Welkom op het forum van de Stichting Norderney! Dit is de plek voor discussies, opmerkingen, vragen en antwoorden over Radio Veronica 1959-1974. Doe mee en meld je aan via de 'registreer' link hierboven of kies 'Inloggen' als je dat al had gedaan.

Studio Norderney
Gepost: 13 februari 2009 12:16 PM   [ Negeer ]
Gouwe Ouwe
RankRankRankRankRank
Totaal Aantal Posts  1290
Geregistreerd  2009-01-25

Sinds ik in Mei jl in HvH (Museum Rockart) de studio opstellingen bezocht heb, zit ik eigenlijk met een paar vragen die de daar aanwezige mensen mij niet konden beantwoorden.

De eerste vraag is meten een zeer uitgebreide, waar ik ook niet 1-2-3 antwoord op verwacht te krijgen.

Als ik in de boordstudio van de Norderney kijk zie ik veel, zeer veel, knoppen en meters.
De faders begrijp ik nog wel, en ook de schakelaar voor de dekspeaker is niet zo moeilijk smile

Maar welke fader was waarvoor? ( als ik de bronnen zo tel, kom ik er bijv. een paar tekort….) En waarvoor zijn al die meters?
Er zitten daarnaast nog veel drukknopjes, draaiknoppen, een metalen ring nabij de frequentiemeter, enz….
Waarvoor was dit alles?

Plaatjes
DSC_0016-600.jpg
 Signature 

Ze kunnen er van zeggen wat ze willen, maar het heeft in ieder geval wel een eigen geluid!

Profiel

Gepost: 13 februari 2009 05:04 PM   [ Negeer ]   [ # 1 ]
Administrator
RankRankRankRankRank
Totaal Aantal Posts  728
Geregistreerd  2009-01-05

Rob ik weet er wel een stel, maar onze vriend Niels weet ze wel uitgebreider. Laten we daar effe op wachten.

Juul

Signature 

“Kijk, we hebben maar één doel voor ogen: Veronica een station met een happy-sound voor iedereen…”

Rob Out 11 maart 1971

Profiel

Gepost: 13 februari 2009 05:41 PM   [ Negeer ]   [ # 2 ]
Gouwe Ouwe
RankRankRankRankRank

Dan wachten we gewoon op Niels. wink

Signature 

Ze kunnen er van zeggen wat ze willen, maar het heeft in ieder geval wel een eigen geluid!

Profiel

Gepost: 13 februari 2009 11:39 PM   [ Negeer ]   [ # 3 ]
Oldie
RankRankRankRank
Totaal Aantal Posts  277
Geregistreerd  2009-01-07

Nou, neem de foto er maar bij.
Bovenin een scoop om de uitsturing van de zender af te lezen, kijk maar naar filmfragmenten van de laatste minuut op 31-8-74, zender op vol vermogen en bang om er alsnog vroegtijdig uit te gaan. (Hans met zijn hand om het glas)
Drie jinglemachines van Appél uit Italïe.
Uiterst links de frequentiemeter om het boordnet in de gaten te houden.
De metalen ring ernaast was voor een kookwekker. Stond bij nachtprogramma’s op 50 minuten ingesteld. (slaapkoppen)
Dan een grote lichtvlekmeter die de uitsturing van het geluid naar de zender aangaf.
De 3 kleine metertjes horen bij de, brede, compressor/limiters (merk: Sait) ernaast. de smalle unit is de voorversterker van de lichtvlekmeter. Dan het paneel zelf, eigenbouw van de boordjongens en Atze Veenstra.
De faders waren modulair en gekoppeld via een multiconnector aan Philips zelfbouw printjes.
Over de indeling zijn anno nu de meningen verdeeld.
Atze heeft alle bouwtekeningen bewaard , opheldering over de indeling volgt dus nog.
Er was voorafluistering, een talkback microfoon en afstandsbediening van de recorders en jinglemachines aanwezig.
de meest rechter jinglemachine kon ook vanuit de presentatiecel bediend worden. (nieuwsblieb)
Tot zover voor nu.

Niels

Profiel

Gepost: 13 februari 2009 11:48 PM   [ Negeer ]   [ # 4 ]
Gouwe Ouwe
RankRankRankRankRank

Niels,

Das al een berg info, waarvoor dank!  grin

Dat kookwekkertje komt voor mij als een verassing. Ik heb de gekste dingen bedacht, maar dat is nooit in me opgekomen!

Ik wacht de rest rustig af!

Groeten,
Rob

Signature 

Profiel

Gepost: 14 februari 2009 12:28 AM   [ Negeer ]   [ # 5 ]
Oldie
RankRankRankRank
Totaal Aantal Posts  396
Geregistreerd  2009-01-27
Annerob - 13 februari 2009 11:48 PM

Niels,

Das al een berg info, waarvoor dank!  grin

Dat kookwekkertje komt voor mij als een verassing. Ik heb de gekste dingen bedacht, maar dat is nooit in me opgekomen!

Ik wacht de rest rustig af!

Groeten,
Rob

persoonlijk kan je beter de veiligheidsgordels vastmaken , lijk mij   tongue wink t’kon nog wel gaan stormen ( aan informatie )

gr dirk

Signature 

Het is niet zo dat we dingen niet durven omdat ze moeilijk zijn ,

Ze zijn moeilijk omdat we ze niet durven te doen

Profiel

Gepost: 14 februari 2009 01:02 PM   [ Negeer ]   [ # 6 ]
Oldie
RankRankRankRank
Totaal Aantal Posts  277
Geregistreerd  2009-01-07

En zo ziet de binnenkant eruit.

Niels

Plaatjes
boordtafel achterkant.jpg
Profiel

Gepost: 14 februari 2009 01:06 PM   [ Negeer ]   [ # 7 ]
Binnenkomer
Rank
Totaal Aantal Posts  19
Geregistreerd  2009-01-28

Hoe verzin je het, precies een jaar geleden gemaakt!

Profiel

Gepost: 14 februari 2009 01:18 PM   [ Negeer ]   [ # 8 ]
Gouwe Ouwe
RankRankRankRankRank

Is er nog hoop om de boordstudio ooit weer werkend te krijgen?
‘t Zou wel fantastisch zijn! cheese

Signature 

Profiel

Gepost: 10 maart 2009 11:10 PM   [ Negeer ]   [ # 9 ]
Gouwe Ouwe
RankRankRankRankRank

Ik vond een fototje op de site http://www.offringa.nl...

j1.jpg

Juul in de studio van de Norderney, denk ik. Maar dat ziet er dan wel wat “vreemd” uit… Ik zie de Akai machine’s, maar ook een M24!
En dat mengpaneel….   

Juul, wat zie ik hier? Een tussenoplossing? Een proefopstelling? En wat is dat dan voor mengpaneel?

Signature 

Profiel