Welkom op het forum van de Stichting Norderney! Dit is de plek voor discussies, opmerkingen, vragen en antwoorden over Radio Veronica 1959-1974. Doe mee en meld je aan via de 'registreer' link hierboven of kies 'Inloggen' als je dat al had gedaan.

1 van de 4
1
Zuster schepen v/d NORDERNEY.
Gepost: 17 januari 2010 06:56 PM   [ Negeer ]
Oldie
RankRankRankRank
Totaal Aantal Posts  497
Geregistreerd  2009-07-30

Wat ik mij afvraag is of er nog zuster schepen zijn die gelijk zijn aan de NORDERNEY.
En waar zou ik informatie hierover kunnen vinden ?

Signature 

Wees jezelf, er zijn al anderen genoeg.

Profiel

Gepost: 18 januari 2010 02:28 PM   [ Negeer ]   [ # 1 ]
Stipnotering
RankRankRank
Totaal Aantal Posts  185
Geregistreerd  2009-01-25

Ik denk dat ik het antwoord wel weet Silvester, maar waarom ben je er naar op zoek??
Ik ben ook al eens op speurtocht geweest via de Werf waar ze gebouwd is “Deutsche Werft AG” en op haar doopnaam MV “Paul J Muller”/ HH294. Voorzover ik heb kunnen nagaan had de opdrachtgever (Paul Muller Shipping Company) maar 1 schip besteld en dat maakt een zusterschip wat minder waarschijnlijk. Maar misschien was er een vervolgorder???!!!

Ik moet er wel bij vertellen dat ik niet echt heel intensief heb gezocht.
Overigens de werf bestaat nog wel. Mogelijkerwijs is er nog een lijst van afgeleverde “fischkutter” van 1950/1951.

Rob Veld

Profiel

Gepost: 18 januari 2010 03:00 PM   [ Negeer ]   [ # 2 ]
Gouwe Ouwe
RankRankRankRankRank
Totaal Aantal Posts  1290

Ik heb ooit eens begrepen dat er meerdere schepen zo gebouwd zijn, en dat er ergens voor kust van noord-Afrika zelfs nog één in gebruik is….

Ik weet niet meer wie me dat nu vertelde…. Volgens mij was het op een 18 april meeting.

Signature 

Ze kunnen er van zeggen wat ze willen, maar het heeft in ieder geval wel een eigen geluid!

Profiel

Gepost: 18 januari 2010 06:34 PM   [ Negeer ]   [ # 3 ]
Oldie
RankRankRankRank
Totaal Aantal Posts  396
Geregistreerd  2009-01-27

Dat was dacht ik ,van jaap afkomstig ( HvH) herinner me daar ook iets van dat hij er over sprak .Dat was dacht ik het laatste bezoek van jou daar , vlak voordat je met vacantie ging .

Signature 

Het is niet zo dat we dingen niet durven omdat ze moeilijk zijn ,

Ze zijn moeilijk omdat we ze niet durven te doen

Profiel

Gepost: 18 januari 2010 09:01 PM   [ Negeer ]   [ # 4 ]
Stijger
RankRank
Totaal Aantal Posts  63
Geregistreerd  2009-01-23

beste Rob je schrijft in jouw stukje dat de werf waar de Norderney gebouwd is nog steeds bestaat maar dat is onjuist want de werf bestaat niet meer en is in het verleden overgenomen door de werf BLOHM & VOSS GMBH in hamburg. De plaats waar de Norderney gebouwd is de Finkenwerder werf in de wijk finkender in hamburg op de plaats waar nu de air bussen gebouwd worden dus het gaat nog steeds de lucht in. Ik heb ook gezocht of er nog zuster schepen gebouwd zijn maar niet gevonden wel een schip die er heel veel op lijkt maar een stuk kleiner is dan de Norderney. Groetjes Henk.

Profiel

Gepost: 18 januari 2010 09:34 PM   [ Negeer ]   [ # 5 ]
Oldie
RankRankRankRank
Totaal Aantal Posts  497

Rob, waarom ik naar een zusterschip van de NORDERNEY op zoek ben heeft verschillende redenen.

Ten eerste, vanwege de hoge aankoop kosten, zie ik voorlopig de NORDERNEY niet naar Scheveningen komen.

Ten tweede, mocht dat wel lukken, dan zal men hoge kosten moeten maken om de NORDERNEY
weer in originele staat te krijgen omdat zij behoorlijk “verkracht"is.(o.a. is het dek en de masten niet meer origineel).

Ten derde, zou men een zuterschip aanzienlijk goedkoper aan kunnen schaffen
waar men ook nog minder aan hoeft te verbouwen, dus gewoon goedkoper.

EEN GROOT NADEEL,,,, het zal niet DE NORDERNEY ZIJN ¡

maar wel een die er voor door kan gaan, of je daar genoegen me wilt nemen, is een ander punt.

Signature 

Profiel

Gepost: 18 januari 2010 09:45 PM   [ Negeer ]   [ # 6 ]
Oldie
RankRankRankRank
Totaal Aantal Posts  497

P.S.
Ik moet wel even zeggen dat deze wijsheid niet helemaal van mij zelf is.
Tijdens mijn bezoek aan Rock Art, in december vorig jaar, hadden we met Dirk hierover al een beetje zitten te filosoferen.

