Welkom op het forum van de Stichting Norderney! Dit is de plek voor discussies, opmerkingen, vragen en antwoorden over Radio Veronica 1959-1974. Doe mee en meld je aan via de 'registreer' link hierboven of kies 'Inloggen' als je dat al had gedaan.
Ben eigenlijk benieuwd of er HAM amateurs (radiozendamateurs met verguning) aan boord waren tijdens het zeezender tijdperk.
En dat deze vanaf het schip ook verbindingen maakten.
Er waren aan boord van de Norderneyt/m 1974 geen zendamateurs met een machtiging.
Ik heb m’n machtiging gehaald in 1975. En was daarmee de enige bij Veronica.
Bedankt voor het reageren JUUL.
Toch eigenlijk best wel vreemd dat niemand zendamateur was, er waren toch nog al wat mensen bij VERONICA
met meer dan voldoende kennis om zendamateur te kunnen zijn.
Maar ja, je moest er een staatsexamen voor af leggen, en daar zal het hem de kneep wel gezeten hebben, denk ik.
Volgens mij zat dat bij radio Noorzee wel anders. Maar goed, dat is hier niet aan de orde.
Nee hoor Mardi, dat staatsexamen had er niks mee van doen. Als je er geen interesse in hebt om zendamateur te worden dan doe je dat toch niet? Dat was de reden.
Bij Noordzee was er Nico Steenbergen die is nog steeds zendamateur PA0NHS en later is Frans de Feber ( † ) zendamateur geworden, PA2RNI en dan nog een handvol Zwitsers.
OK JUUL, inderdaad, dat staatsexamen dat doe je, of dat doe je niet, het is maar net wat je belangrijk vind.
Je vraagt je natuurlijk af, vanwaar mijn intresse.
Dat komt vooral doordat ik sinds een maand mijn aperatuur weer heb aangesloten
en een dualband antenne (2m/70cm) overeind heb gezet.
Het verbaasde mij dat ik nog relatief veel oude bekenden tegen kwam op de band.
En dat, nadat ik zeker 15 jaar niet meer aktief bezig ben geweest met deze hobby wegens tijd gebrek en verhuizing.
En ik moet zeggen, het is en blijft leuk.
Binnenkort zal hier al rap een flinke HF antenne staan, dan zal er nog veel meer leuks te beluisteren zijn.
Bij mij hetzelfde, ik ben ook niet actief wegens tijdgebrek en verhuizingen. Maar ik het 2 jaar geleden wel een combi 2-70 antenne gekocht. (Diamond).
Maar toen gingen we weer verhuizen en nu zit alles weer in dozen. Ach de tijd komt wel weer.
Kijk, dat is nou het ECHTE amateur werk.
Dat zie je tegenwoordig niet meer, maar dat zal ook wel komen omdat het steeds lastiger wordt om aan onderdelen te komen.
Vroeger had je in elke stad minimaal 2 electronikazaken zitten die losse onderdelen verkochten,
tegenwoordig is dat één electronikzaak op de twee steden.
Ben trouwens wel benieuwd naar het eindtorretje,, MRF237??
Kijk, dat is nou het ECHTE amateur werk.
Dat zie je tegenwoordig niet meer, maar dat zal ook wel komen omdat het steeds lastiger wordt om aan onderdelen te komen.
Vroeger had je in elke stad minimaal 2 electronikazaken zitten die losse onderdelen verkochten,
tegenwoordig is dat één electronikzaak op de twee steden.
Ben trouwens wel benieuwd naar het eindtorretje,, MRF237??
gr.v.Mardi.
Welnee een MRF 237 was er toen nog niet. Het was in dit geval een 2N3553.
Ja het wordt steeds lastiger om aan onderdelen te komen.