Welkom op het forum van de Stichting Norderney! Dit is de plek voor discussies, opmerkingen, vragen en antwoorden over Radio Veronica 1959-1974. Doe mee en meld je aan via de 'registreer' link hierboven of kies 'Inloggen' als je dat al had gedaan.

2 van de 2
2
Open het dorp
Gepost: 06 juni 2011 05:43 PM   [ Negeer ]   [ # 16 ]
Gouwe Ouwe
RankRankRankRankRank
Totaal Aantal Posts  752
Geregistreerd  2009-01-27
- 06 juni 2011 03:44 PM

Ja,dat was in 2001 heeft er een grondige renovatie plaatsgevonden.
En er plannen gemaakt om een nieuw “dorp"te bouwen,dat meer voldoet aan de vragen van de huidige cliënten.

op dit moment worden gehandicapten zoveel mogenlijk in eigen omgeving opgevangen.

Ja, dat is de tendens wel, en terecht. Mijn werkgever ontstond rond die tijd (Philadelphia)  1960, en het was toen al een hele revolutie als er MAAR 24 mensen in 1 locatie woonden, gewoon was dat er honderden tegelijk in het bos bij een 1 of ander oord werden gezet….
In mijn huidige werkplek hebben alle cliënten een appartement van 45 vierkante meter met eigen douche en wc, keuken enz.

Overigens, bij het Dorp zijn allerlei facilitaire gebouwen gezet die tegenwoordig heel veel ambulant gebruikt worden, of zoals ook gebeurt, voor revalidatie van mensen die een ongeluk hebben gehad en intensief begeleid moeten worden, dat deel heet Klimmendaal.

Behoorlijk off topic, maar anderzijds, direct gevolg van de actie van toen waar onze zender zo’n mooi aandeel aan leverde…

Signature 

Power to all our friends, to the music that never ends….. (Dolf Coppes, PPR, 1973)

Profiel

Gepost: 07 juni 2011 06:03 PM   [ Negeer ]   [ # 17 ]
Oldie
RankRankRankRank
Totaal Aantal Posts  396
jan van weeterloo - 06 juni 2011 05:36 PM
- 06 juni 2011 02:28 PM
Annerob - 06 juni 2011 12:14 PM

Ja hoor, ook ik heb geen enkele reden om aan Niels z’n uitspraken te twijfelen.
Maar op de één of andere manier koppel ik beelden aan het geluidsfragment. Blijkbaar is eer keer een montage geweest ofzo. Of is er een foto van?

de uitzending van open het dorp vondt plaats op 26&27; november 1962 en werd gelijktijdig op de radio uitgezonden.
en ik herriner mij goed dat het geldbedrag dat veronica toen schonk zijn ze met een helicopter bij de norderney wezen halen.
dat was een hele reusachtige emmer.
dat beeld staat mij nog heel goed bij.
En op 27 novenber overleed prinses Wilhelmina dat werdt pas bekend gemaakt nadat de actie was afgelopen.
daarom zou het goed kunnen dat beeld en geluid misschien gemixt zijn.
dat is misschien waar Niels op doelt met het koppelen van beelden aan het geluidsfragment.

Moet toch echt de Borkum Riff geweest zijn…. maar van die helikopterwist ik niks, zou daar nog foto materiaal van zijn?

Kom , Kom , jongens , laten we ff wel wezen , wat is hier de logica van ??

We nemen de Borcum Riff Iedereen zwom in die periode naar het schip om daar het luciferdoosje met daarin de centen , stuivers , dubbeltjes . en of kwartjes met mischien een gulden of rijksdaalder af te geven , waarna de bemanning aan de combuistafel de buit telde , om het vervolgens met een helicopter naar Hilversum te brengen . Of had Tony Vos het zwemmend met het geld in zijn zwembroek aan wal gebracht ??

SORRY ik kan beslist geen geloof hechten aan zo’n BROODJE AAP VERHAAL !! Het spijt me , maar hier komt toch echt mijn hollandse nuchterheid in opspraak . ohh

Maar het was wel een ludieke actie die insloeg als een bom !!Dat punt hadden ze dan alvast WEL gescoord   wink  grin

Signature 

Het is niet zo dat we dingen niet durven omdat ze moeilijk zijn ,

Ze zijn moeilijk omdat we ze niet durven te doen

Profiel

Gepost: 07 juni 2011 09:34 PM   [ Negeer ]   [ # 18 ]
Binnenkomer
Rank
Totaal Aantal Posts  5
Geregistreerd  2009-01-26

ik ben een dagelijkse lezer van dit forum (en donateur uiteraard) , en nu wil hier toch even op reageren:

Dat met die helicopter was een andere actie, ik weet niet meer precies waarvoor, maar dat is ooit gefilmd en op tv geweest maar volgens mij (veel) later dan de “Open het Dorp”-actie . Daar werd inderdaad een emmer met geld opgehaald met een helicopter. (vaag staat mij bij een Bisschop Beckers actie?)

