Welkom op het forum van de Stichting Norderney! Dit is de plek voor discussies, opmerkingen, vragen en antwoorden over Radio Veronica 1959-1974. Doe mee en meld je aan via de 'registreer' link hierboven of kies 'Inloggen' als je dat al had gedaan.
misschien dat iemand mij kan vertellen, wat er nu met het voormalig zendschip van VERONICA, de NORDERNEY gaat gebeuren? Ik zie nu foto’s waarop het naar waarschijnlijkheid transsportklaar is gemaakt (dichtgetimmerd, cq de zendmasten gestreken, en alles vastgesjord). Wordt het versleept? zo ja, wanneer en waar naar toe? Is er uberhaupt nog kans dat het in de toekomst behouden blijft als monument van de zeezenders zonder dat het nog meer verbouwd en verminkt gaat worden? Ik weet dat het een hele hoop vragen zijn. Mogelijk dat u er een antwoord op zou kunnen geven.
Ik weet dat het voor zeer veel mensen brandende vragen zijn, en hoop op geruststellende antwoorden.
Ik ben verleden jaar april bij en op het schip geweest, toen lag ze nog “klaar om gasten te ontvangen”. In juli is er vervolgens e.e.a. gebeurd: Masten gestreken ( de laatste originele brak daarbij en is vervangen door een stalen exemplaar), zijdeuren dichtgelast, horecamateriaal aan boord gebracht, enz…
Er gingen geruchten dat ze naar de Middelandse zee gesleept zou worden… maar ze ligt dus nog steeds in het Kempisch Dok.
Ik hoop echt dat het schip alsnog naar Nederland kan worden gehaald. Het liefst zou ik zien dat ze weer in de staat van 31 augustus 1974 zou worden gebracht. Maarja, daar kleven nogal wat haken en ogen aan… vooral ook financieel.
ik ben steeds banger aan het worden dat het schip zometeen voor de eigenaar meer schrootwaarde heeft dan iets anders. En dat het schip ooit nog naar bijvoorbeeld Zwolle zalm komen zoals er hevig geroepen is zie ik al helemaal niet meer gebeuren. Helaas een tragisch eind in het verschiet?
Ik weet wel een uniek plekje voor het schip, het is inmiddels een museumstuk, dus waarom niet naast het scheepvaartmuseum in Amsterdam. Als de eigenaar een zakenman is dan kan ie er nog aan verdienen ook. Geef het schip in bruikleen aan het scheepvaartmuseum. Stichting Norderney kan het herinrichten iedereen die een kijkje wil nemen betaalt entree voor een beetje stichting Norderney en voila ook de eigenaar een gedeelte blij. Zoals ie nu in Antwerpen ligt levert het geen euro op. Sterker nog het kost geld. Alle fans blij. Mooie lokatie zo vlak bij het Centraal Station. Of zit ik nou te bazelen ??
Geen idee van wie ze nu is.
ALS er een gelegenheid zou zijn om haar terug naar Nederland te halen, dan denk ik dat die door bepaalde mensen binnen de Veronicawereld, om het zo maar uit te drukken, met beide handen aangepakt zal worden.
Daarop vertrouw ik gewoon.
Geen nieuws is voor mij dus vooralsnog goed nieuws.
Groeten,
Rob
( Die de Norderney het liefst weer als actief zendschip voor de kust van Scheveningen zou zien…)
Hoi jongens volgens mij is de eigenaar van de Norderney nog steeds Jan Groeneweg horeca ondernemer in groningen en heeft de Norderney verpacht voor een x aantal jaren aan Grols bier maar mischien loop ik achter en is het contract met Grols beeindigd en zoeken ze nu ,jan groeneweg, andere mogelijkheden voor het schip. Ik hoop dat Erik het toch voorelkaar krijgt het is toch altijd een verhaal dat op geld neer komt detijd zal het leren en onder tussen moeten we rustig afwachten wat er gaat gebeuren het blijft spannend groetjes Henk.
Ik volg het schip vanaf 1999, alles is er al over gezegt, verteld en zo meer en nou begin ik weer.
