Ben ik het niet mee eens. Zout water enzo zit in de zee. Veronica was een zeezender. Dit forumdeel gaat over technische zaken…
Ik zeg: Moet hier kunnen!
Ruud Poeze kan er heel veel over vertellen, denk ik.
Ook Juul weet het nodige van zenders, natuurlijk!
Ik weet wel wat, maar om dat begrijpelijk op papier te zetten schiet ik te kort, vrees ik.
Antennes en aardnetwerken laat ik even schieten.
Wat de zender betreft:
Feitelijk is het een oscillator die wisselstroom maakt. Net als een generator in een electriciteitscentrale, zeg maar, maar dan niet op 50 hertz, maar op honderdduizenden hertz. ( Als je een generator heel snel zou laten draaien, zou het eigenlijk al een zender zijn. Sterker nog: In Kootwijk stond vroeger een machinezender. Juist: Een mechanisch apparaat!)
Goed, de zendfrequentie is er dus. Dan moet die nog versterkt worden middels versterkertrappen om, zoals bij Veronica destijds, aan de 10.000 wat zendvermogen te komen.
Maar nog steeds hebben we alleen een stil signaal… leuk, maar er moet muziek uitgezonden worden!
En dus moeten we “Moduleren”. Dat kan, in de basis, op 2 manieren: FM of AM. FM staat voor “frequentie modulatie”. Dit houdt in dat je de zendfrequentie ( die stille welke we daarnet gemaakt hebben) op de maat van de muziek iets laten varieëren.
Bij AM (amplitude modulatie) doe we het anders. Daar laten we de Amplitude, ofwel de hoogte van de golf, varieëren. Simpel gezegd laten we het zendvermogen een beetje schommelen in de maat van de muziek.
Hoe dat technisch in z’n werk gaat, laat ik even buiten beschouwing. Het wordt al snel een erg technisch verhaal en bovendien zijn er meerdere oplossingen mogelijk.
aanvullingen / correcties zijn welkom trouwens!
groeten,
Rob