Welkom op het forum van de Stichting Norderney! Dit is de plek voor discussies, opmerkingen, vragen en antwoorden over Radio Veronica 1959-1974. Doe mee en meld je aan via de 'registreer' link hierboven of kies 'Inloggen' als je dat al had gedaan.

2 van de 2
2
morse seinen
Gepost: 16 februari 2009 12:05 AM   [ Negeer ]   [ # 16 ]
Oldie
RankRankRankRank
Totaal Aantal Posts  277
Geregistreerd  2009-01-07
Juul - 15 februari 2009 11:17 PM
Niels - 15 februari 2009 10:14 PM

En dit stuurde mijn oom Huub terug:

“hier volgt het morsebericht , vertaald in letters :
LZRN de PCH   QTC   QRV ?

dit betekent :
LZRN = is de roepnaam van een bulgaars schip ( bulgarije heeft de roepletters LZAA - LZZZ )
de = van
PCH = roepletters van Scheveningenradio
QTC = ik heb een telegram voor u
QRV ? = bent u klaar om het telegram te ontvangen ?

grappig dat dit in een Veronica-uitzending zit !”

En zo is dit mysterie opgelost.
Niels

Kijk Niels daar heb ik wat aan.
Je vergist je, het zat niet in een uitzending, je hoorde het toen de draaggolf m 1802 weg was op 31 aug. Dus toch op de een of andere manier overspraak in de ontvanger.

dank je Oom. (weer een Oom erbij in de Veronica familie )

Hij leest mee.

Niels

Profiel

Gepost: 16 februari 2009 04:55 PM   [ Negeer ]   [ # 17 ]
Stijger
RankRank
Totaal Aantal Posts  78
Geregistreerd  2009-01-24
Niels - 15 februari 2009 10:14 PM

En dit stuurde mijn oom Huub terug:

PCH = roepletters van Scheveningenradio
En zo is dit mysterie opgelost.
Niels

EEEHHHH
Had ik dus toch gelijk met mijn suggestie dat het Scheveningen Radio was.
Mensen die vlak in de buurt van Den Haag woonden hadden daar last van, of nog dichterbij, de wijk ernaast, ik dacht Duinwijk??, hadden daar heel veel last van, zodanig dat op kosten van de PTT indertijd hun ontvangers werden omgezet naar een andere middenfrequentie.

Zoals ik al melde, in de jaren 80 reed ik dagelijks naar Rijswijk / Den Haag, en luisterde naar 558, Caroline. Bij Den Haag werden de morse seinen steeds duidelijker te horen. (Ik werkte bij Radio West, maa vond Caroline leuker…....)
Instraling in de MF van je radio, het verhaal is wel vaker in forums besproken.
(Toen Veronica op 557 zat was het niet te horen omdat het sterke Veronica signaal, dat immers slecht enkele kilometers van Scheveningen Radio,  je MF afkneep waardoor het onderdrukt werd)

(Beste Juul, natuurlijk heb ik je verhaal gelezen, met veel plezier zelfs, niets dan hulde, mijn vraag was waar de opname gemaakt was, en niet waar jij was op dat moment.)

Signature 

Na de intrekking vd QR frequenties is het alleen maar SLECHTER geworden op de middengolf.

Profiel

Gepost: 17 februari 2009 01:15 AM   [ Negeer ]   [ # 18 ]
Stijger
RankRank
Totaal Aantal Posts  63
Geregistreerd  2009-01-23

Hoi Juul ik lees hier dat Niels het antwoord al gegeven heeft maar jou vraag waar je het calsign van saint inglevert kunt vinden. Als je weet waar de boel cq lichtschip of wat dan ook ligt dan kun je in de zeekaart het calsign terug vinden ze zenden uit op de freqentie waar de radar op werkt je ziet op je radar scherm het   morse teken in de vorm van strepen en punten zichtbaar in het scherm . Dan heb je nog gerichte en ongerichte signalen , gericht bij bv een aan loop van een haven dan zolang als je het signaal ontvangt zit je goed ben je het kwijt weet je dat je fout zit . Ongericht zie je het altijd als je in de buurt bent . Ik vroeg mij ook al af hoe deze signalen op de Veronica golflengte te ontvangen waren maar Niels gaf de oplossing al . in de luchtvaart gebruiken ze het ook alleen op een andere freqentie maar dit weet jij ook wel. groetjes Henk.

Profiel

Gepost: 27 augustus 2009 11:22 PM   [ Negeer ]   [ # 19 ]
Binnenkomer
Rank
Totaal Aantal Posts  1
Geregistreerd  2009-08-27
ruud - 16 februari 2009 04:55 PM

EEEHHHH
Had ik dus toch gelijk met mijn suggestie dat het Scheveningen Radio was.
Mensen die vlak in de buurt van Den Haag woonden hadden daar last van, of nog dichterbij, de wijk ernaast, ik dacht Duinwijk??, hadden daar heel veel last van, zodanig dat op kosten van de PTT indertijd hun ontvangers werden omgezet naar een andere middenfrequentie.

Hallo allemaal, nieuw op dit forum zal ik me even voorstellen, Frans is de naam, geboren scheveninger en wil dus even rechtzetten dat de betreffende wijk Duindorp heet. Vroeger een fantastische schone wijk met hardwerkende mensen.

Het afregelen van die midden frequentjes klopt. Als techneut heb ik er heel wat afgeregeld maar soms was er geen beginnen aan. Het bleek namelijk dat er al getoeter kwam uit een speakerbox met alleen een stukje draad. Daar viel dus niets te regelen. Wel leuk dat het mistery eindelijk opgelost is. Ik heb de morse signalen namelijk ook gehoord toen ik met tranen in de ogen de zender hoorde stilvallen….....Die tijd is geweest helaas, wel blij dat ik het heb mogen meemaken.

vg
Frans.

Profiel

2 van de 2
2