Welkom op het forum van de Stichting Norderney! Dit is de plek voor discussies, opmerkingen, vragen en antwoorden over Radio Veronica 1959-1974. Doe mee en meld je aan via de 'registreer' link hierboven of kies 'Inloggen' als je dat al had gedaan.
Ben in het nostalgische en gelukkige bezit van een Garrard 401 draaitafel (...). Nu ben ik al jaren op zoek naar een Acoustical toonarm (lange uitvoering uiteraard, zoals die op de Garrards van het radiostation der radiostations gebruikt werden). Heeft iemand enig idee of en zo ja waar die mogelijkerwijze nog te verkrijgen zijn? Al is het in het buitenland, maakt me niet uit. (Mag evtl. een defect en/of reparabel exemplaar zijn…). Marktplaats, Ebay etc. heeft tot op heden niets opgeleverd.
Ben in het nostalgische en gelukkige bezit van een Garrard 401 draaitafel (...). Nu ben ik al jaren op zoek naar een Acoustical toonarm (lange uitvoering uiteraard, zoals die op de Garrards van het radiostation der radiostations gebruikt werden). Heeft iemand enig idee of en zo ja waar die mogelijkerwijze nog te verkrijgen zijn? Al is het in het buitenland, maakt me niet uit. (Mag evtl. een defect en/of reparabel exemplaar zijn…). Marktplaats, Ebay etc. heeft tot op heden niets opgeleverd.
Gr. Paul
Paul,
Je zou het eens kunnen proberen bij de Radiobeurs Louter, Voorstraat 370 te Dordrecht. Telefoon 078 - 6134918. Verkopen heel veel losse electronica ook voor oude modellen die allang niet meer verkocht worden.
De Radiobeurs was een van de eerste waar ik eerder geïnformeerd heb, maar geen succes. Na jouw tip vandaag weer geprobeerd, geen soelaas. Evenwel bedankt Koos.
Je zou eens kunmnnen proberen bij het grammofoongenootschap. Als die je niet verder kunnen helpen is het hopeloos. http://www.grammofoon.com/frameset.htm?&ContentFrame;
René Damen van die club weet bijna alles en op de site staat heel veel info
De Grote acoustical armen voor de Garrards 401
heeft men speciaal laten maken bij acoustical het is eigenlijk de verlengde versie van de All balance arm die op de acoustical 3100
zit helaas bestaat acoustical niet meer en zal een kleine productie zijn geweest.
misschien dat de afdeling onderhoud afspeel apparatuur van Veronica het nog weten
Het element wat er in zat was Shure M44 witte naald houder deze is zeker nog wel te vinden.
Succes met de Garrard 401
heeft men speciaal laten maken bij acoustical het is eigenlijk de verlengde versie van de All balance arm die op de acoustical 3100
zit helaas bestaat acoustical niet meer en zal een kleine productie zijn geweest.
misschien dat de afdeling onderhoud afspeel apparatuur van Veronica het nog weten
Het element wat er in zat was Shure M44 witte naald houder deze is zeker nog wel te vinden.
Ik zal deze vraag voorleggen aan oud hoofdtechnicus Karel van der Woerd.
Het element is de Shure M44-7, en die is nu nog steeds te koop.
Niels
Hallo Niels
Ben toch wel even nieuwsgierig er naar Was en indruk wekkende lange arm
De Garrard 401 is echt een onverwoestbare draaitafel niet kapot te krijgen
Zelf heb ik ook diverse Garrards in de verzameling wisselaars
Shure is echt een goed element voor de oudere platenn
deze was beroemd al in de 60er jaren
Ik zal deze vraag voorleggen aan oud hoofdtechnicus Karel van der Woerd.
Het element is de Shure M44-7, en die is nu nog steeds te koop.
Niels
Hallo Niels
Ben toch wel even nieuwsgierig er naar Was en indruk wekkende lange arm
De Garrard 401 is echt een onverwoestbare draaitafel niet kapot te krijgen
Zelf heb ik ook diverse Garrards in de verzameling wisselaars
Shure is echt een goed element voor de oudere platenn
deze was beroemd al in de 60er jaren
De hoge uitsturing en de mogelijkheid om zonder problemen de plaat scherp te zetten
waren destijds de argumenten om de Shure’s te nemen.
Samen met Juul zijn voorversterker, die in het museum werkend te horen is, een prima combinatie.
Hartelijk dank voor de info over de Acoustical arm. Aan de ene kant blij dat ik nu weet dat de arm speciaal is gemaakt (dank René!) en ik dus niet verder hoef te zoeken. Aan de andere kant jammer, omdat ik deze arm dus nimmer te pakken zal kunnen krijgen. Logisch dat mijn speurtochten niets hebben opgeleverd.
