Welkom op het forum van de Stichting Norderney! Dit is de plek voor discussies, opmerkingen, vragen en antwoorden over Radio Veronica 1959-1974. Doe mee en meld je aan via de 'registreer' link hierboven of kies 'Inloggen' als je dat al had gedaan.

Veronica gevoel
Gepost: 11 november 2009 05:33 PM   [ Negeer ]
Binnenkomer
Rank
Totaal Aantal Posts  6
Geregistreerd  2009-11-11

Ik ben Jan Koelemeij, geboren in 1962. Ik heb een oudere broer die vroeger altijd Radio Veronica aan had staan in zijn vrachtwagen. In de schoolvakanties ging ik met hem mee en genoot ik van de uitzendingen.
Met een vriendje speelde ik vroeger al piratenzendertje. Dat wil zeggen we namen ‘programma’s’ op met een draagbare cassetterecorder. We hielden de microfoon gewoon voor de box van de oude pick-up. We noemden ons Radio Collins, naar DJ Tom Collins. Dat vonden we gewoon een mooie naam.
Het ‘laatste uur’ heb ik op een camping gehoord, luisterend via een klein transistorradiootje waarvan de batterijen zo goed als leeg waren. Toen Veronica uit de lucht ging stopte het radiootje er ook meteen mee. Sinds die tijd heb ik altijd iets gehad met het fenomeen Veronica.

Veronica heeft 2 periodes van glorie gekend.
Ten eerste natuurlijk de zeezendertijd, die tijd staat ver boven alles. En ten tweede de tijd als publieke en later commerciële omroep. Met op de radio o.a. de Top 40, Curry & van Inkel en Veronica komt naar je toe. Maar ook Veronica Televisie deed het heel goed met o.a. Countdown, RUR, de strandrace, Nederland Muziekland en populaire series als Miami Vice en Magnum.
Op een gegeven moment werd Veronica ingelijfd door HMG en de naam werd ineens Yorin. Een geruisloos einde van een zender met een roemrijke naam en geschiedenis. Geen protesten op het Binnenhof dit keer. Het enige Veronica, dat nog overbleef was het omroepblad.

Nu is Veronica alweer een tijdje terug als onderdeel van SBS.
Radio Veronica kreeg een gouwe ouwe frequentie en dat is denk ik een goede zaak geweest. Met een reguliere frequentie was het eenheidsworst geworden samen met o.a. Radio 538 (ook een beetje Veronica) en Q-Music. Het is, ondanks een vrij hoog “TROS-gehalte�, een zender met een eigen gezicht/geluid refererend naar de 2e glorieperiode in de jaren 80 en 90.

Maar Veronica Televisie is een ander verhaal. De zender hangt er maar een beetje bij naast SBS en Net5 en de concurrentie, bestaande uit de publieke omroepen en maar liefst 4 RTL zenders (waarvan er mijns inziens zeker 2 overbodig zijn).
Veronica Televisie heeft geen eigen gezichten en dus geen eigen identiteit. De programmering is erg slap met voornamelijk Amerikaanse series en films.

In feite zijn er momenteel 4 Veronica’s: voor de zeezenderfanaten is er natuurlijk Veronica 192, helaas niet in de auto te beluisteren. Voor de liefhebbers van de 2e glorietijd (jaren 80-90) is er het huidige Radio Veronica en voor de hedendaagse jeugd Radio 538. Hoewel ik denk dat de meeste jongeren geen idee hebben waar de naam 538 vandaan komt.
En eigenlijk is BNN ook een soort Veronica. Bart de Graaf is tenslotte ook ooit bij Veronica begonnen.

Maar het is allemaal surrogaat natuurlijk. Het enige echte Veronica bestaat sinds 31-08-1974 al niet meer.
En daarom is de site van Norderney en dit forum geweldig. Zo blijven de herinneringen levend.

Profiel

Gepost: 11 november 2009 11:06 PM   [ Negeer ]   [ # 1 ]
Oldie
RankRankRankRank
Totaal Aantal Posts  465
Geregistreerd  2009-07-30

Welkom Jan.
Je zult zeker veel plezier beleven aan de site, alleen al omdat deze zoveel omvattend is.

Signature 

Wees jezelf, er zijn al anderen genoeg.

Profiel

Gepost: 19 november 2009 12:16 AM   [ Negeer ]   [ # 2 ]
Oldie
RankRankRankRank
Totaal Aantal Posts  396
Geregistreerd  2009-01-27

Hoi Jan

Dat VERONICA gevoel wat jij beschrijft kennen we hier allemaal zo goed , het gonst door je gehele lichaam , het lispeld tussen je oren , en knabbeld aan je haren , maaaaaaaaaaaar maak je geen zorgen , hier ben je in goede handen met de remedie VOLLEDIG UITZIEKEN tussen soortgenoten .GAAT NOOIT MEER OVER !!
Dus sterkte en vooral welkom cheese

Signature 

Het is niet zo dat we dingen niet durven omdat ze moeilijk zijn ,

Ze zijn moeilijk omdat we ze niet durven te doen

Profiel

Gepost: 27 november 2009 03:24 PM   [ Negeer ]   [ # 3 ]
Stijger
RankRank
Totaal Aantal Posts  59
Geregistreerd  2009-01-24

Jan,

Welkom grin

Signature 

Bij het afscheid nemen van Veronica sterft ook een beetje de democratie in Nederland. Dat spijt mij voor Nederland

Rob Out 31-08-1974

Profiel

‹‹ MW1 en MW 2      Hans ››