Welkom op het forum van de Stichting Norderney! Dit is de plek voor discussies, opmerkingen, vragen en antwoorden over Radio Veronica 1959-1974. Doe mee en meld je aan via de 'registreer' link hierboven of kies 'Inloggen' als je dat al had gedaan.

Het typische Veronica AM geluid ?
Gepost: 27 januari 2009 10:20 PM   [ Negeer ]
Stijger
RankRank
Totaal Aantal Posts  84
Geregistreerd  2009-01-23

Door het topic over het AM geluid op je PC werd ik benieuwd wat er precies aan geluidsprocessing (bewerking) werd gebruikt bij Veronica. Ik neem aan een compressor ? En zo ja wat voor verhouding ? (2 : 1 ?)  Zelf heb ik met Soundforge een aantal bewerkingen losgelaten op een MP3. Eerst omzetten naar mono, daarna alles boven pakweg 5 kHz met 50 dB afkappen. Als compressie zette ik een verhouding van 2 : 1 in. Het lijkt er aardig op maar ik heb het idee dat de bassen nog te vol zijn. Werd daar nog wat aan afgekapt ? Verder heb ik nog een hele lichte flanger erover geplaatst zodat het net is of je naar de avonduitzendingen luistert. Het komt aardig in de richting maar is het nog net niet.  Roept u maar ....

Profiel

Gepost: 28 januari 2009 11:45 AM   [ Negeer ]   [ # 1 ]
Administrator
Rank
Totaal Aantal Posts  31
Geregistreerd  2008-02-18

In de periode 1969 t/m 1974 werd in de studio tijdens de opnamen een PYE Limter/Compressor gebruikt.
Bij meeste technici stond de PYE op Limiting. (fast) Sommige waren eigenwijs en zette de PYE op compressie. 2:1 of 3:1.
Tijdens een vlaag van verstandsverbijstering heb ik bij een niet nader te noemen collega de PYE weleens op 5:1 zien staan.
Dat klonk voor een radio programma niet best. De PYE is ontwikkeld voor opnamestudio’s. (PYE Studio’s)
De P van PYE staat trouwens voor Philips.
De ‘bewerkte’opnamebanden werden aan boord uitgezonden, en nog eens ‘bewaakt’ door een drietal processors.
2x Een Compressor (In traagste stand) en voor de zekerheid nog een Eindlimter.
Bij normale uitzendingen, reageerde alleen Compressor 1. Bij liveuitzendingen lag dat anders, want dan zat Limiter 1 (Studio) er niet ‘tussen’.
Vandaar het verschil tussen ‘de banden’ en liveuitzendingen. Plus dat er in de studio met condensatormicrofoons werd gewerkt, en aan boord niet.
Over oude de situatie van voor 1969 weet ik het niet, (gaan we uitzoeken) behalve dat er in de studio’s aan de Zeedijk helemaal geen processing was.
Alles kaal op de band. Dan leer je wel schuiven. (Toen draaien dus)
Wordt vervolgd.
Adriaan.

Profiel

Gepost: 28 januari 2009 01:59 PM   [ Negeer ]   [ # 2 ]
Stijger
RankRank
Totaal Aantal Posts  84

Bedankt Ad, daar heb ik wat aan ! Ik was er tijdens het experimenteren al snel achter dat Veronica nooit veel compressie heeft gebruikt (gelukkig ....) Ik weet zelf heel goed hoe het is om zonder enige beveiliging te schuiven. Ik heb zelf enige jaren bij een lokale omroep gezeten die een directe verbinding met de kabel had plus een FM frequentie (BOS nu Radio Hoeksewaard) Omdat er geen compressor was werd de FM zo hard mogelijk uitgestuurd omdat we klachten kregen dat we zo zacht klonken ten opzichte van ander zenders (logisch als je niet comprimeert) Het had wel een groot nadeel. Zodra je op ongeveer +2 dB uitkwam ging de FM raar doen. Een technicus presteerde het om een uur lang de hele FM zender plat te trekken door continue in het rood uit te sturen. Om op het Veronica verhaal terug te komen, want ik dwaal af ..... Ik had het plan om een oude Veronica opname op te zoeken en parallel daaraan een CD opname van het origineel te zetten en zo de compressie/limiting uit te zoeken. Maar dat verhaal loopt een beetje mank omdat ik niet weet wat mijn oude opnamerecorder met het signaal deed. Misschien dat ik het toch wel ga proberen. Wat me in ieder geval opviel was dat Veronica toch een behoorlijk schoon (vervormingsvrij) signaal had. Met een plugin simuleerde ik bandverzadiging en het geluid ging toch meer op andere stations lijken dan op Veronica ..... Ik ben benieuwd wat er in de begintijd van mijn favoriete zender aan eventuele beveliging werd gebruikt.

Profiel

Gepost: 28 januari 2009 04:01 PM   [ Negeer ]   [ # 3 ]
Stijger
RankRank
Totaal Aantal Posts  78
Geregistreerd  2009-01-24
Rien-1959 - 28 januari 2009 01:59 PM

Zodra je op ongeveer +2 dB uitkwam ging de FM raar doen. Een technicus presteerde het om een uur lang de hele FM zender plat te trekken door continue in het rood uit te sturen. Om op het Veronica verhaal terug te komen, want ik dwaal af ......

In een FM-zender zit een klipper, een soort hakmachine die alles wat boven de rand komt er rigoreuis afhakt, welicht dat er een beveiliging in zit dat bij constante overtsturing uitgeschakeld wordt.
Te hard uitzenden op FM is erg fout en a-sociaal, want je overschreidt de 75 kHz zwaai, en de kans op storing van andere zenders is aanwezig. Laat Agentschap Telecom dit verhaal maar niet lezen.

Signature 

Na de intrekking vd QR frequenties is het alleen maar SLECHTER geworden op de middengolf.

Profiel

Gepost: 28 januari 2009 08:41 PM   [ Negeer ]   [ # 4 ]
Stijger
RankRank
Totaal Aantal Posts  84
ruud - 28 januari 2009 04:01 PM

Te hard uitzenden op FM is erg fout en a-sociaal, want je overschreidt de 75 kHz zwaai, en de kans op storing van andere zenders is aanwezig. Laat Agentschap Telecom dit verhaal maar niet lezen.

Helemaal mee eens Ruud, maar dat moet je de oude hoofdtechnicus maar vertellen. Die trok zich nergens wat van aan .... Hij is er later dan ook uitgezet. Tijdens een verbouwing van de studio kwam ik nog een sterk stukje van hem tegen. Als verbinding van de studio naar het kabelnetsysteem was gewoon ordinaire telefoonkabel gebruikt ! Maar ja, aan de andere kant had hij wel 2 Technics SP 10/SL 1000 draaitafels geregeld cool smile

Profiel