Het optreden van Tony Vos bij Mies Bouwman tijdens de “Open het Dorp-actie” heb ik ook wel eens herhaald gezien, misschien bij veertig jaar TV oid.
Daar zijn écht wel beelden van, want ik kan mij niet herinneren dat destijds “live”  gezien te hebben. (ik was toen een jaar of 8)

Dus geen van beide zijn broodje aap verhalen !

Groeten Wouter

Profiel

Gepost: 07 juni 2011 10:13 PM   [ Negeer ]   [ # 19 ]
Oldie
RankRankRankRank
Totaal Aantal Posts  396

O.K.  downer

De actie met de helicopter zou inderdaad van een latere actie zijn , dat wil ik best geloven , maar wat Tony Vos betreft zijn actie in open het dorp klopt het inderdaad dat hij hier de aandacht mee trok toendertijd , ( ik heb dat ook zelf live gezien). wink

maar de combinatie van zendschip en helicopter in die tijd ( van de actie Open Het Dorp ) gaat er bij mij niet in .

Maar ik zal geen oordeel uitspreken over latere actie’s

Dus sorry daarvoor sick  sick

Maar mogelijk dat iemand van de stichting hier uitsluitsel over kan geven ??

Signature 

Profiel

Gepost: 07 juni 2011 10:20 PM   [ Negeer ]   [ # 20 ]
Oldie
RankRankRankRank
Totaal Aantal Posts  396
Silvester - 06 juni 2011 04:56 PM

Haa die DIRK, LOL ik begon jou humor hier al te missen. LOL

Fijn om jou hier weer eens tegen te komen. smile

Ach het werd zo koud in die sloep !!

dus ik dacht : “kom we stappen weer eens aan boord ” grin  wink

Signature 

Profiel

Gepost: 07 juni 2011 11:22 PM   [ Negeer ]   [ # 21 ]
Gouwe Ouwe
RankRankRankRankRank
Totaal Aantal Posts  1290
Geregistreerd  2009-01-25

Goed bezig, Dirk. grin

Signature 

Ze kunnen er van zeggen wat ze willen, maar het heeft in ieder geval wel een eigen geluid!

Profiel

Gepost: 08 juni 2011 08:38 AM   [ Negeer ]   [ # 22 ]
Gouwe Ouwe
RankRankRankRankRank
Totaal Aantal Posts  752

Wat heb ik weer aangericht met mijn bericht LOL  cheese  Is wel een onderwerp wat leeft. Het zou inderdaad leuk zijn als er beeldmateriaal opduikt hier over. Maar ik denk wel, het menselijke geheugen is corrupt, het slaat allerlei “authentieke herinneringen” op die later gewoon anders blijken. Als ik de verhalen van mijn ouders over WO2 leg naast de objectieve feiten klopt er ook niks van…
Wat gebeurd kan zijn (maar ik hoop dat Wouter gelijk heeft!!) is dat de V.O.O. destijds over beelden van de actie de audio heeft geplaatst. Die beelden kunnen dan van een heel ander del van de actie zijn. Zo word beeld en geluid als een geheel in je geheugen opgeslagen en word de herinnering vervalst door deze truc. Zulke dingen komen heel vaak voor. Maar laten we hopen dat de “waarheid” toch boven water zal komen, al moeten we er misschien met een helikopter uit trekken surprised

Signature 

Power to all our friends, to the music that never ends….. (Dolf Coppes, PPR, 1973)

Profiel

Gepost: 08 juni 2011 08:53 AM   [ Negeer ]   [ # 23 ]
Binnenkomer
Rank
Totaal Aantal Posts  5

Die beelden met de helicopter zou misschien in een Polygoon journaal gezeten kunnen hebben, want ik graaf nog steeds diep in mijn geheugen.

Profiel

Gepost: 08 juni 2011 03:26 PM   [ Negeer ]   [ # 24 ]
Gouwe Ouwe
RankRankRankRankRank
jan van weeterloo - 08 juni 2011 08:38 AM

Wat heb ik weer aangericht met mijn bericht LOL  cheese  Is wel een onderwerp wat leeft. Het zou inderdaad leuk zijn als er beeldmateriaal opduikt hier over. Maar ik denk wel, het menselijke geheugen is corrupt, het slaat allerlei “authentieke herinneringen” op die later gewoon anders blijken. Als ik de verhalen van mijn ouders over WO2 leg naast de objectieve feiten klopt er ook niks van…
Wat gebeurd kan zijn (maar ik hoop dat Wouter gelijk heeft!!) is dat de V.O.O. destijds over beelden van de actie de audio heeft geplaatst. Die beelden kunnen dan van een heel ander del van de actie zijn. Zo word beeld en geluid als een geheel in je geheugen opgeslagen en word de herinnering vervalst door deze truc. Zulke dingen komen heel vaak voor. Maar laten we hopen dat de “waarheid” toch boven water zal komen, al moeten we er misschien met een helikopter uit trekken surprised

Da’s precies zo ik het bedoelde.  wink

Signature 

Ze kunnen er van zeggen wat ze willen, maar het heeft in ieder geval wel een eigen geluid!

