Welkom op het forum van de Stichting Norderney! Dit is de plek voor discussies, opmerkingen, vragen en antwoorden over Radio Veronica 1959-1974. Doe mee en meld je aan via de 'registreer' link hierboven of kies 'Inloggen' als je dat al had gedaan.
en vooral in de winter.
wat ik zag van het leven op de norderney op you tube,
is allemaal in de zomer geschoten met bbq , zonnen en banden afspelen.
het lijkt mij dat in vrieskou alles x5 erger word om te doen, koude verlies door de romp en handen warmen aan de generator.
geen kant die je op het dek uit kan om uit de wind te staan en vingers die vast staan in de vorm van wat je vasthield.
(eigen ervaring met gevoelstemp -25 op 50 meter hoogte in de wind op een kerktoren)
ik weet donders goed dat in storm en regen het leven anders is geweest dan wat ik zag met zon, en met film misschien iets beter beeld werd geschetst dan normaal het geval was.
alvast bedankt,
Arjan
16 april kan ik er helaas niet bijzijn.
ik heb een reisverbod ivm zware rugklachten, zelfs een verplichting een ander voertuig te kopen wat beter is voor mij om in te rijden.
misschien een andere meeting, ik hou alles open.
evengoed bedankt voor je reactie
mvg,
Arjan
boord technicus, gaf google aan.
maar wel een man die ook in de winter aanboord zat en ik vermoed soms met weinig middelen dingen langdurig maken kon.
en als ik eerlijk ben, heb ik voor technische mensen veel respect.
cheers,
Arjan
Boordtechnicus als in “de studio bemannen”. ( En daarmee wil ik de werkzaamheden niet onderschatten maar even duidelijk maken waar de taken lagen)
Ruud Doets zal trouwens ook kunnen vertellen hoe de winters waren. Ik denk, maar da’s een gevoel, dat de boordtechnici en nieuwslezer minder onder de winter leden dan de machinist, matroos en kapitein.
Waarom? Nou, omdat die het schip onderhielden…
Maar misschien zit ik ernaast… Feit is dat het in de zomer beslist relaxter zal zijn geweest..
en vooral in de winter.
wat ik zag van het leven op de norderney op you tube,
is allemaal in de zomer geschoten met bbq , zonnen en banden afspelen.
het lijkt mij dat in vrieskou alles x5 erger word om te doen, koude verlies door de romp en handen warmen aan de generator.
geen kant die je op het dek uit kan om uit de wind te staan en vingers die vast staan in de vorm van wat je vasthield.
(eigen ervaring met gevoelstemp -25 op 50 meter hoogte in de wind op een kerktoren)
ik weet donders goed dat in storm en regen het leven anders is geweest dan wat ik zag met zon, en met film misschien iets beter beeld werd geschetst dan normaal het geval was.
alvast bedankt,
Arjan
Het voordeel is dat zo’n schip met zijn kop op de wind licht(als het goed is) dan is er achterop nog ruimte om aan dek te gaan, maar bij hoge windkracht totaal onmogelijk om aan dek te zijn
bij hoge golfslag is het levensgevaarlijk die stap te maken,dat vertelde mijn vader over de tijd dat mijn opa in de ijmuiden haven werkte.
ik weet uit ervaring dat de noordzee een lastige golfslag heeft.
met de output van de generator lijkt het mij ook soms link met zeewater, in de vorm van een spray,
met geleiding bij de zendmast naar een aard punt.
ik kan dingen mis hebben, ik ga er van uit wat ik las en hoe ik denk hoe het aanboort gezeten heeft met de technische kant van het alles.
10kw als het fout gaat lijkt me best levens gevaarlijk als het fout loopt.
de isolator is er op berekend,maar met zout opbouw kan hij langs het porselein aarding geven.
met als de isolatoren voor de masten. ik snap wel dat de veiligheid goed was geregeld, het laatste wat men wilde is een dode aanboort door technisch falen of erger laksheid.
Goede kennis was er al binnen veronica met betrekking tot zenderbouw / onderhoud,
en meerdere zullen er bij hebben gezeten met andere specifieke kennis van diverse zaken.
al met al hoop ik met de tijd een goed beeld te schetsen wat er aan boord afspeelde, zonder dat ik op eventuele voorgedane ruzies doel (niet mijn interesse) maar puur de techniek om het allemaal dagelijks te regelen. waren er meer generatoren aanboort? of alleen de ene (of later aangevuld met extra exemplaren)
mvg, arjan
En was zoals we dat noemen technicus aan boord die zorgde dat alles programmatisch netjes verliep.
Juul
En bovendien in het heden nog een zeer gewaardeerd oud collega van je Juul. Ik vind het een zeer sympathieke, bescheiden man, die, ondanks dat hij misschien wel één van de genen met de meeste dienstjaren bij Veronica is daar helemaal niet mee te koop loopt. En hij was er vaak “bij”. De standing, boordtechniek laatste uur, nog bijna een jaar op een dode Norderney gezeten, maar ook al gewerkt op de Borkum Riff. Eén van de “stille krachten” zonder wie ons station nooit had kunnen draaien.
altijd leuk om te weten.
en met generatoren, het was in de tijd van gelijkstroom en wisselstroom omschakeling.
mijn auto heeft ook nog een gelijkstroom dynamo, en een wisselspanning omvormer op het schutbord,voor de juiste elektra om the spul te laten werken,ook positief geaard.
ik vermoed dat 60kva wel aardig in de buurt moet komen om het schip te voorzien.
daf motoren waren volgens mij voorzien van bosch injectie pompen,en goed toeren te regelen voor stationair diesels.
luchtfilter was dat nog een oliebad type of al een papieren filter?
de heer van velzen en bescheidenheid is ergens mooi en eerzaam.
ik hoop dat zijn verhaal en ervaringen worden opgeschreven omdat die herinneringen ook waardevol zijn om te bewaren.
cheers,
Arjan
altijd leuk om te weten.
en met generatoren, het was in de tijd van gelijkstroom en wisselstroom omschakeling.
mijn auto heeft ook nog een gelijkstroom dynamo, en een wisselspanning omvormer op het schutbord,voor de juiste elektra om the spul te laten werken,ook positief geaard.
ik vermoed dat 60kva wel aardig in de buurt moet komen om het schip te voorzien.
daf motoren waren volgens mij voorzien van bosch injectie pompen,en goed toeren te regelen voor stationair diesels.
luchtfilter was dat nog een oliebad type of al een papieren filter?
de heer van velzen en bescheidenheid is ergens mooi en eerzaam.
ik hoop dat zijn verhaal en ervaringen worden opgeschreven omdat die herinneringen ook waardevol zijn om te bewaren.
cheers,
Arjan
We hebben een aantal jaren geleden een interview met Hans opgenomen bij de boordstudio in museum Rockart.
Die video draait af en toe op de monitor aldaar.
Hallo niels, zodra ik kan en mag, zal ik er eens rond kijken.
hoek van holland weet ik wel te vinden, met name de snelle boot die ze hadden.
misschien kan ik het combineren met een andere hobby, veldmatig betonbouw jaargang 40-45.
cheers en als je zelf nog details weet te herinneren, brand los.
Arjan