? In mijn ogen wel!
Bij de woorden “museum” en “beheren” denk ik onmiddellijk aan terug brengen in originele stijl representatief voor de jaren waar het voor staat zodat de generatie na ons ook nog die zweer kan proeven.
Het gebeurd niet.  Erger nog: MEN WIL NIET!
De mogelijkheden worden op een presenteerblaadje aangeboden en niet opgepakt.
Over slecht ondernemerschap gesproken.

Het is inderdaad voor de tweede keer jammer voor Nederland.

Signature 

Profiel

15 van de 17
15