Welkom op het forum van de Stichting Norderney! Dit is de plek voor discussies, opmerkingen, vragen en antwoorden over Radio Veronica 1959-1974. Doe mee en meld je aan via de 'registreer' link hierboven of kies 'Inloggen' als je dat al had gedaan.
In de R6408 zaten al silicium torren, klik het plaatje maar eens aan en lees de “bijsluiter.
Het voordeel van die NL730x is dat er handenvol BC 549 worden gebruikt (de NL7307 heeft ook nog een BF 245) en daar is nog wel aan te komen. De schema’s zijn allemaal mono (met onderdelenlijst), de print lay-outs zijn stereo.
Ik zal dat spul eens gaan inscannen.
Je hebt helemaal gelijk, Rob.
Van de andere voorversterker kan ik weinig terugvinden. Of daar ook een silicium tor inzit?
Ik las in een ander topic trouwens dat Atze ook bezig was om iets opnieuw op te bouwen. Niels schreef er iets over, geloof ik.
Weet iemand hoever hij daarmee is? Ik zou het bijzonder vervelend vinden om ‘m “in de wielen” te rijden!
Citaat van Niels (1 maart 2009):
Wat de boordstudio betreft:
Er zijn wat aantekeningen en schetsen van José van Groningen bewaard gebleven.
Atze Veenstra heeft de ontwerptekeningen van de fadermodules en gaat deze opnieuw
maken om het paneel compleet te krijgen.
Je hebt helemaal gelijk, Rob.
Van de andere voorversterker kan ik weinig terugvinden. Of daar ook een silicium tor inzit?
Ik las in een ander topic trouwens dat Atze ook bezig was om iets opnieuw op te bouwen. Niels schreef er iets over, geloof ik.
Weet iemand hoever hij daarmee is? Ik zou het bijzonder vervelend vinden om ‘m “in de wielen” te rijden!
Citaat van Niels (1 maart 2009):
Wat de boordstudio betreft:
Er zijn wat aantekeningen en schetsen van José van Groningen bewaard gebleven.
Atze Veenstra heeft de ontwerptekeningen van de fadermodules en gaat deze opnieuw
maken om het paneel compleet te krijgen.
Kleine correctie:
Atze Veenstra heeft de oorspronkelijke aluminium bovenplaten gemaakt en voorzien van tekst.
Hij dacht, begin maart, dat hij de originele tekeningen daarvan nog in zijn bezit had en bood aan de ontbrekende
plaatjes bij te maken. Inmiddels is duidelijk dat die tekeningen er niet meer zijn.
Atze wist wel te vertellen dat de tafel dus uit Philips pakketten was opgebouwd.
De jongens van boord hebben het paneel destijds verder gebouwd.
Oh, dat was alleen maar om aan te duiden dat het de fader van de APPEL cart machine was. Simpel hé?
Juul
Zo te zien aan de foto ook met 3 inschakelknoppen voor de 3 jingle machines, foutjes om de hoek dus Juul ze zitten redelijk dicht op elkaar. Maar ja, als je er dagelijks mee werkt gaat het blindelings neem ik aan.
Wat mij trouwens opvalt is dat de kombinatie R6514 voorversterker en de R6408 M.D.voorversterker,
voedings technisch nogal van elkaar verschillen.
De voedingsspanning van R6514 - 6 tot 9 volt DC met + aan massa,
de voedingsspanning van R6408 - 250 volt DC (ontworpen om in buizen app. in te bouwen)
Het kan natuurlijk wel als er een buizenvoeding in de tafel was ingebouwd waarvan de 6 volt AC gloeidraad spanning
gelijkgericht werd om de R6514 te voeden.
Ik ben van plan om zondag 1 november naar ROCKART te komen.
Kan ik daar de beloofde bouwpakketten afgeven?
hoi bij deze nog een vraag,,wel goed hoor al die voorversterkertje,s en riaa amps,,maar nu het volgende de faders zijn dat niet toevallig de bekende Tbar faders van het merk preh 86mm schuiflengte,,
daar is echt niet meer aan te komen,,ik heb ze toevallig ook in mijn dateq gpm8 mengtafel zitte,,
er waren er een paar niet zo lekker meer beetje kraak,,heb toen vervolgens de hr jan kloppenburg gebelt van dateq,,en hij zij mij ooo die,, nou jim die heb ik echt niet meer liggen hier,,het enige wat je kunt doen is de klinknageltje,s open boren en dan de zaak uitelkaar halen en cleanen..
ik dat gedaan en ze werken weer als een jecco..
zijn echt z,on beetje de beste fader,s toen gemaakt….
dus ik hoop dat ze er nog in zitten anders hebben we echt een probleem..
want de sleuven zijn net te klijn voor de 100mm van alps..
de preh faders zijn 22khm log..nou laat maar horen ben er wel benieuwt naar,,greetzzzzzzzzz,,jim..
ps,,hier een fototje van m,n dateq gpm8,,met de Tbar faders..
Wat mij trouwens opvalt is dat de kombinatie R6514 voorversterker en de R6408 M.D.voorversterker,
voedings technisch nogal van elkaar verschillen.
De voedingsspanning van R6514 - 6 tot 9 volt DC met + aan massa,
de voedingsspanning van R6408 - 250 volt DC (ontworpen om in buizen app. in te bouwen)
Het kan natuurlijk wel als er een buizenvoeding in de tafel was ingebouwd waarvan de 6 volt AC gloeidraad spanning
gelijkgericht werd om de R6514 te voeden.
Dat “plus aan massa” van de R6514 voedt wel weer het vermoeden dat deze versterkertjes destijds gebruikt werden… Het mengpaneel was namelijk plus aan massa…
Het begint steeds duidelijker te worden dat dit de betreffende voorversterkers waren.
de R6514, 40X versterking, geschikt voor meng (voor)versterkers,
de R6408, 78X versterking, geschikt als M.D. dan wel microfoon voorversterker.
Het ziet er naar uit dat we ons bij de kreet van Rob neer moeten leggen, DAT ZIJN ZE !!