Signature 

Profiel

Gepost: 18 januari 2010 11:15 PM   [ Negeer ]   [ # 7 ]
Stipnotering
RankRankRank
Totaal Aantal Posts  185

@Silvester

Dat dacht ik al dat dat de motivatie was om op zoek te gaan. Het geen wat je opnoemt aan voor en nadelen is volkomen waar.
Of het een nadeel is dat een Norderney II is??? Dat hangt er van af wat je er mee kan en wil. Wat voor kansen bied je die schuit om nog een rest van historie van Veronica te dragen of zelfs misschien wel om te maken.

Neem de Jenni Baynton, kijk wat ze er mee gedaan hebben en kijk wat voor effect het heeft. Elk jaar gaat dat ding een eind de Waddenzee op en trekt aardig wat belangstelling.
Het is dus ook wat je zo’n schip gunt, gooi je er de gerestaureerde studio’s in, ben je al op de goeie weg. Doe je er eens per jaar een stunt mee in relatie met het Veronica van toen, dan schiet het al aardig op.
Bovendien kan de historie van zo’n schip al mede bepalend zijn voor succes.
Ik denk dat het niet eens zoveel uitmaakt of het een exacte kopie is.

Misschien eens een poll aan wagen??

Rob Veld

Profiel

Gepost: 18 januari 2010 11:26 PM   [ Negeer ]   [ # 8 ]
Stipnotering
RankRankRank
Totaal Aantal Posts  185

@Huis

Ik zal wat duidelijker zijn, de werf op zich is niet meer, maar het bedrijf op zich bestaat nog wel. In 1968 opgegaan in Howaldtswerke-Deutsche Werft, kortweg HDW en is thans onderdeel van Krupp-Thyssen en de grootste werf in Duitsland.

Rob Veld

Profiel

Gepost: 19 januari 2010 12:34 AM   [ Negeer ]   [ # 9 ]
Gouwe Ouwe
RankRankRankRankRank

Maar of ze nog zulke oude papieren in de administratie hebben??

Signature 

Ze kunnen er van zeggen wat ze willen, maar het heeft in ieder geval wel een eigen geluid!

Profiel

Gepost: 19 januari 2010 12:36 AM   [ Negeer ]   [ # 10 ]
Gouwe Ouwe
RankRankRankRankRank
Dirk - 18 januari 2010 06:34 PM

Dat was dacht ik ,van jaap afkomstig ( HvH) herinner me daar ook iets van dat hij er over sprak .Dat was dacht ik het laatste bezoek van jou daar , vlak voordat je met vacantie ging .

Ja! Nu weet ik het weer!

Als ik jou toch niet had!! wink

Signature 

Profiel

Gepost: 19 januari 2010 05:16 PM   [ Negeer ]   [ # 11 ]
Stipnotering
RankRankRank
Totaal Aantal Posts  129
Geregistreerd  2009-02-26

Is zoiets ook niet te achterhalen in een scheepvaart register?
Of moet je dan echt meer gegevens hebben

Signature 

Gr. Paul Solleveld

Profiel

Gepost: 19 januari 2010 06:43 PM   [ Negeer ]   [ # 12 ]
Gouwe Ouwe
RankRankRankRankRank

Ik denk dat je dan een naam moet hebben. Of een eigenaar…

Signature 

Profiel

Gepost: 19 januari 2010 08:22 PM   [ Negeer ]   [ # 13 ]
Stijger
RankRank
Totaal Aantal Posts  63

Hoi Rob je hebt gelijk zoals je het schrijft en ter aanvulling de Krupp- Thyssen werf staat op dit moment te koop het gaat niet zo goed met de grootste werf van Duitsland . Wat ik wel uit de archieven van die werf heb gekregen is het lijnen plan van de Norderney overige tekeningen hadden ze niet meer dat is wel jammer maar je kunt nu wel een Norderneytje bouwen.Groetjes Henk. PS het gaat om de afdeling Hamburg die te koop staat de Krupp-Thyssen groep is veel groter.

Profiel

Gepost: 19 januari 2010 11:57 PM   [ Negeer ]   [ # 14 ]
Gouwe Ouwe
RankRankRankRankRank

Lijnenplan??

Ik ben geen scheepvaartkundige… Wat moet ik me daarbij voorstellen?

Signature 

Profiel

Gepost: 20 januari 2010 08:25 PM   [ Negeer ]   [ # 15 ]
Stijger
RankRank
Totaal Aantal Posts  63

Hoi Annerob een lijnenplan is een tekening waar je de rondingen van een schip uit kunt halen. Er staan bv de spanten van het schip in als je die uit de tekening haalt en in de juiste volgorder en afstand zet krijg je precies het model van het schip. Je kunt ook zeggen geen lijnnenplan dan kun je het schip ook niet bouwen. Het lijnenplan van de Norderney is in het bezit van de stichting en ik hoop dat die nog eens op de site gezet word dan bechrijp je het wel. groet Henk.

Profiel

1 van de 4
1