Welkom op het forum van de Stichting Norderney! Dit is de plek voor discussies, opmerkingen, vragen en antwoorden over Radio Veronica 1959-1974. Doe mee en meld je aan via de 'registreer' link hierboven of kies 'Inloggen' als je dat al had gedaan.

waneer is een schip stabiel ?
Gepost: 03 maart 2011 11:16 AM   [ Negeer ]
Stijger
RankRank
Totaal Aantal Posts  69
Geregistreerd  2009-02-01

Ik heb een artikel gelezen over stabieliteit van schepen,namelijk over coG’s,hellingshoek,rompvorm,hefboomwerking van de kiel,ballastaandeel/ballastgewicht.nu vraag ik me af (als het zo ver is)of de “old lady” nog wel te verslepen is?.over zee???????

Profiel

Gepost: 03 maart 2011 04:32 PM   [ Negeer ]   [ # 1 ]
Stijger
RankRank
Totaal Aantal Posts  63
Geregistreerd  2011-02-04
mario - 03 maart 2011 11:16 AM

Ik heb een artikel gelezen over stabieliteit van schepen,namelijk over coG’s,hellingshoek,rompvorm,hefboomwerking van de kiel,ballastaandeel/ballastgewicht.nu vraag ik me af (als het zo ver is)of de “old lady” nog wel te verslepen is?.over zee???????

ben er zaterdag 26/02 nog in antwerpen geweest en zoals ze daar lag de “old lady"zag ze nog goed uit.
maar of over zee kan worden vervoerd zou ik niet weten.
zijn ze dat van plan dan?

Signature 

Leer Van Gisteren,Droom Van Morgen En Leef Vandaag hmmm

Profiel

Gepost: 04 maart 2011 10:17 PM   [ Negeer ]   [ # 2 ]
Stijger
RankRank
Totaal Aantal Posts  63
Geregistreerd  2009-01-23

Hoi Mario een schip is stabiel als het zwaarte punt zo laag mogelijk in het schip ligt . Dit betekend dus ook dat het schip meer diepgang krijgt wat de stabilietijd ten goede komt. Toen de Norderney in Zoutkamp ,Groningen, verbouwt werd hebben ze de ballast die onder in het schip zat , in de vorm van grint , verwijderd om de diepgang te verminderen ivb het varen op het binnenwater. Als ze over zee gesleept zou moeten worden dan moet ze weer opnieuw geballast worden anders kapseizt ze onderweg om dat het zwaarte punt veelste hoog boven de waterlijn ligt. Je kunt op de foto.s van de Norderney in Antwerpen zien dat er strepen op de romp geschilderd zijn dat moet de diep gang weer worden om veilig te kunnen slepen maar ik hoop dat dat er nooit van komt. Ik hoop dat ik je zo een beetje geinformeert heb. Groet Henk. PS als je nog meer vragen hebt over dit soort onderwerpen stel ze dan maar.

Profiel