Welkom op het forum van de Stichting Norderney! Dit is de plek voor discussies, opmerkingen, vragen en antwoorden over Radio Veronica 1959-1974. Doe mee en meld je aan via de 'registreer' link hierboven of kies 'Inloggen' als je dat al had gedaan.

GEHEIME PROGRAMMABANDEN
Gepost: 13 februari 2010 12:13 AM   [ Negeer ]
Oldie
RankRankRankRank
Totaal Aantal Posts  396
Geregistreerd  2009-01-27

geheime programmabanden

Ik weet dat er indertijd bij veronica programma’s op de band zijn gezet , die door de toenmalige programmaleider ( Jan v.Veen )
niet voor uitzending geschikt werden geacht . na gehoord te hebben zou hij ze de volgende dag vernietigen , na deze boodschap moet Adje ( Bouman ) de boodschap aan Juul doorgegeven hebben , die daarop de actie ondernam om ze uit het de la bij jan te halen , er andere ( gebruikte programmabanden ) voor in de plaats te leggen .
Waarmede de banden gered zijn .
mijn vraag bestaan deze banden nog steeds, cq wie heb ze nu in bezit ??

ik denk dat Juul hier misschien het antwoord op heb wink

Signature 

Het is niet zo dat we dingen niet durven omdat ze moeilijk zijn ,

Ze zijn moeilijk omdat we ze niet durven te doen

Profiel

Gepost: 13 februari 2010 02:02 AM   [ Negeer ]   [ # 1 ]
Gouwe Ouwe
RankRankRankRankRank
Totaal Aantal Posts  1235
Geregistreerd  2009-01-25

Volgens mij staat het gewoon in de story op deze site, Dirk…

Even zoeken in het verhaal over 1969 en:

Voordat het programma begon was al duidelijk dat de drank wel eens een spelbreker zou kunnen worden tijdens de opname. Het taalgebruik in het programma was niet wat bij Veronica gebruikelijk was. De immer alerte Henk Terlingen, daar was verbaal bijna niemand tegen op gewassen! En er werden zaken aangeroerd die beter niet aangeroerd hadden kunnen worden.

Jan van Veen was ook in de studio en dreigde dat als dat zo door ging het programma niet zou worden uitgezonden! Maar de opnamen gingen gewoon door, want directeur Jaap Verweij was er ook en die maakte geen enkel bezwaar. Jan van Veen verliet daarop de studio, maar belde de dag erop naar Ad Bouman om alle banden te gaan afluisteren. Maar Ad en Henk van Dorp hadden daarvoor al de nodige passages gewist en vervangen door zeegeluiden danwel jingles.
Maar ondanks de zelfcensuur besloot Jan van Veen dat de banden niet uitgezonden mochten worden. Hij zou ze de dag erna wel door de wismachine halen zei hij.

Juul Geleick vond dat te ver gaan en besloot de banden “te redden� en andere tapes in de dozen te doen. En die banden zijn toen door de wismachine gehaald.
Wat Jan nooit geweten heeft is dat de banden daarna altijd door Juul en Ad bewaard zijn!. Het is pas in 1975 door Rob Out in z’n boek “Veronica één jaar later� geopenbaard.

Nog niet zolang geleden spraken Juul en Ad hierover met Jan van Veen en met de kennis van nu en de banden nog eens afluisterende denken we dat Jan van Veen destijds gelijk had!
Het programma was niet leuk voor de luisteraar en de drank was te hoorbaar aanwezig.

Hier is een montage van 7 min. van het bewuste programma, dat in z’n geheel nog nooit is uitgezonden.

De tape’s zijn dus, zo maak ik hieruit op, in het bezit van de stichting!

Signature 

Ze kunnen er van zeggen wat ze willen, maar het heeft in ieder geval wel een eigen geluid!

Profiel

Gepost: 13 februari 2010 10:51 AM   [ Negeer ]   [ # 2 ]
Administrator
RankRankRankRankRank
Totaal Aantal Posts  696
Geregistreerd  2009-01-05

Ja de banden zitten gewoon in ons archief.

Juul

Signature 

“Kijk, we hebben maar één doel voor ogen: Veronica een station met een happy-sound voor iedereen…”

Rob Out 11 maart 1971

Profiel