Ik ben zelf ondernemer en ik kan maar niet begrijpen waarom die Jan Groeneweg het schip niet voor museumdoeleinden exploiteerd. Jan Groeneweg zat of zit zelf in de evenementen-branche en volgens mij is het Grolschcontract in 2007 al afgelopen. Kijk je kunt natuurlijk hopen op een koper die een paar miljoen neerlegt. Niemand zal deze stap zetten vanwege de credietcrisis en de onzekere toekomst. Dus oproep aan Jan, ga eens kijken of het schip in aanmerking komt voor een A restauratie status om het weer in de staat van de jaren 60/70 te krijgen als monument. Maak een restauratieplan. Daar zijn geldpotjes voor. Het schip is en was een voorbeeld voor alle commerciele-radiostations. Doe er iets zinnigs mee. En ik weet zeker dat Jan- of wie het schip in bezit er goede omzet uit kan halen.
Een ligplaats bij het Maritiem Museum als onderdeel van de collectie lijkt zeer onwaarschijnlijk. Ik denk dat ze zich daar op een ander stukje maritieme historie richten.
De meest voordehand liggende optie is gewoon de overname door het beoogde Nederpopmuseum in Scheveningen. Maar dan zal er door een aantal partijen water bij de wijn moeten worden gedaan. Ik ben bang dat dat met de spreekwoordelijke noordelijke koppigheid wel eens een moeilijk verhaal kan worden.
Afgelopen zeezenderdag had ik nog even de stiekeme hoop dat Erik de Zwart en Peter de Vries met elkaar in gesprek zouden komen. Blijkbaar is dat niet gebeurd, tenminste niet op zo’n manier dat er positieve resultaten te bespeuren zijn.
Je moet er toch niet aan denken dat het straks na al die jaren alsnog Hendrik-Ido-Ambacht wordt!
Evert, Annerob, zo’n plek bij het scheepvaartmuseum is het beste. Ik leg uit waarom. Dit schip heeft cultureel historische waarde en er zijn in Nederland fonsen die, mits er een plan van aanpak wat restauratie betreft, een bepaalde restauratiestatus kunnen krijgen. Eerst moet er bepaald worden of het cultureel historische waarde heeft. Dit lijkt me duidelijk. Je moet voor de grap eens kijken op hoeveel oude schepen en lokomotieven er op deze manier gered zijn van de slopershamer. Ik ben er van overtuigd dat dit werkt. Je moet een dergelijk museumstuk op een plaats onderbrengen waar het volk kan komen kijken. Evert je hebt gelijk dat je zegt dat dit schip minder maritieme waarde heeft, maar vergeet niet dat ook het scheepvaart of maritiemmuseum speciale onderwerpen heeft op het gebied van maritieme historie. De Norderney vertegenwoordigd deze pioniers periode van begin 60 tot half 70 en de ligplaats zou niet zo’n probleem kunnen zijn. Jan Groeneweg laat zijn duure speeltje niet voor schrootprijs naar Hi-Ambacht brengen. Hij weet ook wel dat dit cultureel historische waarde heeft. De vraagprijs van ongeveer € 2000000,- kan niemand opbrengen. Dus als Jan nog een naar dit mailtje wil kijken en zijn gedachten eens laat gaan over exploitatie dan kan het nog goedkomen. En DJ’s zijn niet per definitie goede (onder)handelaren dat lieten we vroeger ook al over aan de Gebr. Verweij die er wel kijk op hadden en met beide benen op de grond stonden en zo zijn er nog wel wat recente voorbeelden waar een stel idealisten het afleggen op het gebied van financien. Maar dat is een heel andere discussie.
ik merk dat er nu toch discusie’s op gang komen waarbij voorstellen worden gedaan die wel degelijk mischien kans van slagen kunnen hebben .
Is het niet mogelijk om er achter te komen wie de werkelijke eigenaar is , die te benaderen en te vragen wat nu de toekomst van de Norderney is
( mogelijk uit naam van dit forum ) zelfs mogelijk door iemand uit de vroegere Veronica stal zelve ?
k’wil niet zeggen dat ik een soort algemene gelatenheid bespeur die navenant precies tegenstrijdig is aan het werkelijke Veronica gevoel
Ik zal ook niet op de baricade’s klimmen om te zeggen cq te schreeuwen : ’ KOM OP er tegenaan , zijn we dan met het verliezen van haren ook onze strijdlust verloren ? ” IS dit , of WAS dit Veronica ! ? .
Ik beschouw dit beslist niet als simpel , maar waar een wil is zou er ook een weg moeten zijn .