Welkom op het forum van de Stichting Norderney! Dit is de plek voor discussies, opmerkingen, vragen en antwoorden over Radio Veronica 1959-1974. Doe mee en meld je aan via de 'registreer' link hierboven of kies 'Inloggen' als je dat al had gedaan.

hoe werkt het met de zender tot zendmast?
Gepost: 01 September 2011 10:40 PM   [ Negeer ]
Stipnotering
RankRankRank
Totaal Aantal Posts  114
Geregistreerd  2010-05-17

basis kennis van zenders en wat er bij komt kijken.
wie kan en wil lesgeven in dit draadje zodat er meer kennis in mijn hersen pan komt?
wat ik begrijp is:
electra word omgezet in de zender tot hoogfrequente energie waar muziek en text bij gevoegd worden
de antenne geeft een goede straling, zout helpt voor een goede aarde (betere afstraling) en eventueel kan een antenne worden ingekort met behulp van spoelen? zoals de spoelen die rni had op plastic tonen aan dek toen ze op de 192 meter uitzonden?
ik heb zelf nu een uitschuif mast, en wil wel wat meer leren over zenden, verbindingen maken en een zendertje bouwen (legaal) om het een en ander in te bouwen in mijn klassieke Land-Rover.(buizen project en transistor project)
wie corrigeert, of geeft meer info?
mvg,
Arjan

Signature 

Onze geliefde vrijheid hield op toen we een radiostationnetje op een bootje wilde hebben….

Profiel

Gepost: 02 September 2011 04:13 PM   [ Negeer ]   [ # 1 ]
Binnenkomer
Rank
Totaal Aantal Posts  33
Geregistreerd  2009-01-28

Lijkt me niet iets voor dit forum; maar kun je beter plaatsen in forum.offshoreradio.org onder het kopje ‘radio technisch’.

grtz, corr

Profiel

Gepost: 02 September 2011 08:55 PM   [ Negeer ]   [ # 2 ]
Gouwe Ouwe
RankRankRankRankRank
Totaal Aantal Posts  1478
Geregistreerd  2009-01-25

Ben ik het niet mee eens. Zout water enzo zit in de zee. Veronica was een zeezender. Dit forumdeel gaat over technische zaken…
Ik zeg: Moet hier kunnen!  wink

Ruud Poeze kan er heel veel over vertellen, denk ik.
Ook Juul weet het nodige van zenders, natuurlijk!

Ik weet wel wat, maar om dat begrijpelijk op papier te zetten schiet ik te kort, vrees ik.

Antennes en aardnetwerken laat ik even schieten.

Wat de zender betreft:
Feitelijk is het een oscillator die wisselstroom maakt. Net als een generator in een electriciteitscentrale, zeg maar, maar dan niet op 50 hertz, maar op honderdduizenden hertz. ( Als je een generator heel snel zou laten draaien, zou het eigenlijk al een zender zijn. Sterker nog: In Kootwijk stond vroeger een machinezender. Juist: Een mechanisch apparaat!)

Goed, de zendfrequentie is er dus. Dan moet die nog versterkt worden middels versterkertrappen om, zoals bij Veronica destijds, aan de 10.000 wat zendvermogen te komen.

Maar nog steeds hebben we alleen een stil signaal… leuk, maar er moet muziek uitgezonden worden!
En dus moeten we “Moduleren”. Dat kan, in de basis, op 2 manieren: FM of AM. FM staat voor “frequentie modulatie”. Dit houdt in dat je de zendfrequentie ( die stille welke we daarnet gemaakt hebben) op de maat van de muziek iets laten varieëren.

Bij AM (amplitude modulatie) doe we het anders. Daar laten we de Amplitude, ofwel de hoogte van de golf, varieëren. Simpel gezegd laten we het zendvermogen een beetje schommelen in de maat van de muziek.

Hoe dat technisch in z’n werk gaat, laat ik even buiten beschouwing. Het wordt al snel een erg technisch verhaal en bovendien zijn er meerdere oplossingen mogelijk.

aanvullingen / correcties zijn welkom trouwens!

groeten,
Rob

Signature 

Ze kunnen er van zeggen wat ze willen, maar het heeft in ieder geval wel een eigen geluid!

Profiel

Gepost: 07 September 2011 11:50 PM   [ Negeer ]   [ # 3 ]
Gouwe Ouwe
RankRankRankRankRank
Totaal Aantal Posts  557
Geregistreerd  2009-07-30

Tja,, ook hier kom je zonder basis kennes nergens, dus,we beginnen met de wet van Ohm,  wink U = I X R
U is spanning in volt, I is stroomstekte in ampére en R is weerstand in ohm.

Ik ben bang dat dit wel eens een hele lange toppic kan gaan worden.  cheese

Signature 

Wees jezelf, er zijn al anderen genoeg.

Profiel

Gepost: 08 September 2011 01:12 AM   [ Negeer ]   [ # 4 ]
Gouwe Ouwe
RankRankRankRankRank
Totaal Aantal Posts  557
Geregistreerd  2009-07-30

Nu schiet mij ineens een pracht verhaal te binnen wat betrekking heeft op de wet van Ohm.

Het zij geschiedde;
In mijn latere L.T.S. jaren kreeg ik natuurkunde les van Mr. Fuster.
Deze man leek op alle fronten op minister van Doorn, zowel qua uiterlijk als in zijn doen en laten.
Altijd sjagerijnig en altijd het laatste woord willen hebben.
Daarnaas moest hij mij ook niet zo erg, maar dat was gelukkig wederzijds.
Nu had hij wel een heel vreemde manier om de wet van Ohm uit te leggen, en hij doelde vooral op mij.

Kijk, zei die, De wet van Ohm is alsvolgt. Je stopt je vingers in het stopcontakt,
er van uitgaande natuurlijk dat het op het net is aangesloten, en je overleed het, dan zijn er drie mogelijkheden, namelijk,
één, je weerstand was te hoog,, en daar door er te wijnig stroom liep om je om zeep te helpen of
twee, de spanning was toevallig te laag om er voldoende stroom te laten lopen door jou inwendige weerstand of
drie, je hebt je vingers gewoon te kort in het stopcontakt gehouden.
Ik moet wel opmerken dat je de laatste mogelijkheid moet je schrappen om achter de waarheid te komen.

Snap je nou waarom ik zo’n pest hekel had aan die vent? tongue rolleye

Signature 

Wees jezelf, er zijn al anderen genoeg.

Profiel