Op de Garrard 401 die ik heb zit momenteel een lange Shure-arm. Ik heb wel een Connoiseur-draaitafel met een korte Acoustical-arm. Misschien dat ik de lange ‘staaf’ van de Shure-arm kan monteren op de korte Acoustical-arm. Gezien mijn volledig technische onervarenheid op dit gebied en dat afmetingen e.d. nauw luisteren, zal dit wel een debacle worden. Daar moet ik dus maar niet aan beginnen, anders heb ik niets meer.
Wat de kwaliteit van de 401 betreft: velen kunnen hem als een onverwoestbare tank beschouwen maar het ding wat ik heb is nauwelijks in snelheid af te regelen. Een fractie van een mm draaien aan de stroboscoopknop levert een onaangename langzamere/snellere draaisnelheid op; echte fijnafregeling is niet mogelijk. Maar goed, een kniesoor die daar op let; draadje van het lampje doorknippen misschien : ), want horen doe je het niet echt… Uit nostalgische overwegingen ben ik al blij dat ik een 401 heb.
Hartelijk dank voor de info over de Acoustical arm. Aan de ene kant blij dat ik nu weet dat de arm speciaal is gemaakt (dank René!) en ik dus niet verder hoef te zoeken. Aan de andere kant jammer, omdat ik deze arm dus nimmer te pakken zal kunnen krijgen. Logisch dat mijn speurtochten niets hebben opgeleverd.
Op de Garrard 401 die ik heb zit momenteel een lange Shure-arm. Ik heb wel een Connoiseur-draaitafel met een korte Acoustical-arm. Misschien dat ik de lange ‘staaf’ van de Shure-arm kan monteren op de korte Acoustical-arm. Gezien mijn volledig technische onervarenheid op dit gebied en dat afmetingen e.d. nauw luisteren, zal dit wel een debacle worden. Daar moet ik dus maar niet aan beginnen, anders heb ik niets meer.
Wat de kwaliteit van de 401 betreft: velen kunnen hem als een onverwoestbare tank beschouwen maar het ding wat ik heb is nauwelijks in snelheid af te regelen. Een fractie van een mm draaien aan de stroboscoopknop levert een onaangename langzamere/snellere draaisnelheid op; echte fijnafregeling is niet mogelijk. Maar goed, een kniesoor die daar op let; draadje van het lampje doorknippen misschien : ), want horen doe je het niet echt… Uit nostalgische overwegingen ben ik al blij dat ik een 401 heb.
Groeten,
Paul
Hallo Paul,
Het is zeker niet aan te raden de arm te gaan veranderen luisterd heel nauw
de element staat onder een bepaalde hoek verkeerd dan gaat de naald de groeven uithakken
Je kan wel een ander element Monteren Shure M44-7 deze gebruikt men in de tijd ook bij veronica
Dan heb je toch ongeveer het zelfde geluid
Wijkt de draaisnelheid veel af moet wel weer te repareren zijn.
gaat het bij 1 streepje naar plus behoorlijk snel lopen dan kan er wat met de regelaar zijn
Moderne spelers is vaak de pitch potmeter vuil waardoor het lastig gaat even Reinigen en is weer goed regelbaar
succes met de platenspeler
Hallo Paul,
Ik kan je niet helpen aan de Acoustical arm maar als je wilt wel met de Garrard 401.
Volgens jou is er met de snelheidsregeling wat mis. De suggestie om een vieze potmeter te reinigen biedt geen soelaas. Er zit immers geen potmeter in het systeem.
De snelheid wordt geregeld door een magnetische rem.
De 401 is perfect te maken met enkele relatief eenvoudige handelingen.
Het plateaulager moet echter wel goed zijn anders komt hiervoor een modificatie (hoeft niet zo duur als de Kokomo kit)
De motor zelf moet dan ook even aangepakt worden.
Ik heb zelf 2x de 301 en ben nu bijna klaar met de opbouw van een van die spelers. Je zou hem eens moeten horen !!
Eén van de 301’s komt van het schip van Radio Veronica en heb ik van een oud technicus gekocht zo rond 1983. Afgedankt omdat de 401’s gebruikt gingen worden.
Als je interesse hebt om wat met je mooie 401 te doen, bel me dan even.
06 246 139 23
Gr. Paul
Er staat NU een speler met armpje te koop aangeboden op Marktplaats.nl Onderstaande URL even in je browser kopiëren/plakken en je komt rechtstreeks op de advertentie: succes.