Profiel

Gepost: 09 juni 2011 12:15 AM   [ Negeer ]   [ # 25 ]
Binnenkomer
Rank
Totaal Aantal Posts  5

Mocht iemand nog geïnteresseerd zijn: die actie met de helicopter was in het kader van de emmertjesactie van Bisschop Bekkers, ook door Mies Bouwman.
google maar eens “emmertjesactie”:
Bisschop Bekkers Aktie
Met een landelijke televisie-uitzending, gepresenteerd door Mies Bouwman, werd ruim zeven miljoen gulden (3,2 miljoen euro) opgehaald. De actie werd bekend als de ‘Emmertjesactie’.
En zo´n emmer werd dus ook (met heli) opgehaald vanaf de Norderney.
gr. Wouter

Profiel

Gepost: 09 juni 2011 09:55 AM   [ Negeer ]   [ # 26 ]
Oldie
RankRankRankRank
Totaal Aantal Posts  396

Bedankt wouter

Nu wordt de zaak wat duidelijker grin

Mogelijk dat NIELS hierin nog wat info kan geven ?
hoe de zaken toen gezeten zouden hebben . mogelijk zelfs( foto ) materiaal ?? wink

Wie weet grin ( we wachten in spanning af )

Signature 

Profiel

Gepost: 09 juni 2011 10:38 AM   [ Negeer ]   [ # 27 ]
Gouwe Ouwe
RankRankRankRankRank

Ik had al ff snel gezocht naar die emmertjes actie. Daar is nog best veel over te vinden.
Leuk!

Signature 

Profiel

Gepost: 10 juni 2011 12:42 PM   [ Negeer ]   [ # 28 ]
Oldie
RankRankRankRank
Totaal Aantal Posts  396

Ech wel LOL

daar werd niet in ge(fred)emmert wink

Signature 

Profiel

Gepost: 10 juni 2011 03:22 PM   [ Negeer ]   [ # 29 ]
Stijger
RankRank
Totaal Aantal Posts  63
Geregistreerd  2011-02-04
wp - 09 juni 2011 12:15 AM

Mocht iemand nog geïnteresseerd zijn: die actie met de helicopter was in het kader van de emmertjesactie van Bisschop Bekkers, ook door Mies Bouwman.
google maar eens “emmertjesactie”:
Bisschop Bekkers Aktie
Met een landelijke televisie-uitzending, gepresenteerd door Mies Bouwman, werd ruim zeven miljoen gulden (3,2 miljoen euro) opgehaald. De actie werd bekend als de ‘Emmertjesactie’.
En zo´n emmer werd dus ook (met heli) opgehaald vanaf de Norderney.
gr. Wouter

we (moesten) of konden het ook in een lucifers doosje doen onze bijdragen en als ik me goed herrinner gingen we het op het postkantoor van de enige echte (P.T.T.) toen nog naar toe brengen.
Ik weet wel dat Mies Bouman heel lang de rechten in handen heeft gehad van het opgenomen progamma.

Signature 

Leer Van Gisteren,Droom Van Morgen En Leef Vandaag hmmm

Profiel

Gepost: 04 september 2011 04:38 PM   [ Negeer ]   [ # 30 ]
Oldie
RankRankRankRank
Totaal Aantal Posts  343
Geregistreerd  2009-03-19
jan van weeterloo - 05 juni 2011 11:51 PM

Zit hier even een dvd van 60 jaar tv te bekijken…. zoals jullie misschien weten schonk de directie van Veronica 140.000 gulden. En pas nu besef ik welk bedrag dat was want….meneer (wel op de dvd te zien….) A. Heijn schonk “slechts”  f25.000, evenals Van Nelle, een multinational, ook toen al….
Meneer Vos, heren Verweij, ook toen al hebben jullie laten zien dat Veronica meer was dan een “reclame station” . Met 25.000 gulden hadden ze geen modderfiguur geslagen. Maar ze besloten het bijna 6 dubbele te doen. Een enorme gift die tot de harten en de verbeelding van de mensen gesproken moet hebben. TERECHT! Eigenlijk had Veronica er dus op moeten staan!

Maarrr… lees nu http://www.telegraaf.nl/prive/10484876/__Mies_kraakt__60_jaar_tv__af__.html  !!!  :-(  Ha(r)telijke groeten van Nico uit Gouda.

Profiel

2 van de 2
2